Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Výroba vázne, prodeje taky. Na auta se čeká až deset měsíců

Je to tak trochu paradox. Lednové prodeje aut meziročně poklesly kvůli koronavirové uzávěře o více než 22 procent, přesto nových aut rozhodně není nadbytek. Jsou modely, na které si z výroby počkáte třeba i deset měsíců. Osm měsíců se čeká na Fabii, devět na Kamiqa a deset na VW Golf.

Škoda Kamiq | foto: Škoda Auto

Automobilový průmysl neprožívá lehké časy. V České republice loni oproti roku 2019 klesly prodeje nových osobních aut o 18,78 %, a to ještě výsledek na poslední chvíli vylepšily registrace elektromobilů a plug-in hybridů, které v prosinci skokově stouply o víc než 300 procent. Automobilky se tak snažily trochu vylepšit průměrné flotilové emise, aby nemusely letos platit miliardy na pokutách za příliš vysoké CO2. V lednu se prodeje těchto vozidel opět propadly. I celkový český trh s novými auty si v prvním měsíci letoška meziročně pohoršil o 22,67 % proti lednu 2020.

Člověk by tak čekal, že nových aut bude na trhu spíš přetlak. Ale úplně tak to neplatí. U části značek se dodací lhůty drží na průměrné úrovni 3–5 měsíců. To platí třeba pro Renault a Dacii, výjimkou je SUV Koleos, jemuž jen cesta ze závodu z Jižní Koreji trvá dva měsíce, užitkový Master, na který se čeká pět měsíců, a nová Dacia Sandero.

U značek Hyundai a Kia jsou čekací lhůty u modelů vyráběných v Česku nebo na Slovensku do tří měsíců, u těch vyráběných v Koreji 3,5–4,5 měsíce. Vymyká se nová Kia Sorento, u které jsou kvůli vysokému zájmu zákazníků lhůty o dva měsíce delší. I u Fordu je to 3–6 měsíců, pouze u Focusu se může čekání prodloužit kvůli měsíční odstávce závodu v Saarlouis. U Peugeotu si počkáte 3–4 měsíce, s výjimkou modelů 2008 a Traveller, kde bude čekání delší.

Jiná situace je ale u koncernu Volkswagen, důvodem je hlavně nedostatek některých dílů. „Obecně lze říci, že s výrobou, respektive s problémy s dodávkami zejména elektrických komponent, bojuje nejvíce koncern Volkswagen. Avšak i u Hyundaie, coby třetí značky na trhu, se dodací lhůty poměrně výrazně prodloužily,“ řekl iDNES.cz Martin Feller, obchodní ředitel společnosti Auto Louda, která prodává nové vozy 11 značek.

Například na Fabii, respektive kombík stávající generace, který zůstane ve výrobě ještě další dva roky i po příchodu nové generace hatchbacku, se údajně čeká až 8 měsíců. Potvrdil to třeba předseda odborů Jaroslav Povšík v rozhovoru pro magazín Škodovácký odborář, kde mimo jiné řekl, že model Fabia „v poslední době trpěl nedostatkem dodávaných dílů, například radarů“. Navýšit kapacitu lze směnami navíc, ale mladoboleslavští odboráři si vymohli, že v době povinného nošení roušek je firma nemůže poslat do práce v rámci tzv. flexikont, ale směny navíc můžou být jen zcela dobrovolné.

Dalším nedostatkovým modelem je Škoda Kamiq, na tu se podle Martina Fellera z Auto Louda čeká až 33 týdnů, ve výbavě Monte Carlo až 36 týdnů. Naopak u Superbu to může být jen 10 týdnů, u plug-in hybridu dokonce jen 6 týdnů.

„Škoda Auto dělá vše pro optimalizaci výroby a výrobních kapacit v jednotlivých závodech, aby maximálně zkrátila dodací dobu nových vozů zákazníkům. Vzhledem k dopadům pandemie a s tím spojeným globálním nedostatkem polovodičů však může navzdory naší snaze dojít k mírnému zpoždění dodávek. Paralelně proto pracujeme na dalších řešeních a prověřujeme možné další alternativy, abychom minimalizovali potenciální dopad na možnosti objednávání a včasné dodávání vozů. U některých modelů může lhůta dodání dosáhnout v závislosti na prvcích výbavy až několik měsíců. Všechny zákazníky ve spolupráci s našimi autorizovanými partnery transparentně informujeme,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína.

Podobná je situace u Volkswagenu. „Dodací lhůty jsou 4–6 měsíců u většiny modelů (up!, Polo, Golf Variant, Tiguan, Arteon a Arteon Shooting Brake, Passat a Passat Variant, Sharan, Touareg a ID.3). U modelů s abnormálně velkým množstvím objednávek může dodací lhůta narůst na 8–10 měsíců (T-Cross, Golf, Touran),“ uvedl mluvčí značky v Česku David Valenta.

Další otazník visí nad elektromobily. I když se u nich letos neplánují žádné dotace ze strany státu, nemají o zákazníky nouzi. Problémem jsou ale omezené výrobní kapacity, a tedy jen omezený počet vozů určených pro každý trh. „Nelze říci, že by dodací lhůty byly u elektrovozů delší,“ říká Martin Feller. „Jsou v normálu, ale kvótované. Třeba u Škody Enyaq je výrobní lhůta přiměřená 12-14 týdnů v provedení s navigací, 35–37 bez navigace, ovšem vozů bude letos ani ne 1 000 kusů na celou ČR, čili každý dealer dostane v průběhu roku skutečně jen jednotky kusů.“

Zákazníci se tak obracejí ke skladovým a zánovním vozům, což je dobře vidět třeba v programu ojetých vozů značek koncernu VW. Loni se v něm prodalo 3 764 ročních vozidel, o rok dříve 2 698. „Největší meziroční růsty prodejů evidujeme u modelů Škoda Fabia Combi a Volkswagen Golf – zhruba 15%,“ říká Magda Kramešová, specialista marketingu a kvality Das WeltAuto.

Volkswagen měl v době uzávěrky článku v nabídce přes 1 500 skladových vozů, bez problémů tak šlo sehnat třeba i elektromobil ID3, kterých bylo v nabídce 21, zatímco nový kus do výroby nakonfigurovat nešlo, protože model procházel přepočítáváním cen na nový modelový rok.

Na nedostatek aut by některé automobilky mohly reagovat tržně a zvýšit ceny. Dobře informovaný zdroj redakci potvrdil, že zdržení je potvrzeno u Volkswagenu i Škodovky, značky samotné to ale popírají. „Přeceňovali jsme k 1. únoru 2021, což byl standardní cenový krok v souvislosti s novým modelovým rokem a samozřejmě také do určité míry v závislosti na růstu ceny vstupů,“ říká David Valenta z Volkswagenu. „Ceny vzrostly o 1,75 % u všech modelů. Výjimkou je model Golf, tam zůstala cena stejná. Další změny cen v nejbližší době neplánujeme.“

Jiné automobilky volí v případě omezených kvót trochu jinou taktiku. Nezdražují plošně, ale modely, u kterých ví, že o ně bude velký zájem, což bývá většinou v prvním roce uvedení na trh, nezadává do výroby v nejlevnějších specifikacích, ale naopak v těch dražších. Škoda takto třeba už u několika nových modelů při zahájení prodeje vynechala nejlevnější výbavu Active nebo Ambition (čtěte zde).

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Praha letos postaví 82 lamp nabíjejících elektroauta, přibudou jich tisíce

Sloup veřejného osvětlení s integrovanou nabíječkou

V hlavním městě budou letos do lamp veřejného osvětlení nainstalovány nabíječky pro elektromobily....

Do čtyř let bude většina fordů v Evropě na elektřinu, od 2035 všechny

Plánované elektromobily Ford

Automobilka Ford se zařadila k těm, které přinejmenším v Evropě hodlají plně přepřáhnout na...

  • Nejčtenější

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chce koupit přes sedm set elektromobilů za tři čtvrtě miliardy korun

Ministerstvo financí jako centrální zadavatel vypsalo dvě zakázky na nákup až 711 elektromobilů v rámcových smlouvách...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Favorit je v cíli! Dva tisíce kilometrů si třicetiletá škodovka užila

Na takovou expedici se vydají jen blázni, dočetli jsme se v diskuzích pod články, tak jsme vyrazili přímo od bohnického...

Škola karavaningu: nomádský rituál a louhování kávy v zavařovačce

Pokud se na cestách karavanem chcete vzdát kávy, tak ani nevyrážejte. Kafe je zákon. Nomádská tekutá bible. Poradíme...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...