Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

aktualizováno 
Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na internet a nastupující generace bude také více preferovat sdílení aut před jejich nákupem. Myslí si to více než polovina šéfů světových automobilek, které oslovila poradenská firma KPMG v rámci svého průzkumu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: BMW Group

V něm odpovídají představitelé automobilek z celého světa včetně České republiky.

„Proměny světa automobilů dopadnou nejvíce na jejich prodejce,“ uvedla KPMG. „Nastupující generace se dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky - ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ uvedl partner KPMG ČR Jan Linhart.

AUTO 2038

Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Jak bude vypadat svět aut za dvacet let čtěte zde

Za hlavní trend blízké budoucnosti šéfové automobilek pokládají rozvoj vodíkových technologií. Do roku 2040 by ji podle nich mělo využívat každé čtvrté vozidlo. Zhruba čtvrtinu trhu budou tvořit elektromobily, 25 procent vozy se spalovacím motorem a zbytek hybridy. 

Stejně jako v předchozích ročnících výzkumu se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura. Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak se dnes očekává. Za lídra v oblasti elektromobility představitelé automobilek nadále pokládají BMW, před druhou Teslou. Na třetí místo se dostal čínský výrobce BYD.

Očekává se také další konsolidace trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie. Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 procent všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude méně než pět procent. „Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat,“ uvedl Linhart. 

Nyní automobilky podle něj zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobu i v dražších zemích. „S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ dodal.

Většina automobilových manažerů vnímá Čínu jako nejvhodnější zemi pro uvedení nových technologií a inovací na trh, zejména pokud jde o elektromobilitu a mobilitu jako službu.

V České republice automobilový průmysl nyní přímo zaměstnává 150 tisíc lidí, nepřímo vytváří pracovní místa pro zhruba 400 tisíc lidí. Výroba aut zároveň tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří devět procent HDP. Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů předloni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu Kč.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Nové SUV Škody se jmenuje Kamiq. Premiéra bude v březnu

Škoda Kamiq

Nové SUV značky Škoda se bude jmenovat Kamiq. Tento crossover je třetím SUV pro evropský trh a představí se premiérově...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Najdete na iDNES.cz