Cadillac postavil nový pojízdný sejf pro prezidenta Obamu

  13:58aktualizováno  16:47
Až složí Barack Obama 20. ledna ve washingtonském Kapitolu slavnostní přísahu, vyrazí do práce novým obrněncem, který pro nového prezidenta USA postavil Cadillac. Všechny podrobnosti jsou tajné, ale je jasné, že do klasického auta má tahle věc daleko.

Nová superbezpečná limuzína pro amerického prezidenta | foto: GM/Cadillac

Čtyřiačtyřicátý prezident USA si svůj pojízdný sejf vyzkouší příští úterý. Superbezpečný cadillac ujede své první kilometry ve funkci prezidentského speciálu po washingtonské Pennsylvania Avenue, která spojuje Kapitol a Bílý dům.

Cadillaky patří do flotily prezidenta Spojených států již tradičně. Už začátkem 20. století vozily 28. prezidenta Woodrowa Wilsona, poskytovaly bezpečí i prozatím poslednímu Georgi W. Bushovi.

INFOGRAFIKA

Podívejte se, co umí nový "služebák" Baracka Obamy ZDE

Mark McNabb z vedení automobilky, vyrábějící luxusní auta od roku 1902, prohlašuje, že pro nového prezidenta připravili u Cadillaku to nejlepší, co mohou nabídnout.

Předchůdce novinky v prezidentských garážích nesl označení DTS, byl ve službě od roku 2004 a v roce 2007 navštívil i Prahu. K vidění bylo toto pravděpodobně nejbezpečnější auto světa třeba v koloně v pražské Evropské ulici.

Bushova kolona v ulicích Prahy

Bushova kolona v ulicích Prahy (4. 6. 2007)

Žhavá novinka je tvary i proporcemi DTS hodně podobná, jinak to ani nejde. S autem má totiž pramálo společného, je to spíš tank. Hovoří se třeba o tom, že má vážit až osm tun. Cadillac ještě prozrazuje, že novinka je o něco vyšší než Bushův "služebák".

Kromě obecných řečí, že je skvěle postavené, komfortně vybavené a údajně i elegantní, toho oficiální zprávy víc neříkají. Při jeho stavbě se místo designérů a klasických konstruktérů uplatnili především experti na balistickou ochranu a chemici.

Okna mají údajně být z pětipalcového (asi 13 cm) neprůstřelného skla a speciální zamykání - ne nepodobné trezorům - umějí ovládat jen speciálně cvičení příslušníci prezidentovy ochranky.

Pancíř bude pravděpodobně titano-keramický a kola budou schopna jízdy i v případě průstřelu pneumatik. Předchozí model uměl při útoku například vytvořit kouřovou clonu, dá se čekat, že novinka ji bude mít ve výbavě také, stejně jako vzduchotěsný interiér připravený na chemický útok.

Podle nepotvrzených informací stojí prezidentský speciál na podvozku mamutího teréňáku Chevrolet Suburban. Rozpohybování auta má na starosti pravděpodobně osmiválec o objemu 6,5 litru s výkonem kolem šesti set koní. Nejrychleji ale díky vysoké hmotnosti pojede jen necelou stovkou a rozjede se na ni za 15 sekund.

V případě nebezpečí je údajně možné použít systém vstřikování oxidu dusíku do válců a krátkodobě zvýšit výkon až k tisícovce koní. Plná nádrž však prý vystačí jen na necelých 120 kilometrů.

Nová superbezpečná limuzína pro amerického prezidenta

Co prý umí nový cadillac pro prezidenta USA

O prezidentském speciálu Baracka Obamy se toho ví oficiálně velmi málo, podle nepotvrzených informací deníku Daily Mail má ale umět toto:

Palivová nádrž: Opancéřovaná a naplněná speciální pěnou, která zabrání explozi i v případě, že nádrž dostane přímý zásah.

Prostor posádky: Prostor pro čtyři pasažéry je oddělený od řidiče skleněnou přepážkou. Jenom Obama má tlačítko, které ji může spustit. Okna vozů jsou větší než u předchozích prezidentských speciálů. Obama má k dispozici tlačítko "paniky", kterým přivolá pomoc.

Dveře: Opancéřované a dvacet centimetrů tlusté. Váží tolik, co přetlakové dveře kabiny Boeingu 757.

Řidič: Vycvičen CIA tak, aby zvládl i ty nejnáročnější situace.

Řidičovo okénko: Tak silné, že přestojí i opakovaný zásah tříštivými kulkami. Je to jediné okénko, které se na speciálu otevírá. Ale pouze o tři palce (7,6 cm), takže řidič může třeba platit mýtné nebo komunikovat s agenty, kteří speciál doprovázejí.

Karoserie: Kombinace tvrzené oceli, hliníku, titanu, a dokonce i keramiky má rozbít případné projektily.

Prostor řidiče: Standardní volant, na palubní desce je obsaženo komunikační centrum a GPS systém.

Pneumatiky: Vyztužené kevlarem, odolné proti defektu či roztržení s ocelovými ráfky, které autu umožní ujíždět plnou rychlostí i v případě, že je pneumatika zničena.

Obranné příslušenství: Vůz je vybaven kamerami pro noční vidění a brokovnicemi. K dispozici je i slzný plyn. Na palubě jsou uschovány krevní konzervy s prezidentovou krví pro případ, že by potřeboval transfuzi.

Podvozek: Tvrzený pět palců (12,7 cm) tlustý plát kryje spodek auta pro případ, že by pod vozem vybuchla bomba.

Zadní sedadla: Obamovo sedadlo je vybaveno skládacím stolkem, laptopem s wi-fi připojením, nejmodernějším satelitním telefonem a přímým spojením do Pentagonu a k viceprezidentovi.

Zavazadlový prostor: Ukrývá zásoby kyslíku a hasicí systém.

Obamův speciál v číslech

Cena: přes 9 mil. korun
Délka: 5486 mm
Výška: 1778 mm
Motor: 6,5 litrový
Maximální rychlost: 96 km/h (60 mil/h)
0 – 96 km/h: 15 sekund
Spotřeba: asi 30 litrů/100 kilometrů

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Calgary je rájem řidičů, Bombaj peklem. Praha patří do průměru

Nejpříjemnějšími městy pro řidiče je kanadské Calgary a Ottawa, ale také Dubaj ve Spojených arabských emirátech či...

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Najdete na iDNES.cz