Bodovacího systému dopravních přestupků se asi dočkají i čeští řidiči

  8:57aktualizováno  8:57
Bodovací systém hodnocení dopravních přestupků, zmiňovaný několika respondenty v anketě MF DNES, je pastí na notorické hříšníky.
Bodovací systém hodnocení dopravních přestupků, zmiňovaný několika respondenty v anketě MF DNES, je pastí na notorické hříšníky.

Řidič za přestupek, za který mu policista uloží pořádkovou pokutu, nejen zaplatí, ale ještě dostane trestné body. Ty putují na šoférovo konto v různé výši, podle toho, jak závažného pochybení se dopustil. Při dosažení určitého počtu bodů pak následují sankce až do odebrání řidičského průkazu. Systém funguje už dlouhou řadu let v Německu, ve Francii, ve Velké Británii a zřejmě se ho dočkají také čeští řidiči. Ministerstvo dopravy totiž připravuje samostatný zákon, který se týká právě bodovacího systému. Podle vyjádření mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové byl systém bodů začleněn už v přípravě současného zákona o provozu na pozemních komunikacích. "Nebyl však použit kvůli tomu, že nebyla schválena novela přestupkového zákona přesně definující jednotlivé přestupky. Pro použití systému bodů je také nutný registr řidičů, který se postupně zpracovává," uvedla Roubcová. Český bodovací systém by mohl spojit systémy několika zemí. Nejblíže bude mít asi k rakouskému, který tam sice ještě neplatí, ale vypadá pro tuzemské podmínky jako nejvhodnější. Ovšem nebude to, jak soudí odborníci, jen kopie. Vybrat se má to nejvhodnější. Například způsob používaný v Německu je sice důkladný, ale poměrně složitý, francouzský systém je naopak k hříšníkům značně benevolentní. Na bodovací systém se těší česká policie. "Rozhodně bychom ho přivítali, byl by to účinný nástroj na potírání přestupků, kterých se řidiči na našich silnicích dopouštějí," sdělila policejní mluvčí Ivana Zelenáková. Jak přesně funguje německý způsob? Policisté udělují trestné body od jednoho za drobnější prohřešky až po sedmibodový příděl za hrubé porušení dopravních pravidel. Na řidičův účet přibude například za nedodržení maximální předepsané rychlosti o 21 až 25 kilometrů za hodinu jeden bod, za překročení o 31 až 40 kilometrů jsou to už body tři, za alkohol v krvi v množství nad 0,3 promile pak bodů sedm. Evidenci trestů vede úřad známý pod zkratkou KBA. Body se sčítají, a pokud je jich na kontě 18 a více, tak je mu automaticky odebrán řidičský průkaz. Při dosažení například 8 až 13 bodů je řidič vyzván k dobrovolnému semináři o dopravních předpisech. Pokud dosáhl více než 14 bodů, tak má účast na semináři nařízenu, eventuálně ho ještě čeká návštěva psychologické poradny. Body na kontech hříšníků však jen nepřibývají. Stačí, aby dobrovolně absolvoval seminář, a ubude mu od dvou do čtyř trestných bodů. Bodový stav se řidiči rovněž zmenší při několikaleté jízdě bez přestupků. Podrobnější informace jsou také k nalezení na internetové adrese www.kba.de. Bývalý dopravní policista Jan Vavřík považuje německý systém za rozumný. Říká, že stačí vyjet do Bavorska a je jasné, že se tady dodržují dopravní předpisy. "Určitě je to jednak důsledným výběrem pokut, ale také systémem trestných bodů. Pokud se v tomto směru něco nezmění i u nás v republice, tak dopravních přestupků méně nebude. Vyšší pokuty k výrazné změně nepomohou," doplnil Vavřík.


Autor:
Témata: Alkohol

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz