Praha chce přesvědčit lidi, aby se o auta podělili

  14:43aktualizováno  14:43
Praha zvažuje zavedení takzvaného carsharingu, tedy sdílení a používání aut více obyvateli. Koncepci město vypracuje v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání a má zohlednit potřeby obyvatel a možnosti carsharingu v Praze. Jeden projekt už se rozjíždí, stojí za ním prodejce škodovek.

V Praze už je flotila sdílených škodovek. V nabídce je i nejmenší citigo. | foto: Škoda

Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas, počítá se s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 tisíc kilometrů. Využívají ho lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v daný moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej. Přístup k vozu je možný kdykoliv, obvykle pomocí čipové (RFID) karty, aplikace pro chytrý telefon nebo SMS.

"Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele," píše se v dokumentu, který schválili radní hlavního města.

Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 tisíc na téměř 953 tisíc. "Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města," píše se v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.

Oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření se případně uskuteční, ukáže právě budoucí studie. Stejně tak z ní bude jasné, kolik je třeba v Praze aut. Například Mnichov má 1,3 milionu obyvatel a registruje v rámci carsharingu 800 aut. "Praha v tom nechce podnikat, ale podporovat takový způsob dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Auta na půl už mají v Brně

V Česku už funguje projekt Autonapůl. Společnost začínala v Brně, kde má teď 11 aut a nové také v Praze (2 auta) a Liberci (1 auto). "Autonapůl jsme založili v roce 2003, fungujeme tedy už přes 10 let. V poslední době jsme se rozrostli na více než 100 klientů, z nichž většina představuje rodiny, jednotlivce, neziskové organizace nebo živnostníky. Naše vozy využívá i jedna realitní agentura," uvádí Autonapůl na svých internetových stránkách.

Velký projekt se rozjíždí v Praze

V Praze začíná nový projekt Mášauto společnosti CAR4WAY. Zatím má necelou desítku aut, do konce roku jich však má být až 200 a vozy se budou pravidelně obměňovat. Vozový park se zatím skládá výhradně z nových vozů Škoda (citigo, rapid, octavia), ale přibýt mají další auta především z koncernu VW, hlavně audi a seaty, ale i dodávky. Za projektem totiž stojí Pavel Louda, majitel autosalonů Škody, Volkswagenu a Audi v Poděbradech, Kolíně a Pardubicích.

Model fungování je blízký autopůjčovně. Je třeba složit registrační poplatek, nyní jsou to ve startovací fázi dva tisíce korun za rok. "Projekt funguje od listopadu, prozatím máme uzavřeno 21 smluv a další registrace přibývají," uvádí pro iDNES.cz Jana Leppeltová z CAR4WAY. Auta má firma rozmístěna přímo v ulicích na Praze 1, 2, 3, 6 a 7.

Základem je hodinová sazba, která začíná na 90 korunách za hodinu, noční je výhodnější (50 korun). K tomu se platí pět korun za ujetý kilometr. V ceně jsou všechny náklady na provoz auta, včetně pohonných hmot, dálniční známky a servisu. Pokud bude uživatel parkovat ve své modré parkovací zóně, neplatí ani parkovné. Auta jsou pojištěná.

Uživatel dostane čipovou kartu, kterou auto otevře. Ve voze je terminál, klíč i karta na tankování. Až ho nepotřebuje, vrátí jej na stejné místo. Rezervace auta se provádí přes internet, třeba z chytrého telefonu. Pokud je auto volné, je to možné i pár minut předtím, než ho potřebujete.

"Nabíráme uživatele, hledáme pro každé auto klíčového uživatele, který bude vůz nejen používat, ale bude na něj i dohlížet. Zkontroluje, jestli je vůz v pořádku, umytý, nepoškozený a bude nám dávat podněty ke zlepšení," říká Pavel Louda pro specializovaný magazín AutemBezpečně.cz "V Praze u Václavského náměstí máme registrační kancelář, kde probíhají registrace nových uživatelů," upřesňuje.

Carsharing se zrodil v západních zemích v 70. letech jako reakce na ropné krize a velký růst automobilové dopravy. Známí si začali půjčovat automobily a sousedé jezdili do práce společně. Po několika desetiletích se sdílení v některých státech rozrostlo do velkých a úspěšných systémů. Například v Německu sdílení aut využívá kolem 500 tisíc lidí, ve Švýcarsku pak přes 100 tisíc klientů. Sdílené automobily jsou k dispozici nonstop 24 hodin denně.

Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk, Mnichov či Brémy. Počet uživatelů se v těchto městech neustále zvyšuje. V testovacích projektech tuto službu provozují i automobilky. Nejznámější je asi ten Smartu, ve kterém je devět tisíc aut a půl milionu "sdílečů" v pětadvaceti městech osmi zemí (Německo, USA, Kanada, Nizozemsko, Rakousko, Francie, Británie, Itálie). Dají se tak za výhodných podmínek půjčit smarty v benzinovém a elektrickém provedení.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz