náhledy
Původní bugatti zdobila filigránská technika, koupit a jezdit s nimi nemohl a nezvládl kdekdo. Bolide to připomíná. Je to zhmotnění definice hypersportu. Je extrémní snad úplně ve všem. Jestli ho budou vyrábět a prodávat, se teprve rozhodnou. Na silnice se zcela jistě nedostane, i tak to bude auto na zbrojní pas.
Autor: Bugatti
Ettore Arco Isidoro Bugatti byl Ital, i když na slávu si zadělal nejprve v Německu a pak stavěl své úžasné vozy v Molsheimu na německo-francouzském pomezí. Nejnovější kreace automobilky, která se jménu a odkazu Bugattiho hlásí, se rodí opět v Alsasku, nese ovšem italské jméno.
Autor: Bugatti
Kdo ví, jestli je to z hlavy Stephana Winkelmanna, poitalštěného Němce, který se pětadvacet let pohybuje na různých vrcholových pozicích v automobilkách po Německu, Švýcarsku a Itálii. Každopádně dostal jedinečný unikát z dílny Bugatti jméno, které je definicí auta samotného, Bolide.
Autor: Bugatti
Bolid (z řeckého bolis - střela) je název pro velice jasný meteor, světelný jev. V italštině tak ovšem autofilové říkají rychlým autům, je to jakési hovorové synonymum pro označení "supersport". Nejnovější bugatti tak má svou hlavní charakteristiku ve jméně.
Autor: Bugatti
Konec jazykozpytu, Bolide se naparuje ohromujícími čísly: jeho 1 850 koní (na vysokooktanový závodní benzin, na obyčejnou "osmadevadesátku" má asi 1600 k) si pohrává s pouhými 1 240 kilogramy. To je rekordní poměr hmotnosti k výkonu, v tomto případě 0,67 kg na koně.
Autor: Bugatti
Takže Bolide je hypersport, to jsou auta, kterým je označení supersport malé.
Autor: Bugatti
Kabina je zařízená podle požadavků závodní asociace FIA. Jsou tu tedy nezbytné okruhářské propriety jako hasící systém, šestibodové pásy nebo bezpečnostní klec.
Autor: Bugatti
V karbonovém bugatti je ukrytý osmilitrový šestnáctiválec z modelu Chiron, který se dočkal mnoha úprav. Čtyři turbodymchadla jsou nově vyvinutá. Zcela přepracované je také chlazení, olejové hospodářství a mezichladič voda-vzduch nahradilo řešení vzduch-vzduch, které se lépe hodí pro závodní použití.
Autor: Bugatti
Pro každodenní ježdění to rozhodně není, nejen kvůli ultimativnímu pojetí, ale taky proto, že si Bolide asi ani nemůže dělat nárok na silniční homologaci.
Autor: Bugatti
Kila se šetřila i tak, že jen 40 procent povrchu karoserie je lakováno, zbytek odhaluje texturu karbonových vláken.
Autor: Bugatti
Šéfdesignér značky Achim Anscheidt komentuje, že nikdy za 16 let u Bugatti nepracoval na tak extrémním voze.
Autor: Bugatti
Charakteristická podkova masky chladiče je zmenšena na minimum, aby bylo místo na obří nádechy, které vedou vzduch k chlazení brzd, obtékání je řešeno tak, aby se uživily obří intercoolery na zádi u motoru.
Autor: Bugatti
Jedním z hlavních témat agresivního a hlavně funkčního designu je písmeno X. Odkazuje na prototyp s raketovým motorem Bell X-1, kterou zkušební pilot Charles “Chuck” Yeager v roce 1947 jako první člověk překonal hranici zvuku. Když prý Bolide překoná rychlost 500 kilometrů v hodině, vykreslí X i vzduch proudící za autem.
Autor: Bugatti
Výfuky jsou umístěny výš a seskupeny do čtverce, aby bylo co nejvíc místa na difuzor zabírající celou šířku zádě. Zajímavou specialitou je chytrý materiál pokrývající vstup do sacího otvoru na střeše: za nízkých rychlostí je hladký, se stoupající rychlostí se vyboulí pro vyšší přítlak.
Autor: Bugatti
Tvar sleduje funkci, nákresy jasně ukazují jak.
Autor: Bugatti
Dvojitě vidlicový šestnáctiválec objemu 7 993 ccm dává 1 361 kW při 7 000 otáčkách. Točivý moment 1 850 Nm nabídne od dvou do sedmi tisíc otáček. Dvouspojková sedmistupňová automatická převodovka přenáši sílu na kola obou náprav.
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Sprint z nuly na stovku má zvládnout za 2,17 s dvoustovku za 4,36. Na třístovce je za 7,37 s, čtyřstovku s pevným startem má umět za 12,08 s a k metě 500 kilometrů v hodině se prý prosprintuje za 20,16 s. Disciplinu 0-500-0 km/h zvládne za 33,62 sekund. A má umět i víc než pětistovku. Nutno ovšem upřesnit, že všechny výkony jsou zatím jen spočítané.
Autor: Bugatti
Monokok karoserie je karbonový, všechny uchycovací elementy jsou titanové. Z titanu jsou i další komponenty, ty jsou v zájmu minimalizace hmotnosti duté s půlmilimetrovými stěnami. Některé komponenty, které jsou vytvořeny z obou materiálů, vyrobili na 3D tiskárně.
Autor: Bugatti
Brzdové třmeny jsou keramické a každý má pouze 2,4 kilogramu. Hořčíkové ráfky mají mezi sedmi a osmi kilogramy.
Autor: Bugatti
Auto drží na silnici aerodynamika. Na to potřebuje křídla, to přední má 600 gramů, zadní 325, vyrobili je také z titanu. Při 320km rychlosti prý zadní křídlo generuje přítlak 1,8 tuny, přední osm metráků. Auto také zvládá boční přetížení 2,8 G.
Autor: Bugatti
Jízdní informace se zobrazují na malém displeji pod volantem. Kromě ovladačů převodovky, startovacího tlačítka a pár dalších nezbytných věcí nenajde pilot v kabině nic dalšího.
Autor: Bugatti
Vlastně jediným luxusem na palubě jsou slovy Stephana Winkelmanna dvě sedadla. Jak to u závodních speciálů bývá, nenastavuje se sedačka, ale pedály.
Autor: Bugatti
Přízračné bugatti, které spíš připomíná kreace tvůrců videoher, je 4 756 mm dlouhé, 1 998 široké, 995 vysoké a mezi nápravami má 2 750 mm. Výška podvozku je pouhých 75 milimetrů.
Autor: Bugatti
Prozatím nevolejte svému osobnímu bankéři, ať chystá miliony. Bolide je jen prototyp, který postavili v Molsheimu na ohromování publika za půl roku. Bugatti se zatím rozhoduje, jestli ho vůbec pustí mezi lidi. Prototyp ovšem už zahlédli na testech na známém okruhu Paul-Ricard.
Autor: Bugatti
Jen na okraj: průměrný dnešní bugattista má helikoptéru a alespoň třicetimetrovou jachtu. Takže odhadovaných deset milionů eur za Bolide s extrémními výkony by pro ně nemělo znamenat větší zásah do rodinného rozpočtu.
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti
Bugatti Bolide
Autor: Bugatti