Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Terénní král městských bulvárů přijíždí v novém. S hvězdami na stropě

aktualizováno 
BMW X5 je za 19 let své existence už v podstatě ikona. Na silnici stále běžně potkáváme i modely první generace, nyní ovšem přišel čas už na generaci čtvrtou. Je větší a luxusnější.

BMW X5 4. generace | foto: BMW

BMW X5 patří k průkopníkům kategorie SUV mezi prémiovými značkami, přestože ho předběhl Mercedes ML, který je ještě o dva roky starší. V každém případě za 19 let BMW vyprodukovalo více než 2,2 milionu X5, což je úctyhodné číslo. Výroba od počátku probíhá v USA v závodě značky ve Spartanburgu v Jižní Karolíně.

Fotogalerie

Nová generace se začne prodávat v listopadu, ceny zatím nejsou známé. Dosluhující třetí generace začínala přibližně na ceně 1,5 milionu korun, ale navíc je nutné počítat s desítkami či spíše stovkami tisíc za příplatkovou výbavu. Ta bude u nové generace velmi bohatá a lákavá.

Přestože většina lidí BMW X5 označí jako SUV (Sport Utility Vehicle), tak samotné BMW své xkové modely označuje jako SAV (Sport Activity Vehicle) a platí to i o novince. Ale to je v principu jedno. Zvýšená karoserie odpovídá definici SUV, stejně jako univerzální použití na silnici i v lehčím terénu. Dosud sice bylo možné X5 zakoupit i jako zadokolku, ovšem většina zákazníků volila pohon všech kol. Novinka bude mít pohon všech kol xDrive, jestli bude v prodeji i jen s pohonem zadní nápravy, zatím není známo. První specifikace jsou výhradně 4x4. 

Mohutné proporce předchůdce zůstaly zachované, ale to platí i o určitém sportovním švihu, který si SUV od BMW tradičně udržují. Přeci jen nějaké DNA klasických bavoráků musí mít všechny modely značky. Vzadu zaujmou výrazně široká zadní světla  a mohutný difuzor s dvojicí koncovek výfuku. Nebo jejich imitací, jak je dnes časté, to teprve budeme muset zjistit na skutečném autě.

BMW X5 4. generace
BMW X5 4. generace
BMW X5 4. generace

Řidiči poznají novinku ve zpětném zrcátku velmi snadno. Mohutné přídi dominují nové ledvinky s téměř čtvercovým tvarem. Kdyby mřížku chladiče někdo použil jako gril, tak může opékat čtyři velká kuřata najednou. Stejně mohutný je otvor pod mřížkou a subtilní rozhodně nejsou ani otvory vedle něj. Drobné mlhovky se v nich vyloženě ztrácejí. 

Za zmínku rozhodně stojí i přední světlomety. V základu budou mít diodovou technologii, za příplatek si zákazníci budou moci poprvé v této řadě zvolit laserové světlomety Laserlight s asistentem dálkových světel Selective Beam, kde paprsek dálkových světel neoslňuje protijedoucí auta, přesto dosáhne až půl kilometru před sebe.

Novinka mezigeneračně povyrostla ve všech směrech. Na délku má už téměř pět metrů (4,92 metru), na šířku překonal dva metry (2,04 metru) a na výšku se vyšplhal na 1,745 metru. Zvětšil se i rozvor, do třímetrové hranice mu chybí jen 2,5 centimetru. Mohutnost auta podtrhnou kola. V základu osmnáctipalcová, ale pro zájemce budou k dispozici i obří 22palcové disky. 

BMW X5 4. generace
BMW X5 4. generace
BMW X5 4. generace

Dobrou zprávou je, že BMW zatím neosadilo novinku nějakým pidimotorem. Oznámeny jsou čtyři agregáty, tři mají šest válců a jeden dokonce osm. V případě zážehových agregátů to bude přeplňovaný třílitr u modelu xDrive40i a dvakrát přeplňovaný 4,4litr u modelu xDrive50i. V obou případech sice nepasuje objem s označením, ale to je dnes už v podstatě klasika. 

Základní zážehový agregát má výkon 250 kW a točivý moment 450 Nm, silnější osmiválec nabídne 340 kW a 650 Nm. Špatnou zprávou je, že osmiválec se nebude prodávat v Evropě. Možná později v modelu X5 M, ale to zatím automobilka tají. 

Pokud fandíte naftě, tak budete mít na výběr ze dvou třílitrových vznětových agregátů. Základní pod označením xDrive30d má jedno turbo, výkon 195 kW a točivý moment 620 Nm. Silnější třílitr má hned čtyři turba a označení M50d. Výkon 295 kW doplňuje zátah lokomotivy s maximem točivého výkonu 760 Nm. Automobilka oznámila, že hybrid přijde později, ale o dalších motorech se zatím nezmiňuje. 

V interiéru může být v podstatě cokoliv, co si kdo vymyslí. Tak široká je nabídka různých specialit, kterou BMW pro novinku připravilo. Přední sklo a boční okna mohou být v úpravě pro potlačení hluku, sedadla jsou standardně elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Ventilace a masážní funkce budou za příplatek. Což platí i pro speciální kůži, ale v základu je také kožené čalounění.

BMW X5 4. generace
BMW X5 4. generace
BMW X5 4. generace

Přístrojový štít je digitální a doplňuje ho multimediální systém na středovém panelu. Za příplatek mohou mít své displeje i pasažéři na zadních sedadlech a to velké desetipalcové. Lahůdkou je prosklená příplatková střecha, kam výrobce zasadil LED, které pak imitují hvězdnou oblohu. Tuto specialitu už mají vozy Rolls Royce, u běžných aut je to premiéra.

Z praktického hlediska můžeme zmínit 645 litrů zavazadlového prostoru bez sklopených sedadel. Zadní řada sedadel je dělená v poměru 40:20:40. Za příplatek lze přikoupit i třetí řadu sedadel, ale pak se zavazadelník zmenší. Víko kufru je dvojité a opět za příplatek ho lze otvírat a zavírat bezdotykově. 

Když už jsme u příplatků, další peníze navíc budete moci u BMW utratit za externí designové pakety xLine a M Sport. Nebo si připlatit za prvky z řady BMW Individual, jako je metalický lak Sunstone, výbavu Shadow Line, ztmavené přední světlomety a zadní svítilny a tak dále. To už bude záležet jen na naditosti peněženky. 

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Ztráta, nebo rána z milosti? Pařížský autosalon zrušen, prý koronavirus

Koronavirová pandemie zasahuje celý autoprůmysl. Svět aut čekají velké změny, následky výpadku výroby a pád prodejů...

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Koronavirus ovlivnil přes milion Evropanů vyrábějících auta

Dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....