C-Airdream: luxusní koncept bez pedálů

  9:04
I když Citroën svůj sen o autě budoucnosti prezentoval již na pařížském autosalonu, stojí rozhodně za to si jej ještě jednou pořádně představit. Francouzská automobilka se v Brně neomezuje pouze na ukázku své seriové produkce (i když sama premiéra nového plurielu by to naznačovala) a nabízí návštěvníkům své expozice i něco více.9.9.2002: Stánek Citroënu v Paříži zpestří kupé - C-Airdream

Protentokrát se tuzemské zastopení Citroënu rozhodně vytáhlo a přivezlo do Brna pravděpodobně nejpohlednější studii, kterou jsme mohli na posledních autosalonech spatřit.

C-Airdream rozhodně nepatří mezi koncepty, které spíše vyděsí svým pohledem do blízké či vzdálenější budoucnosti. Francouzští inženýři dali čtyřmístnému elegantnímu kupé dynamický výraz, okořeněný francouzským šarmem. Velké prosklené plochy dávají vozu potřebnou vzdušnost. Mohutný nárazník, nad ním dokonale proporcované stětlomety a velké logo automobilky, určují ráz přední části vozu.

Chromovaný pruh nízko na bocích je přerušován pouze obrovskými koly. Další výrazné linie pak začínají za předními světly, rozběhnou se z obou stran po oblé linii střechy, aby se nakonec spojily na zakulacené zádi. Velká křídla dveří bez kliky se otvírají bez jediného kontaktu řidiče s vozem - jednoduše k vozu přijdete a ten vás pozve dál.

Usednete dovnitř a studujete, jak Citroën budoucnosti vlastně ovládat. Všechna "hejblátka" včetně plynu, řadící páky i brzd totiž naleznete na volantu. Vše je tady řízeno elektronicky , řidič tedy můžete vychutnávat pohled na nebe bez mráčku, nebo počítat hvězdy - airdream má totiž prosklenou střechu. Vzdušná záď svým prosklením vybízí k nahlédnutí do vycizelovaného interiéru, který svým minimalistickým luxusem a futuričností koresponduje s pojetím celého vozu. Zadní boční okna, která se na zádi postupně sbíhají, dodávají vozu dostatečně sportovní příchuť.

Pohled na hladkou linii zadního nárazníku ujistí diváka o tom, že francouzi neponechali jediný detail bez povšimnutí a dostatečné péče. Jediným rušivým prvkem na hladké linii vozu tak zůstávají zrcátka, na jednu stranu nádherně tvarovaná a korespondující s tvary studie, na stranu druhou by však mohla být nahrazena kamerovým systémem... i když bez těch zrcátek by to pak možná nebylo ono.

Pohled diváků bude po liniích karoserie klouzat stejně jako vzduch se součinitelem tření Cx=0,28. Třílitr V6 o výkonu 150kW při 6100 ot/min vyžívající služeb autoadaptabilní automatické převodovky s možností sekvenčního řazení dodává vozu dostatečný výkon, posádka si tak může s klidem užívat moderní techniku.

Samozřejmostí je u Citroënu systém odpružení Hydractive, tentokrát třetí generace. Elektronické řízení brzd kontroluje tlak na každé kotoučové brzdě a podílí se na bezpečnosti pasažérů. Pro automobilové inženýry je airdream jedinečnou příležitostí vybavit vůz dvounapěťovou elektrickou architekturou (12V - 42V)
 
Airdream je prostě auto snů a pokud budoucnost automobilového designu bude vypadat takto, pak se ji rozhodně bát nemusíme. Tentokrát dávame Citroenu za kvalitní stylistické cvičení 1*.

Francouzská automobilka vozí po autosalonech i studii luxusního sporťáku C-Airdream.

Největší překvapení mají čekat v interiéru - model se neovládá klasickými nožními pedály. Ty jsou nahrazeny ovládáním na volantu, přirozeně v elektronickém stylu drive-by-wire.

Superluxus v podobě kupé přichází s Francie.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...