BMW X5: Americký Němec míří znovu na trůn

aktualizováno 
Po sedmi letech výroby a nadprůměrných prodejních úspěchů, odchází na odpočinek poslední klasické BMW z minulého století. Místo něj přichází větší, luxusnější a futurističtější nástupce, který s těžkým terénem už nechce mít nic společného a odveze sedm cestujících. Nejočekávanější BMW letošního roku přijíždí.

BMW X5 právě končící generace se po celém světě, a zejména v USA, kde se také po boku Z4 vyrábí, prodalo 580 tisíc kusů, což je v kategorii luxusních SUV (u BMW ji nazývají SAV) skvělý úspěch.

Historicky první osobní BMW, určené i mimo asfaltové cesty, vzniklo v roce 1999 na základě tehdejší pětkové řady s využitím mnoha celků od Range Roveru, protože Rover byl tehdy právě ve vlastnictví BMW.

I díky tomu autu nechyběly skvělé trakční ani jízdní vlastnosti a dokonce i slušná dávka sportovního ducha, i přes poctivé dvě tuny pohotovostní hmotnosti. Kritizován byl pouze poněkud stísněný interiér.

Nástupce tedy od prvních nákresů řešil především nárůst vnitřního prostoru. Výsledkem je téměř o 19 delší a 6 cm širší karoserie, do níž se nově vešla třetí řada sedadel. Nová X5 má tak 4854 cm do délky a zabírá 1933 mm šířky silničního pruhu. Do kufru lze naložit o pětinu víc zavazadel, velké BMW do terénu tak odveze 620 - 1750 litrů věcí. Do dvojité podlahy se pak vejde dalších 90.

Bangleovské tvary v nejvyšší míře respektují svého předchůdce, přesto se novinka více rozkročila a rozšířené bočnice budí dojem solidní sportovnosti. BMW X5 vyrazí potvrdit úspěchy svého předchůdce z mola pařížského autosalonu.

Uvnitř očekává hosty zcela přepracovaný prostor, navržený s důrazem na ladnost křivek a tvarovou čistotu. Výsledkem je patrně zatím nejpohlednější interiér, jaký jsme u BMW od dob "velkého bangu“ viděli.

Architekti si odpustili experimenty s rozmáchlými křivkami a stvořili stylový obývák. Zcela nová přístrojová deska se již nenatáčí k řidiči, naopak poskytuje spolujezdci možnost podílet se na kontrole palubních systémů.

Kromě celé palety nejmodernějších komfortních a multimediálních systémů nechybí ani separátní DVD přehrávač s obrazovkou pro druhou řadu sedadel, či inovovaný iDrive s osmi paměťovými předvolbami pro oblíbené cíle navigace, telefonní čísla či zdroje zvuku. Standardem je CD přehrávač s šesti reproduktory, prémiový audiosystém jich zaměstnává šestnáct.

Ovládání přináší několik podstatných novinek. První z nich je odstranění mechanické vazby voliče automatické převodovky – páka se po každém vychýlení vrátí zpět do základní pozice a zabírá jen minimum místa na středové konzole.

Ryze elektronickou páčku pod volantem používá již BMW 7, ovšem v X5 je možné i sekvenčně řadit po vychýlení vlevo, obdobně jako u starší kulisy.

Parkovací mód se ovládá tlačítkem, které zároveň aktivuje elektromechanickou parkovací brzdu.

Mezi velké čtyřkolky také přicházejí dvě novinky – první z nich se jmenuje Head Up Display a promítá nejdůležitější provozní údaje přímo na čelní sklo do řidičova zorného pole.

Druhá pomáhá s manévrováním při nižších rychlostech – aktivní řízení mění převodový poměr převodky řízení podle momentální rychlosti; ve městě stačí malé pootočení k dosažení rejdu a manévrování je tak snazší.

Naopak při rychlé dálniční jízdě je třeba k drobným korekcím otáčet volantem více – předchází se tím nechtěným prudkým manévrům.

Podvozek z lehkých kovů prošel zásadními inovacemi k zajištění maximálního komfortu a ovladatelnosti. Největší změnou je konstrukce přední nápravy, která nyní používá dvojitá příčná ramena.

Zadní víceprvková, uchycená na pomocném rámu, je ustavena na každé straně čtyřmi rameny a odděluje kinematiku vedení kola od pérování. Hřebenové aktivní řízení je součástí komplexního stabilizačního systému, který spolupracuje také s nastavitelnou tuhostí tlumičů a aktivní ochranou proti převrácení.

Vůz je schopen do jisté míry také aktivně likvidovat přetáčivý smyk s pomocí nepatrného natočení předních kol. Elektronicky řízený pohon všech kol xDrive je integrován s asistenčními systémy do tzv. Integrated Chassis Management, který zajišťuje bezpečnou kontrolu nad vozem v každé situaci.

Součástí stabilizačního systému DSC s novými funkcionalitami je i mód DTC pro sportovnější požitek z jízdy. Základní osmnáctipalcová kola (255/55) lze nahradit 19- či 20palcovými (275/40 nebo 315/35), standardem jsou pneumatiky runflat, s kterými je možné dojet i při ztrátě tlaku.

Brzdy při zahřátí automaticky vyrovnávají úbytek svého účinku zvýšením brzdného tlaku a na pokyn od dešťového senzoru periodickým lehkým přibrzďováním narušují vodní film na brzdových kotoučích.

Motorová paleta zpočátku přechází s jistými změnami z dosavadních modelových řad. Základem je vznětový řadový šestiválec 3 l common-rail III o výkonu 170 kW, který zrychluje na stovku za 8,3 s a dosahuje 216 km/h.

Alternuje mu zážehový šestiválec 3.0si Valvetronic s přímým vstřikem paliva, jehož 200 kW zvládne 100 km/h s pevným startem za 8,1 s a 225 km/h. Vrcholem startovní nabídky bude, stejně jako dosud, zážehový osmiválec Valvetronic 4,8 l, jehož 261 kW vystřelí dvoutunový vůz na stovku za 6,5 s a zrychlování se zastaví až na 240 km/h.

Nedílnou součástí všech agregátů je zcela nová šestistupňová automatická převodovka, jejíž reakční časy jsou proti konkurenci až poloviční.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Původní Defender se vrátí se jménem hospody, elektroniku otestují v Česku

Firma MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, pomáhá zakládat novou automobilku ve Velké...

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Najdete na iDNES.cz