Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Nové BMW X4 přijíždí už po čtyřech letech. Stejné je jen na pohled

  10:45
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Mnichovská automobilka přivezla do Ženevy poněkud překvapivou automobilovou novinku: novou generaci modelu X4, která přichází po pouhých čtyřech letech. Důvod hledejme v použité technice a nejspíš i v nových emisních normách. Namísto faceliftu to prostě BMW vzalo z gruntu.

Podobně jako řada nových aut by muselo i BMW X4 stávajícího provedení projít emisní kúrou a novou homologací kvůli přechodu na normu Euro 6c, která hlídá především emise oxidů dusíku. Řada modelů kvůli tomu musela projít konstrukčními změnami, některé se z nabídky automobilek se změnou vytratily úplně. I u BMW najdeme takové příklady, z nabídky automobilky mizí modely M3 a M550i xDrive (alespoň dočasně).

U M3 se jednoduše nevyplatilo emisní systém předělávat, u M550i se to nestihlo a řešení přijde později. To ukazuje, jak rozdílně mohou automobilky u jednotlivých modelů k emisní aktualizaci přistupovat. Kupé-SUV X4 je pak příkladem dalšího extrémního postupu. Auto, které bylo na trhu pouze čtyři roky, teď nahrazuje zbrusu nová generace.

BMW X4

Důvod? X4 stojí na technice modelu X3, který se ve své třetí generaci vyrábí od závěru loňského roku. A tak se u něj samozřejmě s novými emisními normami při konstrukci počítalo. Dosavadní X4 přitom stála na technice druhé generace X3, která s přísnou emisní normou počítat nemusela. Pro konstruktéry tak bylo jednodušší použít platformu a technický základ nového modelu, než předělávat emisní systém staršího provedení. To by se mohlo, podobně jako v případě M3, ukázat jako nemožné nebo příliš nákladné. Takže je tu nová X4.

Univerzální obličej

Že je nová, poznají asi jen znalci, přitom změn je tu vlastně docela dost. Co se neměnilo, je prověřená a u zákazníků oblíbená silueta (X4 první generace se prodalo přes 200 000 kusů). Nová je maska chladiče s vyššími ledvinkami, která je v podstatě úplně stejná, jako u třetí generace X3. Tvary se začínají měnit až u A sloupku.

Oproti předchozí generaci X4 dostala ta nová horizontálnější linie a trochu jinak řešené prolisy. Změny se odehrály i na zádi, kde jsou nově úzká světla zasahující hluboko do víka zavazadlového prostoru. Záď se překvapivě zklidnila a má docela velkou plochu, opět má výraznější horizontální členění.

Nová generace také povyrostla. Délka je nově 4 752 mm, což je o 81 víc než předchozí provedení. Rozvor se natáhl na 2 864, šířka na 1 918 mm (plus 54 a 37 mm). Výška je nově 1 621 mm, což je o tři milimetry méně než předtím. X4 se tak svou velikostí trochu přiblížila předchozí generaci větší X6, stále jí do ní ovšem chybí asi 12 mm. Uvnitř to tak ale nevypadá, nová konstrukce umožňuje lépe využít obestavěný prostor a X4 (stejně jako X3) rozhodně není uvnitř malé auto. Na zadních sedadlech to sice pořád není nic pro klaustrofobiky, ale to spíš kvůli pocitům, než kvůli velikosti samotného prostoru. I nad hlavou je tu vzadu dostatek místa, což docela překvapí. I zavazadlový prostor s objemem 525 litrů a sedadly dělenými v poměru 40:20:40 je docela praktický.

Čtyřválce hrají prim

BMW mluví při představení auta o třech benzinových a čtyřech vznětových motorech pod kapotou. Většina z toho jsou čtyřválce, konkrétně dvoulitrové s přeplňováním. Základem je benzinový dvoulitr s výkonem 135 kW (xDrive20i), nebo turbodiesel naladěný na 140 kW (xDrive20d). Dalším krokem je 170 kW u xDrive25d a 185 kW u provedení xDrive30i.

Na vrcholu pak budou stát dvě motorizace s písmenem M: M40d má vznětový šestiválec s výkonem 240 kW, M40i má benzinový šestiválec s výkonem 265 kW. Mezi výkonné šestiválce a čtyřválcové motorizace se pak vklíní ještě jedno provedení: xDrive30d má třílitrový šestiválec o výkonu 195 kW.

Novinka je zhruba o 50 kilogramů lehčí než předchozí provedení. Takže by nové modely měly být o něco málo dynamičtější a díky všem dalším opatřením samozřejmě úspornější.

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

Úspěchy v závodech přesvědčily naše první zákazníky, říká syn zakladatele Alpiny

Premium Syn Burkarda Bovensiepena, zakladatele malosériového výrobce Alpina, se svým bratrem Florianem vede rodinnou...

Motofotka týdne: Česká legenda naučila Ameriku milovat motokros

Psal se rok 1974 a v USA se ještě úspěšně prodávaly československé terénní motocykly ČZ a Jawa. Jediný severoamerický...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...