Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brilliance v Ženevě: luxus čínské tržnice

Přijatelná cena, ale nevalná bezpečnost i dílenské zpracování – to jsou typické vlastnosti čínských automobilů. Ambiciózní automobilka JinBei tvrdí, že její auta jsou lepší, a s jejich prodejem má v Evropě velké plány. Svůj stánek měla i v Ženevě.
Brilliance v Ženevě

Brilliance v Ženevě | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Patnáct tisíc prodaných aut značky Brilliance jen v letošním roce – to je cíl JinBei pro evropský trh. Do roku 2010 jich má být už 75 tisíc.

Po nesmělých pokusech čínských výrobců JiangLing (jejich LandWind zcela propadl v nárazových testech) nebo Geely, kteří prodali v Evropě zatím jen desítky kusů aut, bude Brilliance první značkou, která vezme starý kontinent útokem.

Produkce čínského automobilového průmyslu rapidně roste: za posledních pět let zhruba třikrát - ze 2 milionů aut ročně na šest.

Experti čekají, že za deset let se v Číně vyrobí tolik aut jako v Japonsku nebo USA, zhruba 10 milionů. Většina se zatím prodává na domácím čínském trhu; Brilliance je první, kdo založil v Evropě vlastní distribuční síť a myslí to s průnikem na evropské trhy opravdu vážně.

Největší naděje vkládají Číňané do luxusního sedanu BS6 (ve třídě Škody Superb) a kompaktního sedanu velikosti octavie s názvem BS4. Ten už od loňského března prodávají na čínském trhu, dovoz do Evropy má začít letos v červenci. Úplnou novinkou je sportovní kupé BS3, jež se na ženevském autosalonu představilo v premiéře. Jeho křivky načrtl legendární Pininfarina, zatímco zmíněné sedany další Ital Giugiaro.

Firma tvrdí, že její výrobní závod v Šen-Jangu je technologicky na stejné úrovni, jako továrny evropských automobilek. Vyrábí v něm tři druhy aut: minivany a lehké náklaďáky, sedany, a náhradní díly.

V roce 2006 prodali cca 80 tisíc aut pod značkou Jin Bei, plánují výrobu 40 000 sedanů BS6. Brilliance také vyrábí pro lokální trh auta značky BMW - trojkové a pětkové řady.

V Česku za tři roky
Kdy bude možné čínské sedany koupit i v Česku? Hlavní evropský dovozce, německá firma HSO Motor Europe, počítá s rokem 2010 – Česká republika je totiž až ve třetí řadě plánovaného rozšiřování prodeje. (Třeba Polsko je ale spolu s Německem v první skupině).

HSO Motor totiž chce auta prodávat systémem jednoho hlavního distributora v každé zemi; slibuje, že náklady na zřízení dealerství budou pouhých 8000 euro (asi 225 tisíc korun) – a to včetně diagnostiky a servisního zázemí. Servisní intervaly čínských sedanů mají být 15 tisíc kilometrů, díly prý budou dostupné do dvou dnů.

Mezi prvními prodejci je například belgická firma Cardoen z Antverp, jež prodává čínská auta v Belgii, Holandsku a Lucembursku. Letos chce prodat 400 kusů BS6. Auta do Evropy putují přes přístav v Bremenhavenu.

Za kolik budou?
O cenách menšího sedanu BS4 zatím dovozce mlčí, o větší BS6 tvrdí, že bude stát "přibližně 20 tisíc euro v závislosti na výbavě“.

V té základní by tak mohl největší Brilliance přijít na zhruba 560 tisíc korun. Výbava je slušná, ale nikoli nadstandardní: ABS s brzdovým asistentem, autoalarm, centrální zamykání, klimatizace, rádio s CD přehrávačem, kotoučové brzdy na všech kolech, ale třeba jen dva přední airbagy, ty boční jsou až ve vyšší výbavě.

Pro srovnání, čtyři vzduchové vaky mají dnes už v základní výbavě i auta o dvě třídy menší, jako nová fabia či roomster. Lehce nadstandardní jsou ovšem nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí.

Crash test: rozporuplné výsledky
Limuzína Brilliance BS6 se v minulých podrobila také nárazovým testům. Podle německého magazínu AutoBild jí zkušebna TÜV udělila pouhé dvě hvězdičky, což je výrazně podprůměrný výsledek.

Autu uškodila nepřítomnost bočních airbagů i tříbodového bezpečnostního pásu na zadní prostřední sedačce. Německý dovozce Hans-Ulrich Sachs tvrdí, že výrobce zapracuje na vylepšení, a za úspěch by považoval zisk čtyř hvězdiček EuroNCAP.

Sdružení EuroNCAP je ale dobrovolnou organizací, takže jeho testy nejsou právně závazné. Auto však muselo projít homologací, aby mohlo jezdit po německých, potažmo i evropských silnicích, a tuto podmínku splnilo. Při nárazu ve zkušebně DEKRA v rychlosti 56 kilometrů za hodinu (EuroNCAP 64 km/h) byla všechna "zranění“ figurin v oblasti hrudníku a hlavy vyhodnocena jako lehká, a tedy v limitu.

Uvnitř to nevoní
A jaké jsou osobní dojmy ze setkání s auty čínské značky? Rozpačité. Ambiciózním sdělením značky o kvalitě příliš neodpovídá ne úplně kvalitní zpracování interiéru - vrásčité čalounění dveří, povrzávající díly uvnitř a také všudypřítomný ostrý pach umělé hmoty a kůže, silně připomínající vietnamskou tržnici - na hony vzdálené příjemné vůni nových aut.

Překvapením je i to, že ani u BS4 ani BS6 nelze lehce zaklapnout zadní dveře, musí se s nimi pořádně bouchnout.

Motory: žádný výkřik techniky
Pohled do technických tabulek ukazuje, že všechny motory v brilliancech spalují benzin, k nabídce pro osobní vozy není žádný naftový agregát. (To připomíná situaci korejských značek před několika lety, dnes už vlastní common–raily mají).

Žádný z motorů (byť disponují šestnáctiventilovou technikou), není výkřikem moderní techniky, zvlášť 2.4 pro BS6 podává dost nízký výkon 95 kW. Je otázka, jak si poradí s autem, které prázdné váží 1,5 tuny.
Všechny nepřeplňované motory a pětistupňové manuální převodovky pocházejí od Mitsubishi, pouze 1,8 s turbem a čtyřstupňový automat je vlastním dílem automobilky JinBei. Pro evropský trh splňují všechny motory aktuální emisní normu Euro IV.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...