Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Cadillac postavil nový pojízdný sejf pro prezidenta Obamu

  13:58aktualizováno  16:47
Až složí Barack Obama 20. ledna ve washingtonském Kapitolu slavnostní přísahu, vyrazí do práce novým obrněncem, který pro nového prezidenta USA postavil Cadillac. Všechny podrobnosti jsou tajné, ale je jasné, že do klasického auta má tahle věc daleko.

Nová superbezpečná limuzína pro amerického prezidenta | foto: GM/Cadillac

Čtyřiačtyřicátý prezident USA si svůj pojízdný sejf vyzkouší příští úterý. Superbezpečný cadillac ujede své první kilometry ve funkci prezidentského speciálu po washingtonské Pennsylvania Avenue, která spojuje Kapitol a Bílý dům.

Cadillaky patří do flotily prezidenta Spojených států již tradičně. Už začátkem 20. století vozily 28. prezidenta Woodrowa Wilsona, poskytovaly bezpečí i prozatím poslednímu Georgi W. Bushovi.

INFOGRAFIKA

Podívejte se, co umí nový "služebák" Baracka Obamy ZDE

Mark McNabb z vedení automobilky, vyrábějící luxusní auta od roku 1902, prohlašuje, že pro nového prezidenta připravili u Cadillaku to nejlepší, co mohou nabídnout.

Předchůdce novinky v prezidentských garážích nesl označení DTS, byl ve službě od roku 2004 a v roce 2007 navštívil i Prahu. K vidění bylo toto pravděpodobně nejbezpečnější auto světa třeba v koloně v pražské Evropské ulici.

Bushova kolona v ulicích Prahy

Bushova kolona v ulicích Prahy (4. 6. 2007)

Žhavá novinka je tvary i proporcemi DTS hodně podobná, jinak to ani nejde. S autem má totiž pramálo společného, je to spíš tank. Hovoří se třeba o tom, že má vážit až osm tun. Cadillac ještě prozrazuje, že novinka je o něco vyšší než Bushův "služebák".

Kromě obecných řečí, že je skvěle postavené, komfortně vybavené a údajně i elegantní, toho oficiální zprávy víc neříkají. Při jeho stavbě se místo designérů a klasických konstruktérů uplatnili především experti na balistickou ochranu a chemici.

Okna mají údajně být z pětipalcového (asi 13 cm) neprůstřelného skla a speciální zamykání - ne nepodobné trezorům - umějí ovládat jen speciálně cvičení příslušníci prezidentovy ochranky.

Pancíř bude pravděpodobně titano-keramický a kola budou schopna jízdy i v případě průstřelu pneumatik. Předchozí model uměl při útoku například vytvořit kouřovou clonu, dá se čekat, že novinka ji bude mít ve výbavě také, stejně jako vzduchotěsný interiér připravený na chemický útok.

Podle nepotvrzených informací stojí prezidentský speciál na podvozku mamutího teréňáku Chevrolet Suburban. Rozpohybování auta má na starosti pravděpodobně osmiválec o objemu 6,5 litru s výkonem kolem šesti set koní. Nejrychleji ale díky vysoké hmotnosti pojede jen necelou stovkou a rozjede se na ni za 15 sekund.

V případě nebezpečí je údajně možné použít systém vstřikování oxidu dusíku do válců a krátkodobě zvýšit výkon až k tisícovce koní. Plná nádrž však prý vystačí jen na necelých 120 kilometrů.

Nová superbezpečná limuzína pro amerického prezidenta

Co prý umí nový cadillac pro prezidenta USA

O prezidentském speciálu Baracka Obamy se toho ví oficiálně velmi málo, podle nepotvrzených informací deníku Daily Mail má ale umět toto:

Palivová nádrž: Opancéřovaná a naplněná speciální pěnou, která zabrání explozi i v případě, že nádrž dostane přímý zásah.

Prostor posádky: Prostor pro čtyři pasažéry je oddělený od řidiče skleněnou přepážkou. Jenom Obama má tlačítko, které ji může spustit. Okna vozů jsou větší než u předchozích prezidentských speciálů. Obama má k dispozici tlačítko "paniky", kterým přivolá pomoc.

Dveře: Opancéřované a dvacet centimetrů tlusté. Váží tolik, co přetlakové dveře kabiny Boeingu 757.

Řidič: Vycvičen CIA tak, aby zvládl i ty nejnáročnější situace.

Řidičovo okénko: Tak silné, že přestojí i opakovaný zásah tříštivými kulkami. Je to jediné okénko, které se na speciálu otevírá. Ale pouze o tři palce (7,6 cm), takže řidič může třeba platit mýtné nebo komunikovat s agenty, kteří speciál doprovázejí.

Karoserie: Kombinace tvrzené oceli, hliníku, titanu, a dokonce i keramiky má rozbít případné projektily.

Prostor řidiče: Standardní volant, na palubní desce je obsaženo komunikační centrum a GPS systém.

Pneumatiky: Vyztužené kevlarem, odolné proti defektu či roztržení s ocelovými ráfky, které autu umožní ujíždět plnou rychlostí i v případě, že je pneumatika zničena.

Obranné příslušenství: Vůz je vybaven kamerami pro noční vidění a brokovnicemi. K dispozici je i slzný plyn. Na palubě jsou uschovány krevní konzervy s prezidentovou krví pro případ, že by potřeboval transfuzi.

Podvozek: Tvrzený pět palců (12,7 cm) tlustý plát kryje spodek auta pro případ, že by pod vozem vybuchla bomba.

Zadní sedadla: Obamovo sedadlo je vybaveno skládacím stolkem, laptopem s wi-fi připojením, nejmodernějším satelitním telefonem a přímým spojením do Pentagonu a k viceprezidentovi.

Zavazadlový prostor: Ukrývá zásoby kyslíku a hasicí systém.

Obamův speciál v číslech

Cena: přes 9 mil. korun
Délka: 5486 mm
Výška: 1778 mm
Motor: 6,5 litrový
Maximální rychlost: 96 km/h (60 mil/h)
0 – 96 km/h: 15 sekund
Spotřeba: asi 30 litrů/100 kilometrů

Autoři: ,
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

VW dostane na Slovensku pobídky na výrobu součástek pro elektromobily

Slovenská vláda schválila pobídky za 5,04 milionu eur (téměř 126 milionů korun) slovenské divizi německé automobilky...

Čína kvůli koronaviru odkládá největší autosalon pořádaný v Pekingu

Čína z obav před novým koronavirem posune na neurčito největší automobilový veletrh v zemi. Mezinárodní autosalon v...

Výrobci autodílů v Německu budou propouštět, elektropohon je totiž jednodušší

Víc než polovina dodavatelů automobilových součástek v Německu plánuje snižování počtu zaměstnanců. Vyplývá to z...

Vtípky, šifry i vychloubání. Značkou na přání se pyšní wartburg i hasiči

Někdo se chce pochlubit světu, jakou káru že si to pořídil, jiný chce pobavit kolegy šoféry a chodce, další si z...

Najdete na iDNES.cz