Cadillac postavil nový pojízdný sejf pro prezidenta Obamu

  13:58aktualizováno  16:47
Až složí Barack Obama 20. ledna ve washingtonském Kapitolu slavnostní přísahu, vyrazí do práce novým obrněncem, který pro nového prezidenta USA postavil Cadillac. Všechny podrobnosti jsou tajné, ale je jasné, že do klasického auta má tahle věc daleko.

Nová superbezpečná limuzína pro amerického prezidenta | foto: GM/Cadillac

Čtyřiačtyřicátý prezident USA si svůj pojízdný sejf vyzkouší příští úterý. Superbezpečný cadillac ujede své první kilometry ve funkci prezidentského speciálu po washingtonské Pennsylvania Avenue, která spojuje Kapitol a Bílý dům.

Cadillaky patří do flotily prezidenta Spojených států již tradičně. Už začátkem 20. století vozily 28. prezidenta Woodrowa Wilsona, poskytovaly bezpečí i prozatím poslednímu Georgi W. Bushovi.

INFOGRAFIKA

Podívejte se, co umí nový "služebák" Baracka Obamy ZDE

Mark McNabb z vedení automobilky, vyrábějící luxusní auta od roku 1902, prohlašuje, že pro nového prezidenta připravili u Cadillaku to nejlepší, co mohou nabídnout.

Předchůdce novinky v prezidentských garážích nesl označení DTS, byl ve službě od roku 2004 a v roce 2007 navštívil i Prahu. K vidění bylo toto pravděpodobně nejbezpečnější auto světa třeba v koloně v pražské Evropské ulici.

Bushova kolona v ulicích Prahy

Bushova kolona v ulicích Prahy (4. 6. 2007)

Žhavá novinka je tvary i proporcemi DTS hodně podobná, jinak to ani nejde. S autem má totiž pramálo společného, je to spíš tank. Hovoří se třeba o tom, že má vážit až osm tun. Cadillac ještě prozrazuje, že novinka je o něco vyšší než Bushův "služebák".

Kromě obecných řečí, že je skvěle postavené, komfortně vybavené a údajně i elegantní, toho oficiální zprávy víc neříkají. Při jeho stavbě se místo designérů a klasických konstruktérů uplatnili především experti na balistickou ochranu a chemici.

Okna mají údajně být z pětipalcového (asi 13 cm) neprůstřelného skla a speciální zamykání - ne nepodobné trezorům - umějí ovládat jen speciálně cvičení příslušníci prezidentovy ochranky.

Pancíř bude pravděpodobně titano-keramický a kola budou schopna jízdy i v případě průstřelu pneumatik. Předchozí model uměl při útoku například vytvořit kouřovou clonu, dá se čekat, že novinka ji bude mít ve výbavě také, stejně jako vzduchotěsný interiér připravený na chemický útok.

Podle nepotvrzených informací stojí prezidentský speciál na podvozku mamutího teréňáku Chevrolet Suburban. Rozpohybování auta má na starosti pravděpodobně osmiválec o objemu 6,5 litru s výkonem kolem šesti set koní. Nejrychleji ale díky vysoké hmotnosti pojede jen necelou stovkou a rozjede se na ni za 15 sekund.

V případě nebezpečí je údajně možné použít systém vstřikování oxidu dusíku do válců a krátkodobě zvýšit výkon až k tisícovce koní. Plná nádrž však prý vystačí jen na necelých 120 kilometrů.

Nová superbezpečná limuzína pro amerického prezidenta

Co prý umí nový cadillac pro prezidenta USA

O prezidentském speciálu Baracka Obamy se toho ví oficiálně velmi málo, podle nepotvrzených informací deníku Daily Mail má ale umět toto:

Palivová nádrž: Opancéřovaná a naplněná speciální pěnou, která zabrání explozi i v případě, že nádrž dostane přímý zásah.

Prostor posádky: Prostor pro čtyři pasažéry je oddělený od řidiče skleněnou přepážkou. Jenom Obama má tlačítko, které ji může spustit. Okna vozů jsou větší než u předchozích prezidentských speciálů. Obama má k dispozici tlačítko "paniky", kterým přivolá pomoc.

Dveře: Opancéřované a dvacet centimetrů tlusté. Váží tolik, co přetlakové dveře kabiny Boeingu 757.

Řidič: Vycvičen CIA tak, aby zvládl i ty nejnáročnější situace.

Řidičovo okénko: Tak silné, že přestojí i opakovaný zásah tříštivými kulkami. Je to jediné okénko, které se na speciálu otevírá. Ale pouze o tři palce (7,6 cm), takže řidič může třeba platit mýtné nebo komunikovat s agenty, kteří speciál doprovázejí.

Karoserie: Kombinace tvrzené oceli, hliníku, titanu, a dokonce i keramiky má rozbít případné projektily.

Prostor řidiče: Standardní volant, na palubní desce je obsaženo komunikační centrum a GPS systém.

Pneumatiky: Vyztužené kevlarem, odolné proti defektu či roztržení s ocelovými ráfky, které autu umožní ujíždět plnou rychlostí i v případě, že je pneumatika zničena.

Obranné příslušenství: Vůz je vybaven kamerami pro noční vidění a brokovnicemi. K dispozici je i slzný plyn. Na palubě jsou uschovány krevní konzervy s prezidentovou krví pro případ, že by potřeboval transfuzi.

Podvozek: Tvrzený pět palců (12,7 cm) tlustý plát kryje spodek auta pro případ, že by pod vozem vybuchla bomba.

Zadní sedadla: Obamovo sedadlo je vybaveno skládacím stolkem, laptopem s wi-fi připojením, nejmodernějším satelitním telefonem a přímým spojením do Pentagonu a k viceprezidentovi.

Zavazadlový prostor: Ukrývá zásoby kyslíku a hasicí systém.

Obamův speciál v číslech

Cena: přes 9 mil. korun
Délka: 5486 mm
Výška: 1778 mm
Motor: 6,5 litrový
Maximální rychlost: 96 km/h (60 mil/h)
0 – 96 km/h: 15 sekund
Spotřeba: asi 30 litrů/100 kilometrů

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Superkoncern nevznikne, Fiat uraženě stáhl nabídku na spojení s Renaultem

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dnes uvedl, že s okamžitou platností stahuje...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Najdete na iDNES.cz