Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velké sólo pro čtyři bubny. „Středověká“ technologie chystá comeback

  15:30
Staré hity se v nové podobě vrací do hitparád. To je i případ bubnových brzd, které mají pomoci snížit polétavé částice, ale také ušetřit výrobní náklady. V souvislosti s elektromobilitou je prý čeká velká kariéra, když se po zadních kolech mají objevit i na těch předních.
Elektrická parkovací brzda pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami od firmy...

Elektrická parkovací brzda pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami od firmy Continental. | foto: Continental

Po tom, co jde autům z výfuku, se začíná stáčet pozornost také na tzv. nevýfukové emise NEE (Non-Exhaust Emissions). Polétavé částice produkované opotřebováním pneumatik, povrchů vozovek a brzd mají rovněž velmi negativní dopad na veřejné zdraví (čtěte více).

Potvrzují to i měření v německých městech, které odhalily, že zákazy vjezdu starších aut se vznětovým motorem do jejich center prakticky nevedlo ke snížení emisí jemného prachu a malých pevných částic. Mnoho jich vzniká i při brzdění. Podle různých průzkumů a měření se totiž z brzdového obložení auta uvolňuje víc škodlivých látek než z výfuku auta s moderním motorem splňujícím normu Euro 6.

Nabízí se různá řešení

Problém roste společně s tím, jak stoupá obliba velkých a těžkých aut, zejména SUV. A týká se to i jinak lokálně čistých elektromobilů, které jsou kvůli bateriím mnohem těžší než srovnatelně velká auta se spalovacími motory. Elektromobily sice k brzdění obvykle využívají rekuperaci, ale nemusí tomu tak být vždy. Například, když je baterie zcela plná nebo má řidič navolenou nízkou míru rekuperace, jsou klasické brzdy v permanenci.

Specializované firmy společně s automobilkami hledají cesty k nápravě tohoto stavu. A již byla představena i možná řešení. Jedná se například o výměnný filtr od společnosti Mann+Hummel, ale i o jakýsi malý vysavač firmy Tallano, které škodlivé částice pohlcují (čtěte zde).

V případě elektromobilů může situaci možná trochu překvapivě napomoci i návrat k bubnovým brzdám, které jsou vnímané většinou jako jakási „středověká“ technologie. Prakticky všechna nová auta z poslední doby jsou totiž již vybavena kotouči, bubny vzadu zůstaly z finančních důvodů jen na zadních nápravách méně výkonných a levnějších aut, jejichž nízká hmotnost a nijak hvězdná dynamika je nevyžaduje. Kotoučové brzdy se dočkaly masivního rozšíření kvůli vyššímu brzdnému účinku. Kotouče vpředu se navíc lépe chladí a díky své otevřené konstrukci lépe odolává přehřívání.

Bubny pro elektrická hi-tech auta

Když se představily elektromobily Volkswagen ID.3, ID.4 a Škoda Enyaq iV, vzbudily pozdvižení. Za paprsky jejich efektních „liťáků“ se totiž vzadu tísnily bubnové brzdy. Snaha o konstrukční jednoduchost, ekologii, ale snaha ušetřit nějaké to euro. Jistým bonusem se mohla stát i absence zrezlých zadních kotoučů méně používaných brzd elektromobilů, byť kvůli aerodynamicky optimalizovaným diskům nejsou brzdy elektromobilů téměř vidět.

Firma Continental, která je významným dodavatelem komponent pro automobilový průmysl, dokonce vyvinula elektrickou parkovací brzdu pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami. Je šitá na míru především levnějšímu automobilovému segmentu, který si až dosud musel vystačit s mechanickými parkovacími brzdami zabudovanými do stávající bubnové brzdy na zadní nápravě.

Bubnové brzdy přispívají také k ochraně životního prostředí, protože díky uzavřenému systému prach vznikající při opotřebení brzdového obložení neuniká do okolního prostoru a účinně se tak snižují emise jemných zdraví škodlivých prachových částic. Elektrická bubnová brzda s funkcí elektromechanické parkovací brzdy je robustní a vyžaduje minimální údržbu, což splňuje zvyšující se požadavky na životnost elektrických vozidel. Brzdový systém je navíc škálovatelný a díky tomu vhodný pro mini a malé vozy i větší vozy do hmotnosti 3,5 tuny.

Po vzoru „embéčka“

Podle společnosti Continental bubnové brzdy dokonce zažijí renesanci i na přední nápravě. Možnosti lehkých hliníkových brzdových komponentů dokážou zvládnout snížené brzdné požadavky elektromobilů s nižšími náklady a hmotností než dnes používané kotoučové brzdy. Německá firma toto řešení zkouší na Volkswagenu Golf GTI, kde z velké části zaplňuje jeho devatenáctipalcové pneumatiky.

Bubnová brzda Continental EPB-Si je uzavřený, utěsněný systém, který je proto méně náchylný ke korozi, než klasické řešení. Její výhodou je i větší odolnost a spolehlivost. Se servisním intervalem až 150 000 kilometrů se jedná o optimální řešení pro elektromobily.

Bez zajímavosti není ani fakt, že vývoj a aplikaci bubnových brzd pro celý koncern Volkswagen mají na starosti vývojáři ze Škody Auto. S tímto řešením, které je navíc výrobně levnější, se tedy budeme u elektrických aut setkávat stále častěji. Zvláště u menších elektromobilů do města by se do budoucna mohlo jednat o velmi rozšířené řešení. Chystaný malý elektromobil značky Škoda tak již nejspíš bude brzdit prostřednictvím čtyř bubnových brzd tak, jak tomu ještě bylo u oblíbené Škody 1000 MB.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

CES na kolech: Řízení je jako počítačová hra se zapojením umělé inteligence

BMW

VIDEO Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas se v oblasti aut točilo vše okolo inovativního řešení...

Praha zvažuje, jak zpoplatní parkování elektromobilů. Ve hře je i sleva

ilustrační snímek

Hlavní město Praha zvažuje, jakou částkou zpoplatní parkování elektromobilů. Podle náměstka...

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

První policejní Teslu mají strážníci v Táboře, na jedno nabití ujede 530 km

Auto má prostorný zadní kufr, který může sloužit při převozu odchycených...

VIDEO Vozový park strážníků v Táboře se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y za zhruba za 1,3 milionu...

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Škoda Enyaq iV

VIDEO Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného...

Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Motoristická klenotnice ukrytá v Jizerkách stojí za návštěvu. Nahlédněte do ní

Jen pár kilometrů za Jabloncem nad Nisou leží obec Lučany. Mají tu v rekonstruované velké budově bývalé sklárny jedinečné auto a moto muzeum. Jde o dům plný techniky, která jezdila po silnicích a...

22. ledna 2025

Trump s elektromobilitou nehne, bude tlačit na stěhování výroby aut do USA

Politika „America first“ nového amerického prezidenta Donalda Trumpa bude mít negativní vliv na dovoz evropských vozů do USA. Méně to postihne automobilky, které již vyrábějí přímo v USA, proto by to...

22. ledna 2025

Ďábel přiburácel před 35 lety. Lamborghini Diablo je automobilová sexbomba

Premiéru nekompromisně tvarovaného supersportu ze Sant´Agaty Bolognese viděl hotel Paříž v Monte Carlu 20. ledna 1990. Nástupce legendárního modelu Countach dostal jméno po zuřivém býku, který se v...

21. ledna 2025

Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové

Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě budou oficiálně zahájeny 30. ledna, oznámila Evropská komise. Zahájení dialogu se zástupci evropských automobilových společností,...

21. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of...