Úterý 24. listopadu 2020, svátek má Emílie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. listopadu 2020 Emílie

Bugatti Veyron potřebuje na mytí zadního okna houbu na tyči za milion

Čtyři turba, šestnáct válců, 1 000 koní a jeden malý problém. Nejvýkonnější a nejrychlejší sériově vyráběné auto má zadní okno tak nepřístupné, že pro jeho čištění musel výrobce vymyslet speciální udělátko.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | foto: Bugatti

Na první pohled to vypadá, že majitelé Bugatti Veyron nebudou mít se svým miláčkem žádný velký problém. Když už mají na to zaplatit za veyrona 34 milionů korun a za pojistku 50 tisíc eur, nebudou se přece zabývat zbytečnostmi. A už vůbec ne takovou malicherností, jako je mytí zadního okna. Jenže to má jeden háček.

Maximální naměřená rychlost mytického vozu je 407 km/h a výrazně k tomu napomáhá aerodynamicky propracovaná střecha, ale kvůli ní je zadní okno umístěné v malém a tmavém tunelu a zcela mimo dosah i těch nejdelších nástrojů profesionálních myček.


Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
Okno je sice chráněné před deštěm, ptačími hovínky a cákanci ze silnice, ale vzdušné víry při vysokých rychlostech způsobují malé turbulence, a právě proto se na ukryté sklo přece jen dostane vlhkost a prach. Podle zkušeností reportérů, kteří měli možnost tento klenot silnic otestovat, k tomu stačí i krátká projížďka ve vyprahlém terénu.

Nenápadné zadní sklo navíc odděluje kabinu řidiče od motorového prostoru, takže i když k němu někdo dlouhý natáhne ruku, může se popálit o motor, pokud je zahřátý. Okno má navíc spoustu těžce přístupných míst, které se na dálku špatně čistí. Našinec by možná na jeho čištění použil mop nebo speciální kartáč, zkrátka cokoliv, co se dá vymyslet a vyrobit v garáži nebo koupit v drogerii, hobbymarketu nebo prodejnách s autodoplňky. Pro Bugatti je ale Veyron prestižní záležitostí a tak vzal věc do svých rukou. Nenechá přece své zákazníky, aby leštili okno nějakým prapodivným mopem.

Svezení s veyronem

Jak se jezdí s autem za třicet milionů - čtěte ZDE

Při jedné z předváděcích jízd odprezentovalo Bugatti "čisticí" prototyp, který je podle něj mnohem lepším a elegantnějším řešením. Konstruktér automobilky se při jeho návrhu nechal inspirovat čištěním akvárií, kdy se pro nepřístupná místa požívají magnety.

Prototyp má tři hlavní součásti: velice lehkou teleskopickou tyč a dva čisticí semišové polštářky. A do každé z těchto částí byl vsazen magnet. Tyč a jednu z houbiček spojuje slabší magnet, mezi houbičkami je další. Je tak silný, že houbičky drží při sobě i když je mezi nimi sklo. V případě, že byste chtěli houbičky vyčistit, jsou vybavené plastovým mezikroužkem a dají se od sebe snadno oddělit.

Udělátko na čištění okna Bugatti Veyron
Vypadá to lehce, ale okno se musí umývat ve dvou. Zatímco zvenku přiloží jeden teleskopickou tyč s jedním polštářkem k oknu, druhý muž "nacvakne" houbičku zevnitř. Díky magnetům a tyči to drží všechno pohromadě. Pak můžete umývat. Vyčistit okno je pak mnohem rychlejší než popsat, jak vlastně tahle čisticí teleskopická magnetická věc s houbičkami a plastovými mezikroužky funguje.

Jenže Veyron je Veyron a nic není jednoduché. V Bugatti se objevil další problém: kam tuhle zatracenou věc umístit do auta, když ji majitel zrovna nepotřebuje? V kufru bohužel není žádné místo, protože je tam uložená plachta na přikrytí auta. A v kabině je zase tak málo místa, že se sem tahle čisticí tyč nevejde, ani když je složená na minimální délku. Nezbývá, než ji mít schovanou v garáží. Cena téhle věcičky, kterou může potřebovat jen veyronista, je neuvěřitelných 50 tisíc dolarů (950 tisíc korun).

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Bugatti nahnalo do Veyronu dalších skoro 200 koní, dodalo aerodynamické prvky, navléklo jej do černo-oranžové kombinace a výsledné monstrum poslalo na testovací ovál. Výsledkem je nový světový rychlostní rekord produkčních vozů.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Veyron uháněl po severoněmeckém testovacím okruhu Ehra-Lessien, který patří mateřskému koncernu Volkswagen, průměrnou rychlostí 431,07 kilometrů za hodinu. Za volantem prvního kusu Veyronu 16.4 Super Sport seděl testovací jezdec Pierre Henry Raphanel a testovací okruh, tedy přesněji řečeno klopený ovál, projel oběma směry. Průměr obou jízd pak dal světu nový rychlostní rekord produkčních aut. A aby to platilo, byl rekordu přítomen zástupce Guinnessovy knihy rekordů a pro jistotu i německé organizace TÜV.

Označit Bugatti Veyron 16.4 Super Sport za sériový vůz je z hlediska běžné automobilové nabídky lehce nadnesené, ale model Super Sport se opravdu sériově vyrábí. Samozřejmě ne v tisícových počtech, ale v desítkách kusů.

Do prodeje se Veyron 16.4 Super Sport dostane po Novém roce. A prvních pět kusů bude mít stejnou černo-oranžovou kombinaci jako rekordní vůz.

Zajímavostí je, že auto má omezovač rychlosti. Ten se ale nezastaví na obligátních 250 kilometrech za hodinu (jako je tomu u běžných aut s dostatečným výkonem), ale na 413,6 kilometrech za hodinu. Oficiálním důvodem je limit pneumatik, neoficiálně se mluví o tom, že by se zákazníci mohli pokoušet o překonání rychlostního rekordu. A to by nemuselo dopadnout dobře. Ovšem na běžné silnici by stejně uvedené rychlosti asi dosáhnout nešlo.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

O ceně upraveného Veyronu se jen spekuluje. Ovšem s ohledem na cenu běžného provedení, který se prodává za zhruba 34 milionů korun, bude cena Super Sportu jistě atakovat minimálně hranici 40 milionů korun. A to je téměř 200 fabií v základní výbavě. Případný kupec ale takhle uvažovat nebude a stejně tak mu jistě nebude vadit spotřeba v řádech desítek litrů paliva na sto kilometrů jízdy a servisní náklady v řádech stovek tisíc korun. A ještě bude doufat, že mu tento klenot někdo pojistí.

Další informace o Bugatti Veyron najdete v tomto článku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Nejextrémnější crashtest Volva: Z 30 metrů na čumák kvůli zlaté hodině

Automobilka Volvo, proslavená pasivní bezpečností svých vozů, uskutečnila vůbec nejextrémnější nárazový test ve své...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

Němci ohlásili šrotovné na náklaďáky, jež nejsou, a dodávky, co nic neujedou

Německo vyčlení tři miliardy eur (zhruba 80 miliard Kč) na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k životnímu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sběratelské propadáky. Které modely nepotvrdily svůj investiční potenciál

Premium Automobilky často přicházejí s různými limitovanými edicemi, omezenými sériemi či speciálními modely s výrazně vyšší...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Nekonečné patálie s airbagy. GM svolává šest milionů aut

Největší americká automobilka General Motors (GM) svolá 5,9 milionu vozů kvůli potenciálně nebezpečným nafukovačům...

Zachraňoval VW po dieselgate. Po letech v ústraní je zpátky u Piëchů

Premium Matthias Müller, kterého v roce 2018 v čele koncernu Volkswagen náhle vystřídal tehdejší šéf Herbert Diess, se objevil...

Nepusťte koronu do auta. Obnošené roušky vyhoďte a vypněte vnitřní cirkulaci

Na pravidlo 3R – ruce, roušky, rozestupy – si Češi během druhé vlny pandemie už zvykli. Za volantem v kabině vozu je to...

Ženy za volantem: jezdí kratší cesty a auto tolik nevyužívají

Spousta mužů za volantem by řidičky z mapy českých cest nejraději vymazala, prý zdržují a jejich chování se nedá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...