Čtvrtek 5. prosince 2019, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. prosince 2019 Jitka

Budoucnost Jaguaru: setrvačník a dvoutakt

aktualizováno 
Tradiční britská automobilka Jaguar získala v poslední době řadu grantů na výzkum a vývoj vozů šetrných k životnímu prostředí. Podobné ambice má i spřízněný specialista na off-roady, značka Land Rover.

Nový Jaguar XJ dostane i ekologické varianty | foto: Jaguar

Pod novým majitelem, indickou automobilkou Tata, se začínají firmy Jaguar a Land Rover soustředit na vývoj ekologických vozů. Především Jaguar tak bude hledat cestu ze současné nelichotivé situace.

Společnost Jaguar Land Rover tak v poslední době získala finanční zdroje na vývoj ekologických vozů. Několik milionů liber poskytla ve formě grantů na různé projekty britská vláda, největší část výzkumu však bude Jaguar Land Rover financovat z půjčky od Evropské investiční banky. Od té získalo konsorcium půjčku ve výši 300 milionů euro. Na projektech budou automobilky spolupracovat s řadou partnerů.

Hybridní limuzína

Asi nejstěžejnějším projektem Jaguaru je hybridní limuzína na bázi velkého sedanu XJ, který se zanedlouho objeví v nové generaci. Projekt má za úkol vyvinout a postavit limuzínu, která bude produkovat méně než 120 g CO2 na kilometr jízdy. Toho chce Jaguar dosáhnout tak, že vůz bude mít podobné uspořádání pohonného ústrojí jako Chevrolet Volt.

Spalovací motor tedy nebude pohánět přímo kola vozu, ale bude pouze vyrábět elektrickou energii. Samotný vůz pak poženou elektromotory. Počítá se opět s rozsáhlým použitím hliníku v konstrukci vozu, tak aby byla maximálně snížena hmotnost.

Nízká spotřeba přitom nemá nijak ovlivnit jízdní dynamiku a komfort. Z nuly na 100 kilometrů by tak měl hybridní sedan zrychlovat zhruba za 7 sekund. Na projektu s názvem Limo-Green s Jaguarem spolupracují firmy MIRA, Lotus Engineering a Caparo Vehlicle Technologies.

Auto na setrvačník

Tento projekt Jaguaru má svůj původ ve Formuli 1. (čtěte – Auta na setrvačník nejsou jen pro děti. Používat je budou i ve Formuli 1)

Jaguar se v tomto případě spojil s firmami Flybrid systems, Xtrac a Torotrak, které setrvačníkový KERS pro Formuli 1 vyvíjejí. Na projektu dále spolupracují společnosti Ricardo a Prodrive. Účast bývalého vlastníka Jaguaru, společnosti Ford Motor Company, je tak trochu otazníkem.

Setrvačníkový hybridní Jaguar má být jakousi alternativou k paralelnímu hybridu z projektu prvního. Výhodou setrvačníkového systému má být právě fakt, že nepoužívá žádné baterie nebo elektromotory. Měl by tak být celkově levnější a nebude u něj nutné řešit otázku ekologické likvidace baterií po skončení jejich životnosti.

Dvoutaktní Jaguar

Další alternativou, na jejímž vývoji se bude Jaguar podílet, je projekt automobilu s motorem, který umí přepínat mezi čtyřtaktním a dvoutaktním cyklem. Projekt je založen na experimentálním motoru 2/4 SIGHT, který vyvinula firma Ricardo společně s University of Brighton. (čtěte – Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší)

K nim se v rámci projektu 2/4 CAR přidá právě Jaguar, do jehož automobilu bude motor zabudován, a společnost DENSO Sales UK. Unikátní motor má přinést o 25–30% nižší spotřebu než výkonově ekvivalentní jednotka s konvenčním čtyřtaktním cyklem. Výhodou motoru 2/4 SIGHT je konstrukce jen minimálně odlišná od běžných motorů. To znamená, že by celý systém neměl být výrazně dražší než v současnosti používaná řešení.

Ještě více hliníku

Jaguar již v současnosti využívá v konstrukci svých automobilů hliník. Do budoucna chce ale jeho využití ještě rozšířit. Konsorcium Jaguar Land Rover proto pracuje na projektu, který by umožnil v konstrukci využít co nejvíce recyklovaného hliníku. Nové technologie slévání umožní výrobu hliníkových panelů, které budou obsahovat až 75% recyklovaného materiálu. To by mělo výrazně snížit jejich cenu.

Elektromobily a hybridy do terénu

Automobilka Land Rover intenzivně pracuje na projektu ekologických SUV a off-roadů. V rámci projektu REHEV (tedy Range-extended hybrid electric vehicle) má vzniknout nová modulární pohonná platforma pro elektromobily a hybridní automobily. Jejím základem budou různé konfigurace pohonu, vznikat tak budou moci elektromobily, plug-in hybridy a sériová a paralelní hybridní ústrojí. Tento stavebnicový systém pohonných ústrojí by měl používat i Jaguar.

Land Rover na jeho základě ale připravuje minimálně jeden, spíše více terénních vozů. Informace se v tomto ohledu trochu rozcházejí. Někdy se hovoří o tom, že Land Rover vyvíjí sériovou podobu vozu založeného na konceptu LRX. (čtěte – Ekologický aktivista: Land Rover LRX Concept)

Nové menší SUV by mělo čistě na baterie ujet asi 20 kilometrů a dále by mělo hybridní pohonné ústrojí generovat 120–130 gramů CO2 na kilometr jízdy. Podle jiných informací bude sériový model LRX produkovat 150 gramů CO2 na kilometr a tato hodnota by se během výroby postupným zdokonalováním měla dostat pod oněch 120 gramů. Další zdroje zase hovoří o velkém hybridním SUV od Land Roveru. Společně s Land Roverem na projektu REHEV spolupracují firmy Amberjac Projects, Ricardo a britská větev energetického gigantu E.ON.

Vydělá i Tata

Výsledků většiny výše zmíněných projektů bychom se měli dočkat během několika let. Některé z nich se určitě dostanou do sériové výroby a bude velmi zajímavé pozorovat, jak se vlastně vedle sebe osvědčí různé systémy. Je dost možné, že nakonec Jaguar a Land Rover pro sériovou výrobu vyberou jen jednu nebo dvě pro ně nejvhodnější varianty.

Ze všech projektů ale může těžit i indická automobilka Tata, která sama bude moderní technologie potřebovat. Systémy, které se třeba Jaguaru neosvědčí, by pak mohly nalézt uplatnění u ní.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Značky, které nemusí přežít změny autoprůmyslu. Elektřina ohrožuje Teslu i VW

ilustrační snímek

Saab, DeLorean, Pontiac. To jsou značky, které už neexistují. Automobilový průmysl dnes stojí před...

Elektrokola a koloběžky zatím povinné ručení mít nebudou

Reportér MF DNES projel Prahu na elektrokoloběžce (13. září 2019).

Elektromobily jsou drahé, ale odpovědnost za škodu platí jako nejlevnější automobily.

Tesla na trůnu. Díky nečekanému zisku je největší automobilkou v USA

Logo společnosti Tesla.

VIDEO Výrobce elektromobilů Tesla díky překvapivě příznivým hospodářským výsledkům vystřídal firmu...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Budoucnost je tady. Auto jsme odemkli mobilem, displeje nahradily zrcátka

S virtuálními zrcátky jsme za tři dny najeli 550 kilometrů a zvykli si na ně....

VIDEO V nabídce elektromobilu Audi e-Tron najdeme i hodně zajímavou příplatkovou výbavu. Vyzkoušeli jsme...

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektrické koncepty Audi

VIDEO Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v...

  • Nejčtenější

Prodej Octavie startuje kombíkem, základ za 457 tisíc bude v březnu

Cena nové generace Octavie bude začínat na 456 900 korunách u typu karoserie liftback. To je o šest tisíc víc než u...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Krize autoprůmyslu se blíží, dodavatelé se připravují na hubená léta

Slabé automobilové trhy a další rány působí potíže společnosti Continental. Hrozí jí ztráta ve výši až dvou miliard...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco Volkswagen slibuje...

Daimler propustí do tří let 10 tisíc lidí. Šetří na elektrické mercedesy

Německá automobilka Daimler se chystá do tří let zrušit po celém světě deset tisíc pracovních míst, což jsou více než...

Technická perla v ceně čtyřicet milionů: za čelní okno se připlácí

Britský výrobce supersportovních aut McLaren nepřestává udivovat svými výtvory. Do nejdražší modelové řady, takzvané...

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Najdete na iDNES.cz