Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umělá inteligence vyléčila kolony v Bostonu, stačilo vyladit zelenou vlnu

Umělá inteligence v Bostonu pomáhá. V rámci projektu Green Light totiž činí ulice města hladce průjezdné tím, že ladí čekací doby na více než devíti stovkách křižovatek řízených semafory. Výrazně to zkracuje dobu, kterou řidiči musí strávit v kolonách a současně snižuje objem emisí z dopravy.

Nástroje umělé inteligence v Projektu Green Light mění intervaly na semaforech o pouhé vteřiny. Ve výsledku tím ale šetří až desítky minut v kolonách. | foto: Profimedia.cz

Pokud byste hledali město, kde měli se zácpami na silnicích opravdu problém, ještě donedávna byl Boston horkým favoritem. Ve světovém žebříčku INRIX, který porovnával víc než devět set velkých měst sedmi světadílů, skončil osmý. Řidiči zde v průběhu loňského roku strávili průměrně osmdesát osm hodin tím, že sice seděli za volantem, ale kupředu se moc nehýbali.

Čekání v kolonách bostonské metropolitní oblasti – páté největší v USA – bylo po léta vyloženě tradiční záležitostí. Ne že by na to byli místní nějak hrdí. Naštěstí už je to minulost. Loni totiž navázali zdejší správci silniční sítě strategické partnerství s technologickým gigantem Google a zapojili se do projektu Green Light.

S využitím nástrojů umělé inteligence tu dokázali výrazně napřímit dopravní situaci a zprůjezdnit celé město. Jak? Vlastně naprostou maličkostí. Optimalizací provozu. Přesněji řečeno tedy proměnou délky intervalů na semaforech.

Celý ten inspirativní podnik je v běhu teprve od letošního srpna, takže na nějaké pochvalné soudy je ještě brzo. Ale podle předběžných výsledků „z terénu“ to vypadá, že se průjezdnost města zvýšila o třicet procent a o dalších deset procent ubylo emisí.

Že průjezd Bostonem po léta byl přinejmenším frustrující záležitostí, to nerada připouštěla i starostka sedmisettisícového města Michelle Wu. Z palety klasických opatření – budování nových spojnic a objezdů, přísnější regulace vjezdu do centra, zvyšování kapacity parkovacích stání, převod individuální automobilové na městskou hromadnou dopravu – ale čerpat nechtěla.

V původní podobě by tato řešení, při meziročně se zvyšujícím počtu automobilů na bostonských silnicích, totiž vedla jen ke zhoršení stávající situace a zatížení městské pokladny.

Starostka naštěstí nalezla inspiraci v příběhu dalších dvanácti měst – počítá se k nim například izraelská Haifa, maďarská Budapešť nebo indická Kalkata – která si hodně pomohla tím, že se zapojila do inovativního programu Green Light. Jehož primárním posláním je sice snižovat emise z dopravy ve městech, ale vedlejším produktem je rovněž výrazné zlepšení průjezdnosti zahlcených metropolí.

Najet na zelenou vlnu

Tady si už ale zaslouží projekt společnosti Google malou odbočku: praktické vysvětlení, jak vlastně ty kolony vznikají. Není to totiž tak, že se zničehonic zhroutí dopravní infrastruktura města jen tím, že se v době špiček zahustí provoz.

Stejně jako artérie vedoucí krev v lidském těle umí být i silnice velmi pružné a odpovídajícím způsobem reagovat na různou intenzitu vytížení. Pokud je tedy dávkováno ve správných intervalech. V lidském těle se o to stará přečerpávající pumpa srdce, ale uvnitř městské uliční sítě udávají ono tempo a objem automobilů pohybujících se po silnicích semafory na světelných křižovatkách.

Takových je v Bostonu víc než devět set, a semaforů na nich pak víc než dva tisíce čtyři sta.

Od roku 1985, kdy byl pořízen tento snímek z „rychlostní“ spojnice John F. Fitzgeralda, se toho v Bostonu moc nezměnilo. Až letos v srpnu, s pomocí umělé inteligence.

Jednotné nastavení délky signalizace tam, kde to není zapotřebí, pak způsobuje, že se do města přijíždějící auta začnou „někde“ hromadit. A vyasfaltované tepny organismu velkého města budou ucpávat. Může se to zdát zvláštní, ale ušetřená sekunda na počátku může v takovém průjezdném systému vyústit v desítky minut zpoždění jinde.

Není přitom bez zajímavosti, že ty nekonečně dlouhé kolony blokující velké páteřní křižovatky zpravidla vznikají v jiných částech města. Třeba u křižovatek jinak hladce průjezdných, které ovšem svými stavidly propouštějí víc vozů, aby se zasekly o kus dál.

Přesně identifikovat tato „mikromísta“, která k zácpám významně přispívají, je pro dopravního analytika už z principu nesmírně komplikované. Jsou k tomu třeba údaje o průjezdnosti v rámci čtyřiadvacetihodinového cyklu, též týdenních a měsíčních sérií. Je třeba znát přesné počty vozů a jejich pravděpodobné cíle, trasy, kudy se pohybují. Proměnných je ve hře opravdu hodně.

Projekt Green Light

V současnosti drží prst na tepu sedmdesáti křižovatek třinácti světových metropolí (Rio de Janeiro, Seattle, Hamburk, Bangalore, Haifa, Budapešť, Kalkata, Abú Dhabí, Hyderabad, Manchester, Bali, Jakarta a nyní nově Boston), přičemž proměnou intervalů na semaforech reguluje pohyb 30 milionů vozidel měsíčně.

Změna jednoho jediného čekacího intervalu někde na křižovatce u sjezdu do centra může vést k akumulaci osobních vozů za hodinu na opačném konci města. A efektivně zpracovat ten ohromný balík dat v rámci nesmírně dynamických scénářů? To už byla práce pro experty ze společnosti Google řešící s pomocí umělé inteligence v Bostonu projekt Green Light.

Čerpali přitom ze stop, které po sobě digitálně zanechávají řidiči, kteří se ve městě navigují s pomocí aplikace Google Maps. A data proložili kamerovými záznamy ze stovek městských kamer a snímačů na křižovatkách.

Monitoring situace prováděli pět měsíců. Své k tomu pochopitelně řekli inženýři bostonského dopravního odboru, kteří posuzovali každé strojové doporučení z hlediska bezpečnosti, proveditelnosti a účinnosti.

Nástroj umělé inteligence dokáže modelovat a analyzovat tisíce křižovatek najednou a vytvořit tak obraz dopravního proudu v celém městě, na kterém lze virtuálně experimentovat, aby se co nejvíc řidičů dostalo na „zelenou vlnu“ hladkého průjezdu městem, která zkrátí dobu přepravy, sníží spotřebu paliva a vzniklé emise.

Úpravy skromné, výsledky ohromné

Překvapivé je, že s takovým vynaložením energie vlastně Green Light doporučil městu zásadní úpravu intervalů na semaforech vlastně jen pouhých čtyř křižovatek. Právě ony – byť na to na první pohled rozhodně nevypadají – rozhodují o tom, jestli se Boston změní z průjezdného města na kriticky neprůjezdné.

To už je ale přínos umělé inteligence, která umí vidět i neviděné souvislosti. V tomto případě správně vyhodnotila, že když se na křižovatkách Huntington Ave. & Opera Place a Amory Street & Green Street ubere pár sekund zelené, sníží se tím počet vynucených přibrzdění a opětovných rozjezdů o padesát procent na celém silničním koridoru. Z něj se pak rozvolnění kolon distribuuje do celého města, kde se průjezdnost zvýšila o třetinu.

Optimalizovat dopravu ve městech s pomocí umělé inteligence se rozhodlo už dvanáct měst. Boston se k projektu Green Light přidal jako třináctý. A nelituje.

Nemuselo se přitom nic nového stavět ani nic starého bourat. Stačilo jen upravit provoz, skrze signály na semaforech. A právě v té optimalizaci projekt Green Light vyniká. Boston je teď třináctým městem světa, které svěřilo svou dopravu do péče umělé inteligence, a zatím toho rozhodně nelituje.

Že se znečištění ovzduší z dopravy snížilo u silnic o deset procent, je jen příjemným bonusem navíc. Hlavní je, že už na bostonských silnicích už při čekání v kolonách nezestárnete.

  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW může propustit až 15 tisíc lidí a zavřít víc továren, zjistila banka

Volkswagen zvažuje zrušení nejméně patnácti tisíc pracovních míst, protože bojuje s tvrdou konkurencí a poklesem ziskovosti. Analytici newyorské investiční banky Jefferies to předpovídají po třech...

19. září 2024

Kurýrní elektrický speciál přiveze Renault za dva roky. Slaví výročí legendy

Estafette je slavné jméno z historie Renaultu. Extrémně populární benzinová dodávka se vyráběla od jara 1959 do konce roku 1980 ve třech generacích, sloužila v policejní uniformě, prodávala se za...

21. září 2024

Německý ministr chce pomoct Volkswagenu, aby nemusel zavírat továrny

Německý ministr hospodářství chce pomoct automobilce Volkswagen s překonáním obtížného období škrtů bez nutnosti zavírat v zemi továrny. Robert Habeck to podle agentury Reuters řekl na návštěvě...

20. září 2024  17:17

Diář petrolheada: Na sever za rychlostí. Lužná přivítá americké ploutve

Zatímco minulý víkend musela být kvůli nepřízni počasí řada akcí zrušena či přeložena na jiný termín, o nadcházejících volných dnech bude, co se týče akcí prosycených vůní benzínu, díky pozdně...

20. září 2024

Audi hledá kupce pro nepotřebný bruselský závod, ve hře jsou Číňané

Německá prémiová automobilka Audi ze skupiny Volkswagen se snaží najít kupce pro svůj závod v Bruselu. Zřídila pro tento účel speciální pracovní skupinu. Pokud nikoho nenajde, hrozí, že továrna bude...

20. září 2024

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Regionální Manažer - Plzeň

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Plzeňský kraj

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Bydlí nad Strahovským tunelem v Praze. V bytě má ocelové mostní nosníky

Do bytu na pražském Smíchově se majitelka přestěhovala před sedmi lety z menšího města. Bydlí ve třetím patře projektu...

Norská koruna chřadne. Utichají přístavy, nestaví se, zavírají restaurace

Norská měna v posledních měsících poměrně silně oslabuje. Vůči euru od roku 2022 ztratila již asi pětinu své hodnoty, a...

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků...

Uvázli na letišti. Nenechali nás odletět, nechápeme to, říká cestovatel

Co se vám také může přihodit na letišti? Například vám nedovolí odletět. Jen tak. Bezdůvodně. Zdá se to absurdní....