Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Nejlepší hračka do garáží nadšenců. Puristický caterham je v prodeji

  16:12
Malá automobilka Caterham, specializovaná na stavbu lehkých sporťáků, uvedla na trh nový levný model 160. Pod kapotou má miniaturní tříválec Suzuki s přeplňováním a výkonem pouhých 80 koní. Díky lehké konstrukci je ovšem i tato dieta dostatečná na slušné jízdní výkony a hodně zábavy za volantem.

Caterham Seven 160 | foto: Caterham

Nejznámějším caterhamem je pokračovatel jednoho z nejslavnějších britských aut všech dob, Lotusu Seven. Jednoduchá subtilní konstrukce je mezi motoristickými nadšenci stále oblíbená a dostává stále silnější motory. Novinka je tedy v tomto ohledu ještě purističtější. A dokazuje, že i výkon počítaný jen v desítkách koní stačí.

Že by auto s výkonem pouhých 80 koní zrychlilo na stovku za zhruba 6,5 sekundy, to by čekal málokdo. Tento údaj platí pro britský model 160 a jde o zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu, tedy na 96 km/h. Ve zbytku EU bude dostupný mírně odlišný model 165 (britský by na kontinentu neprošel homologací) se stejným výkonem i hmotností. Podle údajů výrobce zrychlí na stovku za 6,9 sekundy. To je opravdu úctyhodný výkon.

Jak je něco takového možné, napovídá už označení modelu. Číslo v jeho názvu totiž přibližně vyjadřuje poměr výkonu na jednu tunu hmotnosti. Přesně je to tak, že typy 160 i 165 mají hmotnost 490 kilogramů a poměr výkonu ke hmotnosti je 163 koní na tunu.

Dietu nejlevnějšímu typu u Caterhamu naordinovali i v oblasti nákladů a ceny. O velkou úsporu se stará už miniaturní tříválec. Pochází od Suzuki, má objem pouhých 0,66 litru, turbodmychadlo a původně byl určen pro malinká japonská městská auta (kategorie Kei-Car). Původní výkon 64 koní u Caterhamu trochu vylepšili. Mimochodem, i Caterham 160 do kategorie Kei-Car spadá, což jistě umožní v Japonsku získat nové zákazníky. Vozy Kei-Car jsou tam totiž výrazně daňově zvýhodněny.

Miniaturní motor ve spojení s pětistupňovou krátce odstupňovanou převodovkou a nízkou hmotností auta dodává vozu více než zábavnou dynamiku. Maximální rychlost 160 km/h ovšem údiv nebudí, je jasným důkazem limitů motoru i aerodynamiky. Znalci ale vědí, že o rychlost u "sedmičky" a jejích potomků nejde.

Caterhamy totiž nejsou stavěny na dálniční spurty, hlavní potěšení poskytují v zatáčkách. A tady exceluje i model 160. A to i přesto, že stojí na obyčejných plechových čtrnáctipalcových kolech (šířka 155 vpředu a 165 vzadu).

Další úsporou je oproti dražším modelům jednodušší zadní náprava. Namísto složitějšího uspořádání DeDion je tu obyčejná tuhá náprava, a teď se podržte, z teréňáčku Suzuki Jimny. Ovšem na zábavu za volantem to nemá negativní vliv, alespoň to hlásí většina zahraničních redakcí, které už měly možnost se s novinkou svézt. Stejně tak nevadí obyčejné bubnové brzdy na zadní nápravě. Odborníci na brzdy potvrdí, že v takových případech si montáž kotoučů vydupe hlavně estetika a marketingové oddělení. Schopnost zpomalit se nezmění.

Díky úsporám je model 160/165 pochopitelně nejlevnějším typem výrobce. A přitom se v podstatě nejvíce blíží původnímu legendárnímu Lotusu. Ovšem cena je asi největším zádrhelem. Ta nejnižší inzerovaná činí 14 995 liber, tedy v přepočtu něco přes 450 tisíc korun. To vypadá velmi lákavě. Jenže to je cena stavebnice nehotového vozu. Cena sestaveného auta začíná na 17 995 librách, tedy asi 540 tisících korun.

Za tu cenu dostanete opravdu puristický vůz, který je vhodný spíše jen na hrátky na okruhu. Drsňáci s ním přežijí i na silnici, ale většina z těch, kdo chtějí auto využívat i na silnicích a za zhoršeného počasí, si bude muset připlatit. Třeba 1 250 liber (asi 38 tisíc korun) za paket Weather equipment (obsahuje třeba čelní sklo místo deflektoru a skládací střechu), 450 liber (13 500 korun) za náhradní kolo a jeho držák, 300 liber (devět tisíc korun) za topení nebo 110 liber (3 300 korun) za 12V zásuvku.

Pro "denní" používání připravený Caterham Seven 160 tak vyjde na celkem asi 640 tisíc korun. A to si samozřejmě ještě můžete připlatit za některé prvky vylepšující vzhled vozu. Není to vůbec málo, na druhou stranu podobně zábavný vůz za takové peníze budete jinde hledat poměrně složitě. Vždyť základní Toyota GT-86 s podobným poměrem výkonu k hmotnosti stojí o 120 tisíc korun více.

Základní Mazda MX-5 je asi o 80 tisíc korun levnější než caterham, ovšem spokojit se musíte s podstatně horší dynamikou, danou výrazně vyšší hmotností. A třeba český ceník Caterhamu začíná zatím modelem Roadsport s cenou 769 900 korun, příplatky jsou v podstatě stejné.

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Autonovinky: Pohádka o supersportu z Bulharska, porsche za půl od Hyundaie

Novinek přináší letošní léto pestrou paletu. Seznamte se s těmi nejzajímavějšími. Už nemusí mít ani kola, nepotřebují...

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

Motofotka týdne: Česká legenda naučila Ameriku milovat motokros

Psal se rok 1974 a v USA se ještě úspěšně prodávaly československé terénní motocykly ČZ a Jawa. Jediný severoamerický...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...