Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Velké sólo pro čtyři bubny. „Středověká“ technologie chystá comeback

  15:30
Staré hity se v nové podobě vrací do hitparád. To je i případ bubnových brzd, které mají pomoci snížit polétavé částice, ale také ušetřit výrobní náklady. V souvislosti s elektromobilitou je prý čeká velká kariéra, když se po zadních kolech mají objevit i na těch předních.

Elektrická parkovací brzda pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami od firmy Continental. | foto: Continental

Po tom, co jde autům z výfuku, se začíná stáčet pozornost také na tzv. nevýfukové emise NEE (Non-Exhaust Emissions). Polétavé částice produkované opotřebováním pneumatik, povrchů vozovek a brzd mají rovněž velmi negativní dopad na veřejné zdraví (čtěte více).

Potvrzují to i měření v německých městech, které odhalily, že zákazy vjezdu starších aut se vznětovým motorem do jejich center prakticky nevedlo ke snížení emisí jemného prachu a malých pevných částic. Mnoho jich vzniká i při brzdění. Podle různých průzkumů a měření se totiž z brzdového obložení auta uvolňuje víc škodlivých látek než z výfuku auta s moderním motorem splňujícím normu Euro 6.

Nabízí se různá řešení

Problém roste společně s tím, jak stoupá obliba velkých a těžkých aut, zejména SUV. A týká se to i jinak lokálně čistých elektromobilů, které jsou kvůli bateriím mnohem těžší než srovnatelně velká auta se spalovacími motory. Elektromobily sice k brzdění obvykle využívají rekuperaci, ale nemusí tomu tak být vždy. Například, když je baterie zcela plná nebo má řidič navolenou nízkou míru rekuperace, jsou klasické brzdy v permanenci.

Specializované firmy společně s automobilkami hledají cesty k nápravě tohoto stavu. A již byla představena i možná řešení. Jedná se například o výměnný filtr od společnosti Mann+Hummel, ale i o jakýsi malý vysavač firmy Tallano, které škodlivé částice pohlcují (čtěte zde).

V případě elektromobilů může situaci možná trochu překvapivě napomoci i návrat k bubnovým brzdám, které jsou vnímané většinou jako jakási „středověká“ technologie. Prakticky všechna nová auta z poslední doby jsou totiž již vybavena kotouči, bubny vzadu zůstaly z finančních důvodů jen na zadních nápravách méně výkonných a levnějších aut, jejichž nízká hmotnost a nijak hvězdná dynamika je nevyžaduje. Kotoučové brzdy se dočkaly masivního rozšíření kvůli vyššímu brzdnému účinku. Kotouče vpředu se navíc lépe chladí a díky své otevřené konstrukci lépe odolává přehřívání.

Bubny pro elektrická hi-tech auta

Když se představily elektromobily Volkswagen ID.3, ID.4 a Škoda Enyaq iV, vzbudily pozdvižení. Za paprsky jejich efektních „liťáků“ se totiž vzadu tísnily bubnové brzdy. Snaha o konstrukční jednoduchost, ekologii, ale snaha ušetřit nějaké to euro. Jistým bonusem se mohla stát i absence zrezlých zadních kotoučů méně používaných brzd elektromobilů, byť kvůli aerodynamicky optimalizovaným diskům nejsou brzdy elektromobilů téměř vidět.

Firma Continental, která je významným dodavatelem komponent pro automobilový průmysl, dokonce vyvinula elektrickou parkovací brzdu pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami. Je šitá na míru především levnějšímu automobilovému segmentu, který si až dosud musel vystačit s mechanickými parkovacími brzdami zabudovanými do stávající bubnové brzdy na zadní nápravě.

Bubnové brzdy přispívají také k ochraně životního prostředí, protože díky uzavřenému systému prach vznikající při opotřebení brzdového obložení neuniká do okolního prostoru a účinně se tak snižují emise jemných zdraví škodlivých prachových částic. Elektrická bubnová brzda s funkcí elektromechanické parkovací brzdy je robustní a vyžaduje minimální údržbu, což splňuje zvyšující se požadavky na životnost elektrických vozidel. Brzdový systém je navíc škálovatelný a díky tomu vhodný pro mini a malé vozy i větší vozy do hmotnosti 3,5 tuny.

Po vzoru „embéčka“

Podle společnosti Continental bubnové brzdy dokonce zažijí renesanci i na přední nápravě. Možnosti lehkých hliníkových brzdových komponentů dokážou zvládnout snížené brzdné požadavky elektromobilů s nižšími náklady a hmotností než dnes používané kotoučové brzdy. Německá firma toto řešení zkouší na Volkswagenu Golf GTI, kde z velké části zaplňuje jeho devatenáctipalcové pneumatiky.

Bubnová brzda Continental EPB-Si je uzavřený, utěsněný systém, který je proto méně náchylný ke korozi, než klasické řešení. Její výhodou je i větší odolnost a spolehlivost. Se servisním intervalem až 150 000 kilometrů se jedná o optimální řešení pro elektromobily.

Bez zajímavosti není ani fakt, že vývoj a aplikaci bubnových brzd pro celý koncern Volkswagen mají na starosti vývojáři ze Škody Auto. S tímto řešením, které je navíc výrobně levnější, se tedy budeme u elektrických aut setkávat stále častěji. Zvláště u menších elektromobilů do města by se do budoucna mohlo jednat o velmi rozšířené řešení. Chystaný malý elektromobil značky Škoda tak již nejspíš bude brzdit prostřednictvím čtyř bubnových brzd tak, jak tomu ještě bylo u oblíbené Škody 1000 MB.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Těžba versus elektromobily. Spojené státy řeší, odkud brát lithium

ilustrační snímek

Spojené státy čeká těžká volba. Kvůli sílícímu odporu proti výstavbě nových dolů na lithium a jiné...

„Nový“ internet nám změní život. Posílí umělá inteligence, říká šéf české Huawei

James Tang

Internet je médium, které se neustále vyvíjí, roste a zdokonaluje. Po mobilních sítích generace 5G...

Nový bič dosáhne i na elektromobily: emise prachu budou pod drobnohledem

Audi e-tron

Automobily se spalovacím motorem jsou dnes terčem omezení kvůli emisím CO₂. Jako řešení jsou...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Elektromobily škodí globálně víc než tradiční auta, varuje profesor Macek

Jan Macek

Sázka na jednu kartu. Tu zelenou. Doprava v Evropské unii má být výhradně na elektřinu. A tak jsou...

Průzkum: Třetina ojetin z dovozu je po havárii s průměrnou škodou 120 tisíc

Analyzuje se deformace nosných částí, ale i funkčnost zádržných systémů, včetně...

Zhruba třetina ojetých aut z dovozu má za sebou nějakou havárii. Průměrná škoda se přitom pohybuje...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

Do elektroaut lidi netlačíme, ukazujeme jejich výhody i nevýhody, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...