Bugatti Veyron potřebuje na mytí zadního okna houbu na tyči za milion

aktualizováno 
Čtyři turba, šestnáct válců, 1 000 koní a jeden malý problém. Nejvýkonnější a nejrychlejší sériově vyráběné auto má zadní okno tak nepřístupné, že pro jeho čištění musel výrobce vymyslet speciální udělátko.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | foto: Bugatti

Na první pohled to vypadá, že majitelé Bugatti Veyron nebudou mít se svým miláčkem žádný velký problém. Když už mají na to zaplatit za veyrona 34 milionů korun a za pojistku 50 tisíc eur, nebudou se přece zabývat zbytečnostmi. A už vůbec ne takovou malicherností, jako je mytí zadního okna. Jenže to má jeden háček.

Maximální naměřená rychlost mytického vozu je 407 km/h a výrazně k tomu napomáhá aerodynamicky propracovaná střecha, ale kvůli ní je zadní okno umístěné v malém a tmavém tunelu a zcela mimo dosah i těch nejdelších nástrojů profesionálních myček.


Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
Okno je sice chráněné před deštěm, ptačími hovínky a cákanci ze silnice, ale vzdušné víry při vysokých rychlostech způsobují malé turbulence, a právě proto se na ukryté sklo přece jen dostane vlhkost a prach. Podle zkušeností reportérů, kteří měli možnost tento klenot silnic otestovat, k tomu stačí i krátká projížďka ve vyprahlém terénu.

Nenápadné zadní sklo navíc odděluje kabinu řidiče od motorového prostoru, takže i když k němu někdo dlouhý natáhne ruku, může se popálit o motor, pokud je zahřátý. Okno má navíc spoustu těžce přístupných míst, které se na dálku špatně čistí. Našinec by možná na jeho čištění použil mop nebo speciální kartáč, zkrátka cokoliv, co se dá vymyslet a vyrobit v garáži nebo koupit v drogerii, hobbymarketu nebo prodejnách s autodoplňky. Pro Bugatti je ale Veyron prestižní záležitostí a tak vzal věc do svých rukou. Nenechá přece své zákazníky, aby leštili okno nějakým prapodivným mopem.

Svezení s veyronem

Jak se jezdí s autem za třicet milionů - čtěte ZDE

Při jedné z předváděcích jízd odprezentovalo Bugatti "čisticí" prototyp, který je podle něj mnohem lepším a elegantnějším řešením. Konstruktér automobilky se při jeho návrhu nechal inspirovat čištěním akvárií, kdy se pro nepřístupná místa požívají magnety.

Prototyp má tři hlavní součásti: velice lehkou teleskopickou tyč a dva čisticí semišové polštářky. A do každé z těchto částí byl vsazen magnet. Tyč a jednu z houbiček spojuje slabší magnet, mezi houbičkami je další. Je tak silný, že houbičky drží při sobě i když je mezi nimi sklo. V případě, že byste chtěli houbičky vyčistit, jsou vybavené plastovým mezikroužkem a dají se od sebe snadno oddělit.

Udělátko na čištění okna Bugatti Veyron
Vypadá to lehce, ale okno se musí umývat ve dvou. Zatímco zvenku přiloží jeden teleskopickou tyč s jedním polštářkem k oknu, druhý muž "nacvakne" houbičku zevnitř. Díky magnetům a tyči to drží všechno pohromadě. Pak můžete umývat. Vyčistit okno je pak mnohem rychlejší než popsat, jak vlastně tahle čisticí teleskopická magnetická věc s houbičkami a plastovými mezikroužky funguje.

Jenže Veyron je Veyron a nic není jednoduché. V Bugatti se objevil další problém: kam tuhle zatracenou věc umístit do auta, když ji majitel zrovna nepotřebuje? V kufru bohužel není žádné místo, protože je tam uložená plachta na přikrytí auta. A v kabině je zase tak málo místa, že se sem tahle čisticí tyč nevejde, ani když je složená na minimální délku. Nezbývá, než ji mít schovanou v garáží. Cena téhle věcičky, kterou může potřebovat jen veyronista, je neuvěřitelných 50 tisíc dolarů (950 tisíc korun).

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Bugatti nahnalo do Veyronu dalších skoro 200 koní, dodalo aerodynamické prvky, navléklo jej do černo-oranžové kombinace a výsledné monstrum poslalo na testovací ovál. Výsledkem je nový světový rychlostní rekord produkčních vozů.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Veyron uháněl po severoněmeckém testovacím okruhu Ehra-Lessien, který patří mateřskému koncernu Volkswagen, průměrnou rychlostí 431,07 kilometrů za hodinu. Za volantem prvního kusu Veyronu 16.4 Super Sport seděl testovací jezdec Pierre Henry Raphanel a testovací okruh, tedy přesněji řečeno klopený ovál, projel oběma směry. Průměr obou jízd pak dal světu nový rychlostní rekord produkčních aut. A aby to platilo, byl rekordu přítomen zástupce Guinnessovy knihy rekordů a pro jistotu i německé organizace TÜV.

Označit Bugatti Veyron 16.4 Super Sport za sériový vůz je z hlediska běžné automobilové nabídky lehce nadnesené, ale model Super Sport se opravdu sériově vyrábí. Samozřejmě ne v tisícových počtech, ale v desítkách kusů.

Do prodeje se Veyron 16.4 Super Sport dostane po Novém roce. A prvních pět kusů bude mít stejnou černo-oranžovou kombinaci jako rekordní vůz.

Zajímavostí je, že auto má omezovač rychlosti. Ten se ale nezastaví na obligátních 250 kilometrech za hodinu (jako je tomu u běžných aut s dostatečným výkonem), ale na 413,6 kilometrech za hodinu. Oficiálním důvodem je limit pneumatik, neoficiálně se mluví o tom, že by se zákazníci mohli pokoušet o překonání rychlostního rekordu. A to by nemuselo dopadnout dobře. Ovšem na běžné silnici by stejně uvedené rychlosti asi dosáhnout nešlo.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

O ceně upraveného Veyronu se jen spekuluje. Ovšem s ohledem na cenu běžného provedení, který se prodává za zhruba 34 milionů korun, bude cena Super Sportu jistě atakovat minimálně hranici 40 milionů korun. A to je téměř 200 fabií v základní výbavě. Případný kupec ale takhle uvažovat nebude a stejně tak mu jistě nebude vadit spotřeba v řádech desítek litrů paliva na sto kilometrů jízdy a servisní náklady v řádech stovek tisíc korun. A ještě bude doufat, že mu tento klenot někdo pojistí.

Další informace o Bugatti Veyron najdete v tomto článku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Premium

Auto jako investice, díl třetí: Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Častou chybou začínajících „investorů“ bývají auta, která jste vždycky chtěli, a teď na ně konečně máte peníze. Skvělá...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz