Budoucnost aut: vyndat ze zásuvky a jedem

  11:37aktualizováno  11:37
Česko by mělo rychle dostavět Temelín. Tak to alespoň vypadá při pohledu na automobilové novinky a koncepty, které se minulý týden začaly prezentovat na prestižním autosalonu v Ženevě. Výrobci se kloní k elektromobilům. Ty je mohou zbavit problémů s emisemi.

AUTOSALON ŽENEVA 2009 - Opel Ampera | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Po několika letech přešlapování a hledání různých cest se zdá, že si většina automobilek vybrala směr do budoucnosti: od jejich vozů se začaly táhnout kabely s běžnou zástrčkou do elektrické sítě na konci.

Bude elektřina "na ježdění" jinak zdaněná?

BMW představilo elektrický model Mini, Mercedes elektrický Smart a Opel vystavil "zásuvkový" vůz Ampera. Na výstavě nechyběla ani supersportovní kreace Tesla nebo náklaďák Edison, což je v podstatě elektrický Ford Tourneo. Oba vozy už je možné koupit.

"Naším cílem jsou nulové emise," uvedl na tiskové konferenci viceprezident Hyundai Motor Europe Allan Rushford.

I když jde hodně o marketing a z dnešního pohledu dalekou budoucnost, je na často v Ženevě opakovaném prohlášení vidět, že ostatní automobilky uvažují stejně.

Důvod? Elektromobily nebo auta na vodík by je mohly elegantně zbavit odpovědnosti za vypouštěné emise, na jejichž snižování stále tlačí nejen Evropská unie. Ta by se totiž přenesla na výrobce elektřiny. Nulové emise mají při dnes dostupných technologiích jen dvě alternativy: buď elektromobil, nebo auto na vodík, který se musí vyrábět opět za použití velkého množství elektřiny.

Pokud by se tak nahradila část vozů na benzin či naftu elektromobily, vzrostla by podstatně poptávka po elektřině. Automobilky by se tak sice mohly chlubit čistými vozy, ale v nich by pravděpodobně kolovala elektřina vyrobená více či méně špinavým způsobem. Proto je nelze vnímat jako spásné řešení. Vzduch ve městě by se sice vyčistil, ale o to více by dýmaly elektrárny, popřípadě by se zvětšil problém s vyhořelým jaderným palivem.

O to, jak se v budoucnu podělí odpovědnost, a tedy dodatečné náklady za spotřebu elektřiny využívané "k jízdě" mezi výrobce aut, elektrárenské skupiny a majitele vozů, se určitě strhne bitva. Mohly by být zavedeny například elektrické pumpy nebo speciální přípojky, v nichž by byla elektřina určená k dotankování vozu zdaněná jinou sazbou než ta pro použití v domácnosti.

Elektromobily však zatím narážejí na fyzikální limity. Baterie jsou stále příliš těžké a jejich výroba ekologicky náročná, auta potřebují k dobití několik hodin a jejich dojezd je malý. "Stále se hledá vhodná technologie k uchovávání energie," uvedl pro MF DNES Dan Jenkins z britské společnosti Smith Electric Vehicles. Ta letos začíná na britském trhu prodávat elektrické minibusy. V podstatě jde o běžný Ford Transit pro 15 lidí, jenž má místo spalovacího motoru motor elektrický.

"Baterie by měly vydržet asi pět let, jejich výměna přijde na dvacet tisíc eur," vysvětluje Jenkins. Tím odhaluje dnešní limity elektromobilů. Jen baterie totiž stojí prakticky stejně jako celý běžný vůz, který však po pěti letech zdaleka nepatří do šrotu. "Pro firmy je ale takový interval dostačující. Auto za tu dobu stejně odepíšou," dodává.

Automobilky se připravují na to, že budou držet paletu různých pohonů. Ty se budou kombinovat podle určení vozu. Elektrické motory přijdou do malých městských modelů, hybridy, v nichž bude elektřině pomáhat zřejmě nejčastěji malý diesel, do větších vozů určených pro delší vzdálenosti.

Prodeje aut na hybridní pohon v USA

1999

17 

2000

9 350

2001

20 282

2002

36 035

2003

47 600

2004

84 199

2005

209 711

2006

252 636

2007

352 274

2008

312 386

Pramen: U. S. Department of Energy


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

VIDEO „Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon...

Sněmovna podpořila zavedení elektronických dálničních známek

Ilustrační snímek

Používání elektronických dálničních známek na českých silnicích je zase o kus blíže. Řidiči by je...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Na výstaviště v Holešovicích najíždějí Legendy za miliardu

15. ročník srazu US Cars

Letošní automobilová slavnost Legendy představí o nadcházejícím víkendu více než tisíc aut v hodnotě přes jednu...

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

Najdete na iDNES.cz