Britské zastoupení Škody zavádí do nabídky neprůstřelné provedení modelu Superb.

Britské zastoupení Škody zavádí do nabídky neprůstřelné provedení modelu Superb. | foto: Škoda Auto

Zpoždění brexitu představuje pro autoprůmysl ohrožení investic a míst

  • 8
Jakékoli další zpoždění v rozhodovacím procesu o brexitu představuje ohrožení investic a pracovních míst v automobilovém průmyslu. Ten je se svými až pětiletými vývojovými cykly závislý na dlouhodobé jistotě plánování, vysvětluje mluvčí automobilky Škoda Auto Simona Havlíková.

Škoda podle ní potřebuje stejně jako celý průmysl velmi rychle vyjasnit, jak budou vypadat budoucí vztahy mezi Velkou Británií a Evropskou unií.„Současný vývoj okolo brexitu stále bedlivě sledujeme a zkoumáme celé spektrum možných dopadů. Znamená pro nás další období pochybností a nejistoty v plánování. V této obtížné situaci se i nadále připravujeme na všechny možné scénáře,“ řekla Havlíková.

Po parlamentních volbách v Británii je podle analytiků takřka jisté, že země opustí unii v lednu 2020. V hlasování absolutní většinu v Dolní sněmovně získali konzervativci britského premiéra Borise Johnsona, kteří před volbami slibovali rychlé schválení brexitové dohody a britský odchod z EU na konci ledna. Speciál iDNES.cz k britským parlamentním volbám čtěte zde.

Bez ohledu na brexit je podle mluvčí automobilky jasné, že Velká Británie zůstane i nadále významným trhem pro koncern Volkswagen i značku Škoda, na britský trh dodá Škoda ročně desítky tisíc vozů. „Můžeme pouze apelovat na zúčastněné strany, aby využily zbývající čas k vyjednání takového řešení, které bude přijatelné pro všechny,“ řekla Havlíková.

Pro automobilový průmysl je podle ní prioritou otevřený přístup na trh a jasně stanovené celní procesy. „Aby nedošlo k nepříznivým dopadům na výrobu just-in-time a na naše evropské dodavatelské řetězce,“ dodala mluvčí.

Škoda již dříve uvedla, že je pro ni důležité také vzájemné uznávání homologací automobilů. Firmě nyní pro vývoz do Británie stačí evropská homologace, je ale otázkou, zda by Británie uznávala evropské homologační předpisy také po brexitu.