Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Vzpomínka na hrdinu. Odešel Pan závodník Břetislav Enge

  9:46
Čtrnácté září se navždy do mé paměti vryje jako černý den, stejně jako se mi do ní nesmazatelně zapíše situace, kdy se ke mně informace dostala. Do závodnického nebe odešel Břéťa Enge.

Posádka Enge - Vojtěch na Masarykově okruhu | foto: Archiv Zdeňka Zavřela

Auta mne bavila od malička a závodění s nimi jakbysmet. Jako malý kluk jsem hltal vše, co bylo o závodění k mání, táta se mnou jezdil na závody a já měl své dětské hrdiny. Těmi největšími byli Břéťa Enge a Zdeněk Vojtěch, kteří s BMW 528i, později 635 CSi, patřili k absolutní špičce evropského závodění cestovními vozy. Tam se začala rodit moje celoživotní láska k mnichovské automobilce – s jejím autem závodili moji hrdinové, pánové Enge a Vojtěch. 

Nenechal jsme si ujít žádnou reportáž v novinách o jejich působeni v mistrovství Evropy cestovních vozů. Pamatuji si, že ze závodů na starém brněnském okruhu byly vysílali i přenosy v tehdejší československé televizi. 

Když v roce 1985 vyšla knížka Jana Kotrby Krotitelé benzinových koní, byla část o dvou chlapících z Liberce moje nejoblíbenější. Znal jsme dopodrobna všechny detaily o tom, jak Břéťa v roce 1982 v Brně s „bavorákem“ hořel. A jak mu kvůli tomu unikl historický úspěch českého týmu v Östereichringu (dnes Red Bull Ring), kde Zdeněk Vojtěch s náhradníkem Jo Gartnerem vyhráli závod mistrovství Evropy cestovních vozů v absolutní klasifikaci. V době, kdy startovní listina hýřila jmény bývalých, aktuálních i budoucích pilotů F1.

Automobilový závodník Břetislav Enge.

Automobilový závodník Břetislav Enge

Osud tomu tak chtěl, že jsem se v polovině 90. let dostal do světa závodění víc, než se mi kdy zdálo. Jeho syn Tomáš Enge už v té době závodil v Německu, nejprve ve Formuli Ford, později v F3. To už jsme se celkem dobře znali a díky Tomášovi jsem se potkal i s Břéťou, mým hrdinou z dětství.

Byl jsem tehdy dvacetileté ucho, začínal komentovat závody v TV a i to bylo jedno z témat našich povídaní. Břéťa vždy na rovinu řekl, co si myslí, co se mu líbí a co ne. Dokázal věcně zkritizovat i pochválit. Čas strávený s ním byl pro mne pokaždé něčím přínosný a především velice příjemný, líbilo se mi na něm, jak jej závodění a všechno kolem něj stále baví. A především, že i při tom všem co dokázal, byl pořád úplně normální prima chlap. 

BMW 635 CSi Hartge

Nebo spíš velký kluk, který si pořád rád hrál. Jeho nadšení pro vše, co smrdělo benzinem, bylo záviděníhodné. Od závodních aut až po sněžné skútry. Nezapomenu na to, jak strašně pookřál, když oznámil, že bude jezdit rallye historiků se Škodou 130 LR. Stejně tak nezapomenu, jak si s úsměvem sypal popel na hlavu na Pražském rallyesprintu, kde po vlastní chybě trefil sloup přesně mezi světla.

Byl otevřený, nevymlouval se. Podobně si pamatuji bezpočet setkání v paddocku, když Tomáš závodil v F3000. Mimochodem, Břéťa byl asi jediný, kdo občas svéhlavého Tomáše dokázal usměrnit.

Během těch více jak 20 let, během nichž jsem měl možnost se při různých příležitostech s Břéťou Engem potkávat, dostával můj hrdina ze stránek časopisů čím dál tím více lidskou tvář a byl to člověk, kterého byla vždy radost potkat a povídat si s ním. Bylo mi velkou ctí a potěšením, Pane závodníku.

Břetislav Enge

3. března 1950 – 14. září. 2020

V letech 1976 a 1977 skončil čtvrtý v Poháru míru a přátelství. Od roku 1978 závodil v ME cestovních vozů se Škodou 130 RS, kde nejčastěji tvořil dvojici se Zdeňkem Vojtěchem. V roce 1981 byl coby člen posádky Enge – Vojtěch – Šenkýř jedním z pilířů při zisku titulu mistra Evropy v hodnocení značek pro Škoda 130 RS. Kvůli rekonvalescenci nebyl u vítězství týmu Václava Bervida na Östereichringu, nejlepším výsledkem tak pro něj je druhé místo z Mugella a třetí z Tourist Trophy. Mimo jiné je také mistrem Evropy v závodech do vrchu. Poslední roky se věnoval závodění v rallye se Škodou 130 LR a Fordem Escort, které si sám připravoval.

Autor:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Nejvyšší soud určil koncentrace drog vylučující řízení auta

Nejvyšší soud v novém stanovisku naznačil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti...

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Jak pečovat o auto na LPG? Propan-butan rozhodně není na odpis

Premium Máme zde 7 rad pro zájemce o vůz na LPG. Podíváme se na to, jak zacházet s autem a pečovat o LPG instalaci tak, aby...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...