Bude Londýn vzorem Praze?

aktualizováno 
Londýn má odvážného starostu, který chce do dopravní džungle ve městě vnést pořádek.
Londýn má odvážného starostu, který chce do dopravní džungle ve městě vnést pořádek. Jmenuje se Livingstone, stejně jako odvážný badatel, který v 60. a 70. letech 19. století pátral ve východní Africe po prameni Nilu. Pokud bude starostův návrh schválen, už za necelého půldruhého roku každý, kdo ve všední den překročí hranice města mezi sedmou hodinou ranní a večerní, zaplatí mýtné pět liber (zhruba 275 korun). Přistižené neplatiče čeká pokuta 80 liber (asi 4400 korun). O kontrolu placení poplatků by se měly starat všudypřítomné kamery. Zaplatit bude řidič moci předem prostřednictvím pošt, internetu, telefonu, ale i obchodů za podmínky, že poskytne registrační značku svého vozu. Právě značky budou na ulicích snímány kamerami, a příslušná zařízení následně zjistí, zda je majitel konkrétního vozu v databázi těch, kteří přispěli mýtným do městského rozpočtu. Při vybírání mýtného by měly existovat výjimky. Ty se týkají v prvé řadě tělesně postižených a těch, kteří v centru metropole trvale bydlí. Pro ty primátor navrhuje devadesátiprocentní slevu. Do města ale budou mít vjezd zdarma motocykly, které nezabírají tolik místa jako auta. A také vozy na alternativní pohon, které jsou sice stejně velké jako běžné automobily, ale zato mnohem méně zatěžují životní prostředí. Týká se to elektromobilů, hybridů i aut přestavěných na plynový pohon. Nápad starosty Kena Livingstona se setkal i s nepochopením. Jeho odpůrci například tvrdí, že se dopravní zácpy jen přesunou z centra na okraj města, kde budou řidiči bojovat o poslední volné místečko před zónou placení. Jiní tvrdí, že takový plán je předčasný a že významných změn v dopravě se Londýn nedočká dříve než v roce 2008. Příznivci navrhované revoluce ale vítají, že peníze utržené od motoristů by měly obohatit rozpočet městské hromadné dopravy. Jakmile by se začalo s vybíráním mýtného, měla by například cena jízdenky na autobus klesnout o třicet procent - z jedné libry na 70 pencí, což přiláká další cestující. Systém - pokud bude zaveden a osvědčí se - by měl být vzorem pro podobné odlehčení v centrech ostatních měst Spojeného království. A podle slov pražského primátora Jana Kasla by mohl být předobrazem pro podobný systém právě v Praze.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Němci zvýší daň na uhlík, odnesou to Češi. Zdraží všechno včetně potravin

Ilustrační snímek

Německo nestíhá plnit cíle snižování emisí, chce proto znevýhodnit všechny fosilní zdroje. Nová...

Témata: Elektromobil

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz