Z posvátného místa petrolheadů ruina. Petice volá po záchraně modré fabriky

Pro skalní automobilové fanoušky je Modrá továrna v Campogallianu památník, na který se hledí s pietou. Místo dokumentující kdysi slávu a nyní úpadek Bugatti se ze symbolu dokonalosti stalo zchátralou ruinou a hřištěm vandalů. Obdivovatelé značky teď chtějí průmyslový areál zachránit, o pomoc volají peticí.
Část 1/4
Bugatti EB110

Modrou továrnu nazývají láskyplně La Fabbrica Blu i ti fanoušci značky Bugatti, kteří italštině jinak nehoví. Nemohou se totiž odloučit od vzpomínek, v nichž se ve zmíněném areálu v Campogallianu na předměstí Modeny vyráběly ty nejkrásnější vozy na světě.

V 80. letech, kdy byla vystavěna – mimochodem pod vedením architekta Giampaola Benediniho, který ve světě platil za těžkou váhu industriálního designu a nápadité geometrie – sloužila jedinému cíli. Měla poskytnout co nejlepší, nejmodernější a nejkomplexnější zázemí pro vývoj, testování a konstrukci supersportů. Stejně jako světoznámá značka automobilů tu architektura měla reprezentovat symbiózu mezi designem a výkonem.

Tady stavěli legendární bugatti, supersport se smutným koncem. Je to 25 let

Tady se rodily vozy, jež byly předurčeny k tomu stát se legendami. A dařilo se.

Na svět tu přišlo kultovní Bugatti EB110.

Vývojový prototyp Bugatti EB110 z pera Marcella Gandiniho s tehdejším osazenstvem „Blue Factory“ v roce 1991.

Bugatti EB110, bájný supersport byl jedním z technicky nejpokročilejších vozů své doby. S cenou 350 tisíc dolarů patřilo k nejdražším a s maximální rychlosti kolem 350 km/h také nejrychlejším vozům planety. Možná nejlepší auto devadesátých let pohání 3,5litrový dvanáctiválec přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly. Maximální výkon je 412 kW/610 koní (při 8 000 otáčkách), 610 newtonmetrů kroutícího momentu je přenášeno na všechna čtyři kola. Stokilometrovou rychlost pokoří EB110 za 3,3 sekundy.

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu.

3. října 2024

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...