„Je to o něco méně než loni, ale letos poprvé se veletrh konal samostatně, a to ve třech největších pavilonech, proto jej pořadatelé označují za rekordní. Loni byly součástí ještě veletrhy Go a Regiontour. Především o víkendu byly letos pavilony plné,“ dodala Brančíková.
Ve dvou pavilonech i na volných venkovních plochách návštěvníci viděli přehlídku nabídky karavanů a obytných aut, ve třetím byla zóna Travel & Adventure. Nabízela potřeby k dobrodružnějšímu cestování, jako offroad karavany, mini karavany, vestavby, příslušenství a vybavení.
V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů |
„Největší zájem byl o nové technologie a aplikace pro cestování, ale také udržitelné a ekologické cestování. Doprovodný program byl složený ze zajímavých přednášek, představili se cestovatelé a odborníci z praxe,“ uvedla Brančíková. Herci Jan Révai a Pavel Liška zde představili svoje zážitky z cest na motorkách po Papui-Nové Guinei.
„Veletrh je opět o něco větší, než byl loni. Každá hala má svůj náboj a každý našel, co ho zajímá. Těší nás, že přijelo více než 200 vystavovatelů a podařilo se propojit Caravaning s Travel Zone,“ řekl generální ředitel Veletrhů Brno Jan Kubata. Travel Zone byla součást zóny Travel & Adventure a nabídla prezentaci některých českých i středoevropských regionů.
Zájem o veletrh odrážel i současný zájem o cestování v obytném voze či karavanu. Jejich počet v Česku v minulých letech zvolna rostl a aktuálně jich je 70 000 registrovaných a odhadem jezdí zhruba 50 000 domácích přestaveb.
Karavany táhnou
Letos je v Česku poprvé registrovaných více obytných aut než karavanů. Podle předsedy a spoluzakladatele Asociace kempování a karavaningu Jana Bordovského zákazníci v Česku již řadu let kupují a registrují více obytných aut a historická převaha karavanů je minulostí.
Loni se registrovalo v Česku 2300 aut a karavanů, letos se statistika vyvíjí zatím podobně a obliba karavaningu tak zůstává vysoká.
„Za posledních deset let se počet registrací zvýšil čtyřikrát,“ doplnil Bordovský.
Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon |
Zatímco letošní rok je ještě velmi podobný tomu loňskému, příští rok se očekává ochlazení trhu nejen v Česku, ale v celé Evropě. Ceny za poslední čtyři roky se totiž zvýšily průměrně o 40 procent. „Přívěsy stojí průměrně půl milionu korun, vozidla 1,9 milionu korun. Prodejům uškodila i inflace a vyšší cena úvěrů. Navíc nejde z DPH odpočítávat vozidla nad dva miliony korun koupená na firmu,“ uvedl Bordovský.
Dají se čekat slevy
Kvůli tomu, že výrobci dále vyrábí a uvádějí na trh nové modely, zůstávají ve skladu staré modely. „Přicházejí velké výprodeje a zvýhodněné balíčky. Nicméně výhled na příští rok je pesimistický. Akcie největších koncernů, které mají zhruba dvě třetiny trhu, se snížily o 40 až 50 procent a skladové zásoby se hromadí,“ řekl Bordovský.
Zmínil také změnu na trhu, kterou způsobili čínští výrobci. Letos poprvé se objevili na veletrhu v Düsseldorfu, do Brna zatím nepřijeli. Nelákají však na nízkou cenu. „Zákazníky se snaží oslovit kvalitní výbavou a uvidíme, jak se na evropském trhu ujmou. Záleží, jak to bude vypadat hlavně v Německu, což je největší trh v Evropě,“ řekl Bordovský. Cla Evropské unie podle něj Číňané obcházejí tak, že vozí komponenty do Nizozemska, kde se auta teprve kompletují.
California je sen hippíků, Volkswagen ho vyladil k hogo fogo dokonalosti |