Sportovec těžké váhy: kontroverzní BMW X6 vyjíždí v nové generaci

aktualizováno 
Druhá generace X6 je ve všech směrech větší než původní model. Je i o fous lehčí, přesto je to stále pořádný dinosaurus. Při uvedení dostane novinka tři motory, v době všeobecného downsizingu potěší, že žádný nemá méně než šest válců.

Asi žádné BMW nevzbudilo při premiéře tolik debat jako model X6. Část publika z něj byla nadšená, části připadalo SUV kupé příliš velké, neohrabané a obhroublé. Prodejní úspěch první generace ale ukázal, že se v Mnichově rozhodli s X6 správně. A proto automobilka již dříve představila zmenšený model X4 (více zde) a nyní druhou generaci X6. Pro zajímavost, BMW prodalo za šest let čtvrt milionu vozů první generace.

Fotogalerie

Vzhled a design není nikterak překvapující. Za prvé, BMW logicky zachovalo proporce první generace modelu. A za druhé, novinka je jako větší dvojče menšího modelu X4, který byl představen na jaře letošního roku.

Opět tu tedy máme auto na zvýšeném podvozku SUV a s pětidveřovou kupé karoserií s výrazně se svažující zadní partií. Model vychází z příbuzného BMW X5. Oproti jeho klasické SUV siluetě vypadá X6 o poznání sportovněji, na druhou stranu je to spíš optický klam, přes silné motory to pravověrný sporťák logicky není. A to nejenom proto, že pohotovostní hmotnost auta atakuje hranici 2,3 tuny. A tak alespoň název kategorie podle BMW sportovní geny naznačuje: X6 je SAC, tedy Sport Activity Coupé (respektive SAV - Sport Activity Vehicle).

BMW X6

Automobilka se sice chlubí, že nový model je o 10 až 40 kilogramů (podle modelu a výbavy) lehčí než první X6, ale s ohledem na pohotovostní hmotnost začínající na hodnotě 2 150 kilogramů to je vlastně nepodstatný detail. Zajímavější je nárůst všech rozměrů auta, což se projeví na místě pro posádku a to hlavně pro cestující na zadních sedadlech. Nové X6 je na délku a výšku větší o 3,3 centimetru, na šířku získalo o šest milimetrů víc. Výsledné rozměry tak jsou: 4,9 x 1,99 x 1,72 metru, což z novinky dělá pořádný kus auta.

V interiéru se zájemci mohou těšit na sportovně laděný prostor s palubní deskou vycházející z BMW X5. Displej v přístrojovém štítu bude měnit grafiku podle zvoleného jízdního režimu, sekundovat mu bude desetipalcový displej multimediálního systému ve středové konzoli. Za příplatek budou u nižších verzí sportovní sedačky, multimediální systém pro pasažéry vzadu, diodová světla a nebo asistent jízdy v kolonách, který do rychlosti 60 kilometrů za hodinu udrží rychlost i zvolený jízdní pruh.

BMW X6

Aby to ladilo, tak základní kola pro novinku mají rozměr 19 palců, za o palec větší kola se bude připlácet. BMW se chlubí, že se mu podařilo u novinky výborně rozložit hmotnost na ideální poměr 50:50 mezi přední a zadní nápravou. Drtivá většina modelů bude mít pohon všech kol (z první várky všechny), ale prý se chystá i jeden či dva modely s pohonem pouze zadních kol. V přípravě je jak model v úpravě M Sport v bodykitem a špičková verze X6 M s osmiválcovým motorem, který ale dorazí později. Zpočátku bude u všech variant základem osmistupňová automatická převodovka.

V první vlně se novinka začne prodávat s trojicí motorů. Základem bude model xDrive30d s třílitrovým turbodieselem naladěným na 190 kW. S tímto motorem se X6 dostane až na 230kilometrovou rychlost a na stovku zrychlí za 6,7 sekundy. BMW X6 M50d má taktéž třílitrový šestiválec spalující naftu, ale k tomu tři turbodmychadla, takže jeho výkon poskočil na více než atraktivních 280 kW. Maximální rychlost je zde obligátních 250 km/h a na stovku auto zrychlí za 5,2 sekundy.

BMW X6

Příznivci benzínu si zatím nebudou moci vybírat. Jediným zážehovým motorem v první fázi bude xDrive50i s dvakrát přeplňovaným osmiválcem o objemu 4,4 litru a s výkonem 330 kW. V jeho případě papírová hodnota spotřeby už leze k hodnotě 10 litrů na sto kilometrů, ač v praxi to při využívání dynamiky auta jistě bude ještě výrazně víc. Na stovku xDrive50i zrychlí za 4,8 sekundy a maximální rychlost je opět omezena na 250 kilometrů za hodinu, ač by auto jistě dokázalo jet rychleji. Diesely si podle výrobce řeknou v průměru o šest a 6,6 litru nafty na sto kilometrů.

Příští rok modelovou řadu rozšíří varianty xDrive35i a xDrive40d. První má šestiválcový třílitrový zážehový motor s výkonem 225 kW, druhý opět třílitrový šestiválcový vznětový agregát naladěný mezi výše uvedené verze na 230 kW.

Prodej novinky bude zahájen v prosinci letošního roku, výstavní premiéru si novinka odbude na Moskevském autosalonu, který proběhne v srpnu.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily. Automobilka začne podle...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz