Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

  13:00
Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do Británie. Jinak od ledna hrozí, že evropské automobilky v příštích třech letech zaplatí o 4,3 miliardy eur (105 miliard korun) navíc.

ilustrační snímek | foto: Peugeot

Sdružení upozorňuje na dříve dojednaná brexitová pravidla, která počítají se zdaněním v případě, že v autech bude nadlimitní podíl součástek vyrobených mimo Evropu.

Nastavená pravidla mají zajistit, že elektromobily vyrobené v Evropské unii budou z velké části sestaveny z místně vyráběných dílů. Výrobci na obou stranách Lamanšského průlivu ale tvrdí, že na to nejsou připraveni. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) také varovalo, že opatření by mohla snížit produkci továren v EU zhruba o 480 000 vozů. A zvýšené náklady podle sdružení zaplatí spotřebitelé.

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

Hlavní problém spočívá v takzvaných pravidlech původu, která vstoupí v platnost v lednu příštího roku. Vztahují se na přepravu automobilů přes kanál La Manche v souladu s podmínkami dohody o brexitu, tedy dohody o obchodu a spolupráci mezi EU a Británií.

„Konkrétně se jedná o to, že do konce roku 2023 musí minimálně 40 procent obsahu vozidel se spalovacími motory i elektromobilů a 30 procent baterií pocházet z EU nebo Spojeného království,“ vysvětlil podmínku bezcelního obchodu Lukáš Martin, ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR pro magazín Český autoprůmysl. Po roce 2023 se pravidla zpřísní, automobily budou muset obsahovat mnohem vyšší podíl součástek a práce pocházející z Evropy. Jinak se na ně začne uplatňovat clo. „Do konce roku 2026 se tento podíl zvýší na 45 procent u vozidel a 60 procent u baterií. Pokud nebude toto pravidlo dodrženo, budou muset automobilky zaplatit clo ve výši 10 procent,“ dodal Martin. S příchodem roku 2027 pak skončí „přechodné období“ pro zavádění pravidel původu a začne platit již permanentní předpis. Podle něj budou evropské automobilky exportovat do Británie bez cel jen tehdy, když budou vozidla obsahovat minimálně 55 procent součástek z EU, přičemž baterie budou muset mít alespoň 70 procent unijního původu.

„Problém spočívá v tom, že akumulátor může představovat až polovinu nákladů na nový elektromobil a EU si zatím nevybudovala dostatečně velký vlastní průmysl a do konce roku 2023 se jí to pravděpodobně nepodaří,“ vysvětlil magazín Autoweek.

Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista

Úkolem pravidel je zajistit, že elektrická auta budou muset mít baterie vyráběné buď v Británii, nebo v EU. Auta, která nesplní kritéria, budou při přepravě přes kanál La Manche v obou směrech čelit desetiprocentnímu clu nebo jiným daním. Pravidla byla navržena tak, aby chránila evropský průmysl před levnými dovozy.

Ale protože se výroba baterií v Evropě nezvýšila tak rychle, jak se očekávalo, výrobci automobilů mají problém nová kritéria splnit. Spojené království je pro evropské výrobce aut zdaleka největším exportním trhem, v loňském roce do britských přístavů dorazilo 1,2 milionu vozidel. Podobně se více aut vyrobených v Británii přepravuje do EU než do kteréhokoli jiného regionu.

Vysoké tarify by mohly prodražit výrobu elektromobilů a potenciálně zvýšit ceny. ACEA tedy požaduje, aby byla nová pravidla odložena o tři roky. Apeluje přitom na Evropskou komisi, aby začala jednat.

„Vzhledem k bezprecedentním celosvětovým otřesům, které nastaly po podpisu dohody o obchodu a spolupráci, by se EU a Spojené království měly urychleně zabývat možnostmi výroby baterií v Evropě a posoudit riziko, že za něco málo přes rok budou na elektrifikovaná vozidla uplatněna ochromující cla, která postihnou obě strany, a to právě v době, kdy potřebujeme rozšiřovat modely s nulovými emisemi,“ uvedl pro britský magazín FleetNews Mike Hawes, výkonný ředitel britského Svazu výrobců a prodejců motorových vozidel.

„Zvyšovat u evropských elektromobilů spotřebitelské ceny právě v době, kdy potřebujeme bojovat o podíl na trhu tváří v tvář tvrdé mezinárodní konkurenci, není správný krok,“ uvedl prezident sdružení ACEA Luca de Meo, který je zároveň generálním ředitelem automobilky Renault. „Ve skutečnosti jen předáme kus trhu globálním výrobcům,“ poukázal na ofenzivu čínských značek, které míří se svými elektrifikovanými vozy do Evropy s podporou čínské vlády.

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Pokud se mají změnit pravidla, musí být nejprve shoda mezi EU a Spojeným královstvím. Britská ministryně obchodu Kemi Badenochová minulý týden řekla, že možnost dosažení takové dohody vidí optimisticky. Komisař EU pro vnitřní trh Thierry Breton byl však v rozhovoru v deníku The Guardian minulý týden mnohem méně vstřícný. Podle něj není dobrý nápad smlouvu o brexitu znovu otevírat jen proto, že to potřebuje automobilový průmysl.

„Pokud bylo něco vyjednáno, nemělo by se to měnit,“ řekl Breton. „Brexit mimo jiné změnil obchodní vztahy mezi Spojeným královstvím a EU,“ uvedla Evropská komise. Dohoda o brexitu je podle komise „výsledkem jednání, ve kterém se obě strany dohodly na celkové rovnováze závazků“.

Komise dodala, že cílem pravidel původu je vytvořit „silný a odolný hodnotový řetězec baterií v EU“. Podle generální ředitelky sdružení ACEA Sigrid de Vriesové není překvapivé, že výzvy průmyslu narážejí na odpor.

„Zdá se, že Evropská komise nechce nic měnit, pokud jde o témata související s brexitem. Je to politicky velmi citlivé,“ řekla De Vriesová stanici BBC. „My tomu rozumíme a nežádáme, aby se jakákoliv z těchto ujednání nějakým zásadním způsobem měnila,“ dodala.

Výkonný ředitel britské Společnosti výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) Mike Hawes minulý týden novinářům řekl, že podle něj dohoda bude uzavřena. Ale může to podle něj být až na poslední chvíli.

„Cla na vývoz do Británie i na dovoz z ní by pro evropský automobilový průmysl znamenala významnou konkurenční nevýhodu ve srovnání s jeho asijskými konkurenty na důležitém britském trhu. Představovala by také nebezpečí pro rozvoj elektromobility, protože by poškodila celý dodavatelský řetězec EU včetně výrobců akumulátorů, což by způsobilo další zaostávání Evropy jako místa výroby. Tím by se zbrzdila transformace,“ cituje z jarního prohlášení německého sdružení autoprůmyslu VDA magazín Autoweek.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza sil ve světě aut: Čína předjede všechny, v elektru i autonomním řízení

Čínská značka Lynk & Co přivezla do Kataru kromě modelů 01, 05 a 09 také sedan...

VIDEO Počet osobních aut v Evropě vzroste mezi roky 2025 a 2035 o 14 milionů na 366 milionů. Vzhledem k...

Dobíjecí zuřivost. Na fronty u nabíječek musí v Anglii dohlížet policie

jen navýšení počtu dobíjecích stanic problém anglické elektromobility nevyřeší....

VIDEO K dobití elektromobilu už v Anglii nestačí jen správný konektor. Chce to i ostré lokty, a být tak...

Genderově nevyvážený test trval jako mrknutí oka. Elektrohvězdy lidi ochrání

Crash-test Mercedesů EQS SUV a EQA

VIDEO Mercedes proti sobě postavil nejmenší a největší elektromobily značky a za jejich volant posadil...

Ve společnosti existují tlaky, aby osobní mobilita levná nebyla, varuje expert

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu

Exkluzivně Škodovka letos představuje nejspíš své poslední novinky se spalovacím motorem. Vážně se stanou...

Ojeté auto stojí už téměř dvě stě tisíc. V průměru je jedenáct let staré

Největší tuzemský autobazar AAA Auto letos očekává prodej 100 tisíc aut.

Průměrné ceny ojetých aut meziročně vzrostly v Česku o zhruba deset procent na 199 tisíc korun....

Rostoucí trh ojetin je znakem ekonomické recese, upozorňuje šéfka AAA Auto

Karolína Topolová

Podle vývoje na trhu ojetin česká ekonomika frčí do recese. „Je to zřejmé z příklonu k levnějším...

Už i firmy šetří na autech. Služebáky budou střídat klidně každý měsíc

Nejlevnější verze Tesly Model 3 s výkonem 208 kW a dojezdem 491 km vyjde v ČR...

Auta a jejich provoz je dnes už tak drahý, že nejen soukromé osoby, ale i firmy začínají omezovat...

  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...