Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a zaplnil mezeru mezi dvoumístnými sporťáky a praktickými (ale trochu nudnými) rodinnými vozy. Na kombinaci zábavnosti a praktičnosti sází i plně elektrická novinka.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zábavnost má zajistit pohon zadních nebo všech kol, 250 kW výkonu a podvozek laděný Fordem tak, aby umožňoval pohodlnou, ale zároveň svižnou sportovní jízdu. Praktičnost se projevuje prostorným interiérem, velkým kufrem a tažným zařízení pro až 1,2 tuny težký přívěs.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Původní model byl prodejně velmi úspěšný a ridičsky oblíbený. Nabízel širokou škálu motorů, od skromné 1,3 l po výkonný V6 s objemem 3 litry. Plně elektrická novinka má na výběr jen dvě pohonná ústrojí - jedno s výkonem 210 kW / 545 Nm, druhý s 250 kW a stejným točivým momentem. (Na snímku je verze „280“ z roku 1987).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
První fotografie novinky byly na sociálních sítítch obsypány komentáři „vždyť to ale vůbec nevypadá jako legendární Capri“. Se stejnou námitkou jsem se obrátil na jednoho z designérů. Odpověděl mi, že výsledný design limituje tolik pravidel a restrikcí, že to možnosti designérů dost omezuje.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Jednak je to bezpečnost chodců. „Čumák“ musí být tvarován tak, aby se chodci nedostala při nárazu noha pod auto, ale naopak byla vyhozena nahoru. Pánví, rameny a hlavou musí dopadnout do „měkkého“, takže kapota musí mít pod sebou volný prostor, kam se snadno zdeformuje.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Své slovo mají i pojišťovny - škody při běžném „nedobždění“ nesmí být příliš vysoké, jinak cena pojištění odradí firemní zákazníky. Díky tomu nesmí být drahé světlomety tak na ráně, jako u původního modelu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
A víc než efektní sportovní „look“ se musí designéři soustředit na aerodynamiku. Každé zvýšení odporu znamená vyšší spotřebu a tedy nižší dojezd. U efektivních elektrických pohonů se projeví více, než u modelů se spalovacím motorem.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Design nového Capri vznikal několik let a designéři přitom vytvořili řadu návrhů, jak by nový model Capri nejspíše vypadal v letech, kdy nebyl součástí nabídky. Defakto tím překlenuli vývojovou pauzu a pozvolnou proměnu modelu podle měnících se trendů a kritérií. Na snímku vidíte předpokládanou podobu v roce 1994.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
2002 a 2007. Letošní skutečná novinka je i oproti předchozím návrhům vyšší. Jednak je to kvůli zástavbě akumulátoru, který se musí vejít do podlahy, jednak kvůli oblíbenosti vyšších SUV modelů zákazníky.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na snímcích, jak našich, tak i oficiálních, vypadá novinka trochu usedle, ale ve skutečnosti má docela šmrnc a místy některé linie a lajtmotivy prosvítají.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Jak jsme uvedli výše, Capri bude na trhu ve dvou výkonových verzí, přičemž silnější bude mít pohon všech kol, slabší bude zadokolka. Slabší verze je doplněna akumulátorem o využitelné kapacitě 77 kWh, kterou lze dobíjet výkonem až 135 kW a z 10 na 80 procent se naplní za 28 minut. Silnější verze má o chlup vyšší kapacitu - akumulátor má 79 kWh a umí se nabíjet o poznání větším výkonem 185 kW. Nabitá je o 2 minuty rychleji.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Obě verze mají maximální rychlost 180 km/h, slabší verze je zadokolka a ze stání na 100 km/h se rozjede za 6,4 sekundy. Silnější verze má pohon všech kol a ke stejnému rozjezdu potrebuje o 1,1 sekundy méně.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zadokolka má pohotovostní hmotnost 2097 kg, na střechu můžete uložit až 75 kg hmotnosti a může táhnout bržděný přívěs s hmotností až 1000 kg a nebržděný musí být alespoň o 250 kg lehčí. Do auta můžete naložit (včetně posádky a řidiče) 580 kg nákladu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ctyřkolka je o 76 kg těžší, naložit lze o 10 kg méně nakladu a pokud připojíte bržděný přívěs, může mít hmotnost az 1,2 tuny. A dojezd? Zadokolka 627 km podle WLTP, ctyřkolka 592 km.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Novinka má i docela slušný prostor pro zavazadla, standardních 627 litrů lze sklopením sedaček zvýšit na 1510 litrů - to se pohybujeme v teritoriu prostorných kombíků. Nechybí okénko na lyže nebo jiné dlouhé předměty, boční kapsy na drobnosti a prostor pod podlížkou na kabely a povinnou výbavu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Elektrické Capri je 4,63 metru dlouhé, je tedy jen o 35 cm delší než původní verze. Na šířku překvapivě narostl jen o 22 cm (1,87 m bez zrcátek, 2 metry se zrcátky), což jen ukazuje, že původní Capri bylo docela mohutné auto.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nový Ford Capri rozzáří parkoviště plná nudně bílých, černých, stříbrných a šedivých aut. Bude totiž nabízen v žluté (Vivid Yellow), modré (Blue My Mind) a červené (Lucid Red) barvě. A ano, v černé, šedé a bílé bude také.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Elektrické pohonné ústrojí. Pod kapotou není žádný přední kufr (frunk), údajně právě proto, aby zde byl dostatek prostoru pro deformaci kapoty při sražení chodce.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Původní Capri připomíná grafika světel ...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... vzadu na legendu odkazuje snad jen propojený pás světel.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pochválit musíme místo na zadních sedačkách, je jej tam dost i na dlouhé cesty.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Kabina je jednoduchá a moderní sdružování ovldádní na centrální displej je tu také patrné. Ovládání okének ale stále zůstalo na dveřích.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Moje široká postava byla spokojena v sedadle, noha se o středovou konzoli opírala poněkud silněji, než by bylo ideální.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ukrývá se v ní i praktická police. Lesklé černé povrchy, které se prakticky nedají udržovat v čistotě, ale už podle mne nemají v moderním autě co pohledávat.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Displej infotainmentu lze ručně výškově posouvat ...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... a když je úplně nahoře ...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... objevíte „tajnou schránku“ na drobnosti.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Capri je postaveno na platformě MEB společnosti Volkswagen, kterou vozidla Fordu využívají. Na autě to není moc poznat, v interiéru nám ale vozidla ID. připoměly dotyková tlačítka na volantu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pohled na bezdrátovou nabíječku, držák na nápoje a schránku na drobnosti na středovém tunelu. Sedačky mají integrované opěrky a příjemně se v nich sedí.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zadokolka s menším akumulátorem bude v nabídce za 1 229 900 Kč ve standardní verzi a za 1 319 900 Kč ve verzi Premium. Silnější model s pohonem všech kol vyjde na 1 329 900 Kč, respektive 1 419 900 Kč. Jen minimum informací je zatím k zákaldní zadokolce se 125 kW motorem a 52 kWh akumulátorem - ví se jen cena, 1 126 900 Kč v standardní výbavě a 1 216 000 ve výbavě Premium.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz