Umělá inteligence vyléčila kolony v Bostonu, stačilo vyladit zelenou vlnu

Umělá inteligence v Bostonu pomáhá. V rámci projektu Green Light totiž činí ulice města hladce průjezdné tím, že ladí čekací doby na více než devíti stovkách křižovatek řízených semafory. Výrazně to zkracuje dobu, kterou řidiči musí strávit v kolonách a současně snižuje objem emisí z dopravy.
Fotogalerie3

Nástroje umělé inteligence v Projektu Green Light mění intervaly na semaforech o pouhé vteřiny. Ve výsledku tím ale šetří až desítky minut v kolonách. | foto: Profimedia.cz

Pokud byste hledali město, kde měli se zácpami na silnicích opravdu problém, ještě donedávna byl Boston horkým favoritem. Ve světovém žebříčku INRIX, který porovnával víc než devět set velkých měst sedmi světadílů, skončil osmý. Řidiči zde v průběhu loňského roku strávili průměrně osmdesát osm hodin tím, že sice seděli za volantem, ale kupředu se moc nehýbali.

Čekání v kolonách bostonské metropolitní oblasti – páté největší v USA – bylo po léta vyloženě tradiční záležitostí. Ne že by na to byli místní nějak hrdí. Naštěstí už je to minulost. Loni totiž navázali zdejší správci silniční sítě strategické partnerství s technologickým gigantem Google a zapojili se do projektu Green Light.

S využitím nástrojů umělé inteligence tu dokázali výrazně napřímit dopravní situaci a zprůjezdnit celé město. Jak? Vlastně naprostou maličkostí. Optimalizací provozu. Přesněji řečeno tedy proměnou délky intervalů na semaforech.

Celý ten inspirativní podnik je v běhu teprve od letošního srpna, takže na nějaké pochvalné soudy je ještě brzo. Ale podle předběžných výsledků „z terénu“ to vypadá, že se průjezdnost města zvýšila o třicet procent a o dalších deset procent ubylo emisí.

Že průjezd Bostonem po léta byl přinejmenším frustrující záležitostí, to nerada připouštěla i starostka sedmisettisícového města Michelle Wu. Z palety klasických opatření – budování nových spojnic a objezdů, přísnější regulace vjezdu do centra, zvyšování kapacity parkovacích stání, převod individuální automobilové na městskou hromadnou dopravu – ale čerpat nechtěla.

V původní podobě by tato řešení, při meziročně se zvyšujícím počtu automobilů na bostonských silnicích, totiž vedla jen ke zhoršení stávající situace a zatížení městské pokladny.

Starostka naštěstí nalezla inspiraci v příběhu dalších dvanácti měst – počítá se k nim například izraelská Haifa, maďarská Budapešť nebo indická Kalkata – která si hodně pomohla tím, že se zapojila do inovativního programu Green Light. Jehož primárním posláním je sice snižovat emise z dopravy ve městech, ale vedlejším produktem je rovněž výrazné zlepšení průjezdnosti zahlcených metropolí.

Najet na zelenou vlnu

Tady si už ale zaslouží projekt společnosti Google malou odbočku: praktické vysvětlení, jak vlastně ty kolony vznikají. Není to totiž tak, že se zničehonic zhroutí dopravní infrastruktura města jen tím, že se v době špiček zahustí provoz.

Stejně jako artérie vedoucí krev v lidském těle umí být i silnice velmi pružné a odpovídajícím způsobem reagovat na různou intenzitu vytížení. Pokud je tedy dávkováno ve správných intervalech. V lidském těle se o to stará přečerpávající pumpa srdce, ale uvnitř městské uliční sítě udávají ono tempo a objem automobilů pohybujících se po silnicích semafory na světelných křižovatkách.

Takových je v Bostonu víc než devět set, a semaforů na nich pak víc než dva tisíce čtyři sta.

Od roku 1985, kdy byl pořízen tento snímek z „rychlostní“ spojnice John F. Fitzgeralda, se toho v Bostonu moc nezměnilo. Až letos v srpnu, s pomocí umělé inteligence.

Jednotné nastavení délky signalizace tam, kde to není zapotřebí, pak způsobuje, že se do města přijíždějící auta začnou „někde“ hromadit. A vyasfaltované tepny organismu velkého města budou ucpávat. Může se to zdát zvláštní, ale ušetřená sekunda na počátku může v takovém průjezdném systému vyústit v desítky minut zpoždění jinde.

Není přitom bez zajímavosti, že ty nekonečně dlouhé kolony blokující velké páteřní křižovatky zpravidla vznikají v jiných částech města. Třeba u křižovatek jinak hladce průjezdných, které ovšem svými stavidly propouštějí víc vozů, aby se zasekly o kus dál.

Přesně identifikovat tato „mikromísta“, která k zácpám významně přispívají, je pro dopravního analytika už z principu nesmírně komplikované. Jsou k tomu třeba údaje o průjezdnosti v rámci čtyřiadvacetihodinového cyklu, též týdenních a měsíčních sérií. Je třeba znát přesné počty vozů a jejich pravděpodobné cíle, trasy, kudy se pohybují. Proměnných je ve hře opravdu hodně.

Projekt Green Light

V současnosti drží prst na tepu sedmdesáti křižovatek třinácti světových metropolí (Rio de Janeiro, Seattle, Hamburk, Bangalore, Haifa, Budapešť, Kalkata, Abú Dhabí, Hyderabad, Manchester, Bali, Jakarta a nyní nově Boston), přičemž proměnou intervalů na semaforech reguluje pohyb 30 milionů vozidel měsíčně.

Změna jednoho jediného čekacího intervalu někde na křižovatce u sjezdu do centra může vést k akumulaci osobních vozů za hodinu na opačném konci města. A efektivně zpracovat ten ohromný balík dat v rámci nesmírně dynamických scénářů? To už byla práce pro experty ze společnosti Google řešící s pomocí umělé inteligence v Bostonu projekt Green Light.

Čerpali přitom ze stop, které po sobě digitálně zanechávají řidiči, kteří se ve městě navigují s pomocí aplikace Google Maps. A data proložili kamerovými záznamy ze stovek městských kamer a snímačů na křižovatkách.

Monitoring situace prováděli pět měsíců. Své k tomu pochopitelně řekli inženýři bostonského dopravního odboru, kteří posuzovali každé strojové doporučení z hlediska bezpečnosti, proveditelnosti a účinnosti.

Nástroj umělé inteligence dokáže modelovat a analyzovat tisíce křižovatek najednou a vytvořit tak obraz dopravního proudu v celém městě, na kterém lze virtuálně experimentovat, aby se co nejvíc řidičů dostalo na „zelenou vlnu“ hladkého průjezdu městem, která zkrátí dobu přepravy, sníží spotřebu paliva a vzniklé emise.

Úpravy skromné, výsledky ohromné

Překvapivé je, že s takovým vynaložením energie vlastně Green Light doporučil městu zásadní úpravu intervalů na semaforech vlastně jen pouhých čtyř křižovatek. Právě ony – byť na to na první pohled rozhodně nevypadají – rozhodují o tom, jestli se Boston změní z průjezdného města na kriticky neprůjezdné.

To už je ale přínos umělé inteligence, která umí vidět i neviděné souvislosti. V tomto případě správně vyhodnotila, že když se na křižovatkách Huntington Ave. & Opera Place a Amory Street & Green Street ubere pár sekund zelené, sníží se tím počet vynucených přibrzdění a opětovných rozjezdů o padesát procent na celém silničním koridoru. Z něj se pak rozvolnění kolon distribuuje do celého města, kde se průjezdnost zvýšila o třetinu.

Optimalizovat dopravu ve městech s pomocí umělé inteligence se rozhodlo už dvanáct měst. Boston se k projektu Green Light přidal jako třináctý. A nelituje.

Nemuselo se přitom nic nového stavět ani nic starého bourat. Stačilo jen upravit provoz, skrze signály na semaforech. A právě v té optimalizaci projekt Green Light vyniká. Boston je teď třináctým městem světa, které svěřilo svou dopravu do péče umělé inteligence, a zatím toho rozhodně nelituje.

Že se znečištění ovzduší z dopravy snížilo u silnic o deset procent, je jen příjemným bonusem navíc. Hlavní je, že už na bostonských silnicích už při čekání v kolonách nezestárnete.

Vstoupit do diskuse (45 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Spartak byl snem českých motoristů, lidový byl jen naoko. Slaví sedmdesátiny

Škoda 440

Za první lidový automobil vyráběný v tehdejším totalitním Československu se považuje Škoda 440, zvaná Spartak. Skutečnost ovšem nebyla tak růžová, jak by se pouhým uvedením takové klasifikace mohla...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Spartak byl snem českých motoristů, lidový byl jen naoko. Slaví sedmdesátiny

Škoda 440

Za první lidový automobil vyráběný v tehdejším totalitním Československu se považuje Škoda 440, zvaná Spartak. Skutečnost ovšem nebyla tak růžová, jak by se pouhým uvedením takové klasifikace mohla...

18. listopadu 2025

Podvozky nám ladí technici Maserati, říká šéf nové čínské značky v Česku

Premium
Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky Leapmotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

18. listopadu 2025

Pět aut najednou. Supersporty s osmiválcem i na baterky v soutěži iDNES.cz

CDX-04-z boku

Vlastimil Galásek z Brušperku je bez diskuze nejaktivnějším účastníkem designérské soutěže iDNES.cz. Do redakce doputovalo hned pět návrhů, s nimiž mu pomáhala umělá inteligence. Tři supersporty...

18. listopadu 2025

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.