Čech si koupí Fabii za 20 platů, Němec za 7,5 a Slovák za 39

  14:37aktualizováno  14:37
Průměrný Čech si koupí základní verzi Škody Fabia za 20 čistých platů, zatímco Němec na stejné auto vydělává sedm a půl měsíce a Slovák 39 měsíců. Vyplývá to z údajů zjištěných ČTK. Základní verze Škody Fabia se v ČR pohybuje kolem 250.000 korun a průměrná čistá mzda v ČR v loňském posledním čtvrtletí podle výpočtu analytiků stoupla na 12.632 Kč. Naopak v Německu se Fabia prodává za 10.700 eur, což je asi 338.000 korun. Průměrná čistá mzda v Německu nyní činí 1410 eur.

Čistá měsíční mzda byla na Slovensku na konci 3.čtvrtletí loňského roku zhruba 8500 slovenských korun. Za standardně vybavenou Škodu Fabia Slováci nyní zaplatí kolem 330.000 Sk, což vyžaduje přes 39 měsíčních platů. Belgičan vydělá za měsíc po zaplacení daní a sociálních dávek 1050 eur. Na průměrné auto v ceně kolem 9000 eur tak bude spořit osm až devět měsíců.

2. kolo - soutěžní slovo pro úterý 12.3.2002:

prodává

Podrobnosti o soutěži včetně cen najdete ZDE.

Průměrná hrubá mzda v ČR činila loni 14.642 Kč. Němci vydělali zhruba šestkrát tolik, polský plat je vyšší přibližně o třetinu a Slovenský naopak o třetinu nižší. Maďaři vydělávají zhruba o tisíc korun méně než Češi. "Pokud bychom chtěli být spravedlivější, měli bychom se podívat také na rozdíly v cenových hladinách," uvedl David Marek z Patria Finance. Na košík stejného zboží, který stál loni v ČR rovných 100 Kč, by bylo v Německu potřeba 205 Kč, v Polsku 130 Kč, v Maďarsku 107 Kč a na Slovensku pouze 83 Kč, dodal.

Při přepočtu podle parity kupní síly by pak mzda vyjádřená v Kč podle Marka činila 39.956 Kč v Německu, 14.795 Kč v Polsku (37 procent německé úrovně), 14.642 Kč v ČR (37 procent německé úrovně), 12.667 Kč v Maďarsku (32 procent německé úrovně) a 11.091 Kč na Slovensku (28 procent německé úrovně). "V rámci střední Evropy tedy patříme spíše mezi bohatší, k Německu však máme stále velmi daleko," zdůraznil ekonom s tím, že zohlednění nižší domácí cenové hladiny zmírní rozdíly mezi mzdami v ČR a Německu jen částečně. Dohnat Německo lze podle něj pouze dosažením a udržením rychlejšího růstu produktivity práce.

Podle ČSÚ je 64 procent zaměstnanců v ČR pod úrovní průměrné mzdy. Platy vyšší než 40 tisíc korun měsíčně mají zhruba dvě procenta lidí, více jak 100 tisíc korun měsíčně vydělají v ČR pouhá dvě promile.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz