Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

Číňané začali vypouštět elektrické štiky do evropského rybníku

V Evropě doposud málo známá čínská automobilka BYD zabodovala v Nizozemsku - tamní taxi operátor si vybral čistě elektrický model e6 pro svou činnost. Pokud se tedy budete chtít projet čínským elektromobilem, navštivte Rotterdam. A značku BYD si zapamatujte, má velký potenciál.

BYD e6 pro taxislužbu v Rotterdamu a Hongkongu | foto: BYD

Taxi operátor RTC z nizozemského Rotterdamu zkoušel čínský elektromobil BYD e6. A byl natolik spokojen s jeho parametry, že objednal 25 aut, které se do provozu dostanou během následujícího roku a půl. Mezi tím město dovybuduje zásuvky, ze kterých bude možné auta nabíjet při čekání na zákazníky.

Fotogalerie

Na první pohled to není extra zajímavá zpráva, s elektromobily nyní experimentují mnohá evropská města. Ale mimořádně zajímavé je právě to, že do náročného provozu si v Rotterdamu vybrali elektroauta poměrně neznámé čínské firmy.

Jenže BYD není na poli elektromobilů žádné ořezávátko. Automobilka z jihočínského Schenzenu (leží vedle Hong Kongu) má poměrně krátkou historii, založena byla v roce 2003, kdy mateřský koncern BYD převzal menšího výrobce aut TAC. Dnes je BYD šestou největší čínskou automobilkou s produkcí 1,2 milionu aut ročně.

Z drtivé většiny to jsou klasická auta se spalovacími motory nebo hybridy. Ale nejzajímavější na produkci BYDu jsou právě čisté elektromobily. Koncern BYD (zkratka Build Your Dreams) je totiž jedním z největších světových výrobců nabíjecích baterií pro širokou škálu zařízení. Takže možná váš mobil má baterii právě od této firmy.

Orientace na elektromobily tak byla pro BYD vcelku logickým krokem, který před několika lety ocenil i světoznámý investor Warren Buffet, který přes své fondy do firmy investoval (více zde). BYD tradičně sbírá ocenění za inovace, v roce 2010 byl podle časopisu BusinessWeek osmou nejinovativnější firmou na světě.

Není tak žádným překvapením, že BYD se snaží v Evropě uspět právě s elektromobily. Konkrétně s modelem e6. I ten ale není žádnou novinkou, firma crossover představila již v roce 2009 a stále ho zdokonaluje (více zde). Díky době vzniku není e6 žádný poslední výkřik designu, nové modely BYDu se spalovacími motory jsou vzhledově rozhodně atraktivnější. Zpředu auto trochu připomíná Fiat Stilo, celkově se za ním na ulici jen těžko někdo ohlédne.

Model e6 představuje něco mezi hatchbackem a MPV. Na délku měří 4,56 metru, rozvor pak má velmi solidních 2,83 metru. Auto je pětimístné s poměrně nízkou užitečnou hmotností 375 kilogramů a celkovou hmotností téměř 2,4 tuny.

O pohon se stará elektromotor s maximálním výkonem 90 kW (někdy výrobce udává jen 75 kW) a točivým momentem 450 Nm. Dynamika je utlumená, primárně jde o dojezd na jedno nabití baterií. Na šedesát kilometrů za hodinu se auto dostane za necelých osm sekund a maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu.

Energii dodává sestava lithium-železo-fosfátových akumulátorů (LiFePO4) vlastní výroby s kapacitou 64,5 kWh. Výrobce udává spotřebu okolo 20 kWh na 100 kilometrů jízdy, takže teoretický dojez na jedno plné nabití akumulátorů by se měl pohybovat okolo 300 kilometrů. Tyto parametry firma dokládá dlouhodobým testovacím provozem v domovském Schenzenu a nově i v sousedním Hong Kongu, kde již taxíky BYD najezdily 100 milionů kilometrů.

Právě v schenzenské (a následně i v Hong Kongu) službě auta dokázala za jednu směnu ujet přibližně 300 kilometrů, denně s dvojím nabíjením tak ve dvou směnách dokázala auta najezdit až 600 kilometrů. Výrobce udává, že akumulátory vydrží přibližně 4 000 nabíjecích cyklů, takže v ostrém taxi provozu vydrží akumulátory zhruba přes pět let, než je potřeba jejich výměna. Výrobce dává na akumulátory desetiletou záruku. Nutno dodat, že klimatické podmínky v Schenzenu jsou mnohem přívětivější k provozu elektromobilu než ty evropské. Schenzen leží v subtropickém pásmu a i v zimě teploty obvykle neklesají pod 10 stupňů celsia.

S integrovanou rychlonabíječkou lze akumulátory dobít na plnou kapacitu za dvě hodiny, z běžné sítě s klasickou zásuvkou na 220 V to trvá zhruba 10 hodin.

Postup BYDu v útoku na evropský trh je velmi rozumný. Vyzkoušené elektromobily jsou pro taxislužbu vhodnou volbou a výrobce si s nimi může udělat docela dobré jméno. Stejně chce BYD postupovat i v USA, kde se navíc snaží prosadit i s elektroautobusy.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut letos v Evropě urychlí koronavirové dotace

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

VIDEO Elektromobily tvořily osm procent ze všech automobilů prodaných v Evropě za prvním pololetí...

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

Nissan představil nový elektromobil, má mu pomoci ze ztráty

Elektrický crossover Nissan Ariya

VIDEO Automobilka Nissan Motor představila nový elektromobil, který jí má pomoci vymanit se ze ztráty....

Čistky ve VW pokračují. Kvůli potížím ID.3 a Golfu skončil šéf softwaru

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je...

Podle informací německých médií v neděli skončil ve funkci dosavadní šéf vývoje softwaru ve...

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Hummer milovali nejen jeho majitelé, ale i čerpadláři. Jenže dnes už si snad nikdo jen tak nedovolí představit auto,...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...