Bodovacího systému dopravních přestupků se asi dočkají i čeští řidiči

  8:57aktualizováno  8:57
Bodovací systém hodnocení dopravních přestupků, zmiňovaný několika respondenty v anketě MF DNES, je pastí na notorické hříšníky.
Bodovací systém hodnocení dopravních přestupků, zmiňovaný několika respondenty v anketě MF DNES, je pastí na notorické hříšníky.

Řidič za přestupek, za který mu policista uloží pořádkovou pokutu, nejen zaplatí, ale ještě dostane trestné body. Ty putují na šoférovo konto v různé výši, podle toho, jak závažného pochybení se dopustil. Při dosažení určitého počtu bodů pak následují sankce až do odebrání řidičského průkazu. Systém funguje už dlouhou řadu let v Německu, ve Francii, ve Velké Británii a zřejmě se ho dočkají také čeští řidiči. Ministerstvo dopravy totiž připravuje samostatný zákon, který se týká právě bodovacího systému. Podle vyjádření mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové byl systém bodů začleněn už v přípravě současného zákona o provozu na pozemních komunikacích. "Nebyl však použit kvůli tomu, že nebyla schválena novela přestupkového zákona přesně definující jednotlivé přestupky. Pro použití systému bodů je také nutný registr řidičů, který se postupně zpracovává," uvedla Roubcová. Český bodovací systém by mohl spojit systémy několika zemí. Nejblíže bude mít asi k rakouskému, který tam sice ještě neplatí, ale vypadá pro tuzemské podmínky jako nejvhodnější. Ovšem nebude to, jak soudí odborníci, jen kopie. Vybrat se má to nejvhodnější. Například způsob používaný v Německu je sice důkladný, ale poměrně složitý, francouzský systém je naopak k hříšníkům značně benevolentní. Na bodovací systém se těší česká policie. "Rozhodně bychom ho přivítali, byl by to účinný nástroj na potírání přestupků, kterých se řidiči na našich silnicích dopouštějí," sdělila policejní mluvčí Ivana Zelenáková. Jak přesně funguje německý způsob? Policisté udělují trestné body od jednoho za drobnější prohřešky až po sedmibodový příděl za hrubé porušení dopravních pravidel. Na řidičův účet přibude například za nedodržení maximální předepsané rychlosti o 21 až 25 kilometrů za hodinu jeden bod, za překročení o 31 až 40 kilometrů jsou to už body tři, za alkohol v krvi v množství nad 0,3 promile pak bodů sedm. Evidenci trestů vede úřad známý pod zkratkou KBA. Body se sčítají, a pokud je jich na kontě 18 a více, tak je mu automaticky odebrán řidičský průkaz. Při dosažení například 8 až 13 bodů je řidič vyzván k dobrovolnému semináři o dopravních předpisech. Pokud dosáhl více než 14 bodů, tak má účast na semináři nařízenu, eventuálně ho ještě čeká návštěva psychologické poradny. Body na kontech hříšníků však jen nepřibývají. Stačí, aby dobrovolně absolvoval seminář, a ubude mu od dvou do čtyř trestných bodů. Bodový stav se řidiči rovněž zmenší při několikaleté jízdě bez přestupků. Podrobnější informace jsou také k nalezení na internetové adrese www.kba.de. Bývalý dopravní policista Jan Vavřík považuje německý systém za rozumný. Říká, že stačí vyjet do Bavorska a je jasné, že se tady dodržují dopravní předpisy. "Určitě je to jednak důsledným výběrem pokut, ale také systémem trestných bodů. Pokud se v tomto směru něco nezmění i u nás v republice, tak dopravních přestupků méně nebude. Vyšší pokuty k výrazné změně nepomohou," doplnil Vavřík.


Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Témata: Alkohol

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Najdete na iDNES.cz