Nastartovali motor, který běží dodnes. Dostali za to vyznamenání

  14:39aktualizováno  14:39
Dva manažeři se před čtvrt stoletím sešli u privatizace mladoboleslavské Škody Auto. Bývalá socialistická firma dodnes pohání český průmysl.

První škodovka, která vznikla po vstupu VW do mladoboleslavské automobilky, byla felicia | foto: ČTK

V historii českého průmyslu sehráli zlomovou roli. Dnes osmaosmdesátiletý Carl Hahn jako šéf koncernu Volkswagen v roce 1990 rozhodl o vstupu do české automobilky. Ludvík Kalma, který zahynul při automobilové nehodě v roce 1996 a dnes by mu bylo 63 let, pak jako předseda představenstva Škody kormidloval přerod socialistické fabriky v podnik fungující v tržním hospodářství. Díky němu se spojilo to nejlepší z domácí tradice s německou koncernovou praxí.

Oba si za to vysloužili (Kalma posmrtně) medaili Za zásluhy (přehled vyznamenaných osobností zde). Výsledek práce obou manažerů je znám. Škoda je nejúspěšnějším příběhem české privatizace. Z aut, jež byla v 80. letech na Západě terčem vtipů, je dnes respektovaná globální značka. Celosvětový prodej škodovek se blíží milionu ročně.

Díky automobilce k nám přišly stovky nových dodavatelských firem a tradiční domácí výrobci autodílů prorazili do světa. Autoprůmysl táhne export a láká do Česka kapitál: jen Škoda investovala do svého růstu 250 miliard korun.

Měla štěstí, že se ji podařilo odstátnit včas. Krátké období mezi březnem 1991 a červnem 1992, kdy Pithartova vláda prodala zahraničním investorům na 60 velkých podniků, je nejlepší érou české privatizace. Navíc měla Škoda dobré výchozí podmínky: solidní technickou úroveň, kvalitní zaměstnance a produkt, který bylo možné relativně rychle dotáhnout tak, aby se stal evropsky konkurenceschopným.

Jak ovšem tvrdí Vratislav Kulhánek, bývalý šéf Škody (vystřídal v čele firmy Kalmu po jeho tragické smrti), spočívá hlavní kouzlo Škody v optimálním spojení toho nejlepšího z české i německé průmyslové tradice v dobře řízené korporaci.

Němci sice do Škody v roce 1991 poslali na 250 manažerů, ale zároveň respektovali české partnery. Klíčové pozice obsazovali vždy česko-německým tandemem. „Ve Škodě se díky tomu vytvořila zcela specifická kultura, která podnik posouvala dopředu,“ říká Kulhánek.

O lidi, kteří jí nasákli, je zájem třeba v Rusku: čeští manažeři vzešlí ze Škody se podíleli na záchraně automobilky GAZ oligarchy Olega Děripasky a teď působí ve vedení největší ruské automobilky AvtoVAZ, ovládané francouzsko-japonským koncernem Renault-Nissan.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky
Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz