Pátek 7. května 2021, svátek má Stanislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. května 2021 Stanislav

Nejlepší hračka do garáží nadšenců. Puristický caterham je v prodeji

  16:12
Malá automobilka Caterham, specializovaná na stavbu lehkých sporťáků, uvedla na trh nový levný model 160. Pod kapotou má miniaturní tříválec Suzuki s přeplňováním a výkonem pouhých 80 koní. Díky lehké konstrukci je ovšem i tato dieta dostatečná na slušné jízdní výkony a hodně zábavy za volantem.

Caterham Seven 160 | foto: Caterham

Nejznámějším caterhamem je pokračovatel jednoho z nejslavnějších britských aut všech dob, Lotusu Seven. Jednoduchá subtilní konstrukce je mezi motoristickými nadšenci stále oblíbená a dostává stále silnější motory. Novinka je tedy v tomto ohledu ještě purističtější. A dokazuje, že i výkon počítaný jen v desítkách koní stačí.

Že by auto s výkonem pouhých 80 koní zrychlilo na stovku za zhruba 6,5 sekundy, to by čekal málokdo. Tento údaj platí pro britský model 160 a jde o zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu, tedy na 96 km/h. Ve zbytku EU bude dostupný mírně odlišný model 165 (britský by na kontinentu neprošel homologací) se stejným výkonem i hmotností. Podle údajů výrobce zrychlí na stovku za 6,9 sekundy. To je opravdu úctyhodný výkon.

Fotogalerie

Jak je něco takového možné, napovídá už označení modelu. Číslo v jeho názvu totiž přibližně vyjadřuje poměr výkonu na jednu tunu hmotnosti. Přesně je to tak, že typy 160 i 165 mají hmotnost 490 kilogramů a poměr výkonu ke hmotnosti je 163 koní na tunu.

Dietu nejlevnějšímu typu u Caterhamu naordinovali i v oblasti nákladů a ceny. O velkou úsporu se stará už miniaturní tříválec. Pochází od Suzuki, má objem pouhých 0,66 litru, turbodmychadlo a původně byl určen pro malinká japonská městská auta (kategorie Kei-Car). Původní výkon 64 koní u Caterhamu trochu vylepšili. Mimochodem, i Caterham 160 do kategorie Kei-Car spadá, což jistě umožní v Japonsku získat nové zákazníky. Vozy Kei-Car jsou tam totiž výrazně daňově zvýhodněny.

Miniaturní motor ve spojení s pětistupňovou krátce odstupňovanou převodovkou a nízkou hmotností auta dodává vozu více než zábavnou dynamiku. Maximální rychlost 160 km/h ovšem údiv nebudí, je jasným důkazem limitů motoru i aerodynamiky. Znalci ale vědí, že o rychlost u "sedmičky" a jejích potomků nejde.

Caterhamy totiž nejsou stavěny na dálniční spurty, hlavní potěšení poskytují v zatáčkách. A tady exceluje i model 160. A to i přesto, že stojí na obyčejných plechových čtrnáctipalcových kolech (šířka 155 vpředu a 165 vzadu).

Další úsporou je oproti dražším modelům jednodušší zadní náprava. Namísto složitějšího uspořádání DeDion je tu obyčejná tuhá náprava, a teď se podržte, z teréňáčku Suzuki Jimny. Ovšem na zábavu za volantem to nemá negativní vliv, alespoň to hlásí většina zahraničních redakcí, které už měly možnost se s novinkou svézt. Stejně tak nevadí obyčejné bubnové brzdy na zadní nápravě. Odborníci na brzdy potvrdí, že v takových případech si montáž kotoučů vydupe hlavně estetika a marketingové oddělení. Schopnost zpomalit se nezmění.

Díky úsporám je model 160/165 pochopitelně nejlevnějším typem výrobce. A přitom se v podstatě nejvíce blíží původnímu legendárnímu Lotusu. Ovšem cena je asi největším zádrhelem. Ta nejnižší inzerovaná činí 14 995 liber, tedy v přepočtu něco přes 450 tisíc korun. To vypadá velmi lákavě. Jenže to je cena stavebnice nehotového vozu. Cena sestaveného auta začíná na 17 995 librách, tedy asi 540 tisících korun.

Za tu cenu dostanete opravdu puristický vůz, který je vhodný spíše jen na hrátky na okruhu. Drsňáci s ním přežijí i na silnici, ale většina z těch, kdo chtějí auto využívat i na silnicích a za zhoršeného počasí, si bude muset připlatit. Třeba 1 250 liber (asi 38 tisíc korun) za paket Weather equipment (obsahuje třeba čelní sklo místo deflektoru a skládací střechu), 450 liber (13 500 korun) za náhradní kolo a jeho držák, 300 liber (devět tisíc korun) za topení nebo 110 liber (3 300 korun) za 12V zásuvku.

Pro "denní" používání připravený Caterham Seven 160 tak vyjde na celkem asi 640 tisíc korun. A to si samozřejmě ještě můžete připlatit za některé prvky vylepšující vzhled vozu. Není to vůbec málo, na druhou stranu podobně zábavný vůz za takové peníze budete jinde hledat poměrně složitě. Vždyť základní Toyota GT-86 s podobným poměrem výkonu k hmotnosti stojí o 120 tisíc korun více.

Základní Mazda MX-5 je asi o 80 tisíc korun levnější než caterham, ovšem spokojit se musíte s podstatně horší dynamikou, danou výrazně vyšší hmotností. A třeba český ceník Caterhamu začíná zatím modelem Roadsport s cenou 769 900 korun, příplatky jsou v podstatě stejné.

  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

Nadšená motorkářka Jolana Voldánová: Prvně jsem „lehla“ už v autoškole

Premium Zapálená řidička auta Jolana Voldánová dostala autoškolu na motorku od manžela jako dárek. Už jen výuka pro ni byla...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci ekologické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní sporťák, nebo profláklá značka? Duel elektrokoloběžek za 20 tisíc

Když se nehodláte spokojit s běžnější nabídkou a chcete od koloběžky něco víc, máte dvě možnosti. Buď sáhnout po top...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Ceny aut výrazně porostou, pronájmům tak přicházejí na chuť i domácnosti

Cena aut roste a na obzoru je ještě výraznější zdražování. Důvodem je tlak na snižování emisí, nová bezpečnostní výbava...

Zemřel jeden z otců Škody Favorit, machr na podvozky, motory a převodovky

V nedožitých osmdesáti letech zemřel Jan Nepomucký, technik a konstruktér, který začínal v socialistickém AZNP Mladá...

S renaultem za dva platy patálie nebudou. Sexy má však jen ceny

Premium Dřív se thalie prodávaly za pár tisíc, dnes jsou hezké kousky o dost dražší. Ale ještě pořád patří k nejlevnějším autům...

Formentor není jen vylepšený Seat. Je to jedinečná Cupra, dravec za milion

Formentor je mimořádně povedené auto, které by neudělalo ostudu žádné zavedené prémiové automobilce. Ale podaří se ho...

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...