Diskuse k článku

BMW do roku 2022 nabídne sérii SUV na vodíkový pohon

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Vložit nový příspěvek

Přihlášen uživatel: (odhlásit)


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


P12e64t45r 31H45a90r72i92p88r86a33s91a22d 80H33a59j39i56č

10. 9. 2019

Fuel cell články mají 2 výrazné nevýhody. Cena, životnost. Zatímco u bateriových celků se bavíme o méně rozšířených a ušlechtilých kovech, fuell cell potřebuje platinu - tj. vzácné kovy a mám dojem, že je potřeba i nějaká vzácná zemina (dle Medělejeva samozřejmě). Tyto prvky se těží hůře a hlavně je jich nedostatek.

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M68a28r32t97i11n 30P65e54c34i73n43a

12. 9. 2019

Je tam méně platiny než v katalyzátoru;-)

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

O14n31d10ř79e93j 27N14o60v59á68k

10. 9. 2019

Jediné, co by elektro-auta mohlo výrazně posunout, je výroba mikrojaderných reaktorů, něco, jako kdysi zkoušel Ford s modelem Nucleon ... tam by bylo palivo na několik desítek let, prakticky bez odpadu ....

0 1
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

O76n61d14ř89e65j 72N73o75v10á51k

10. 9. 2019

8 gramů thoria na 500 000 km ...

1 1
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

H77o65n93z62a 83T17a78r

10. 9. 2019

Podle zákona fyzická osoba nesmí jakkoli nakládat s radioaktývními materiaky .

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M65i43c11h78a45e47l 29K54o82n12e90č42n86ý

10. 9. 2019

Tak on by ty radioaktivní materiály nenakládal, ty by mu tam naložili už ve fabrice.;-D

0 1
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P26e20t19r 35H93a25r66i96p25r65a70s20a88d 70H83a66j63i71č

10. 9. 2019

To jsem zvědavý, jak by to dopadlo, až s tím někdo někam krachne. Dejte si zajít chuť. Všude je plno joudů, kteří, když s tím autem nemůžou někam fláknout, tak se cítí nedocenění.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M20a24r65t82i65n 18D71i32v46i85š

10. 9. 2019

Z mého pohledu je to atraktivnější cesta nežli elektřina. Doporučuji přečíst např: https://www.auto.cz/vodikovy-pohon-automobilu-nechceme-lithium-chceme-vodik-121182

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M64a88x 55D63e57v46a84i25n76e

10. 9. 2019

Co je atraktivnějšího na tom spálit někde elektřinu, abychom vyrobili s nějakou účinností vodík, následně ho naložili, odzvezli do továrny, vyrobili z něj vodíkové články (superekologicky, jak jinak), ty naložili a následně je distribuovali, aby v autě nakonec vodíkové články vyráběly elektřinu a poháněly elektromotor. A to ještě nemluvím o tom, že baterie jsou v takovém případě i tak nutné.

Neříkám, že baterie jsou ideální, ale zatím je to to nejlevnější a nejlepší řešení, co máme a pokud nepřijdeme na způsob, jak levně dolovat vodík, tak to i na dlouhou dobu takto zůstane.

Zdar Max

5 1
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M96i29r84e80k 42T54u54r38e49č53e13k

10. 9. 2019

To same plati na baterie, jednak jejich vyroba, ucinnost, zivotnost a nevalna recyklace, vaha mozna tuna neustale prevazena z bodu A do bodu B, tam i zpet a v neposledni rade cena kolem milionu korun.

0 1
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M19a74x 16D37e63v53a90i59n36e

10. 9. 2019

Pokud se podíváte na životnost baterií v Teslách, tak uvidíte, že to zatím vypadá, že by mohly přežít údávanou životnost 800k nájezd s poklesem na cca 80% kapacitu.

Jinak cena není mega (1,3 - 1,5 stojí celé auto), v současné době je to asi 190USD/kWh (možná už méně, ceny jdou hodně dolu), což je v případě 55kWh Tesly 3 cca 250 000,-Kč bez DPH cla a marže.

Lze předpokládat, že do roku 2025 bude cena za kWh pod 100USD.

Ono to není moc patrné, ale i baterie se vyvíjejí a i když to stále není dostatečné, tak už to není tak hrozné jako dříve.

Osobně proti vodíkovým palivovým článkům nic nemám, ale pořád se prostě jedná o ještě více nerentabilnější věc než baterie.

Zdar Max

6 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

O53n26d32ř91e29j 21N59o75v24á56k

10. 9. 2019

elektroauta se vyvíjejí už více než 100 let a zpočátku automobilismu byla dokonce populárnější a prodávanější, než benzíňáky .... pak bylo vynalezeno elektrické startování a nevýhod elektro autuž nikdo neodstranil ...

pokud někdo nevynalezne / neobjeví nějaký nový způsob skladování elektrické energie, tak dnešní situace je jen navoňování mrtvé technologie ....

a je-li nejlepší inspirací příroda - pak ani příroda neskladuje leketrickou energii ve formě energie, ale přeměňuje ji na chemické vazby ... nic takového jako baterie v přírodě neexistuje a proto bych tipnul, že člověk nic lepšího nevymyslí ...

mimochodem - je zajímavé, že zvířata používající elektrické výboje, jsou vodní živočichové ....

0 2
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P41e34t97r 51H85a74r90i39p84r50a21s63a42d 82H92a81j55i24č

10. 9. 2019

Nikdo nevýhody neodstranil? Wiki Li-ion baterie: První experimenty prováděl G. N. Lewis v roce 1912. Návrh proběhl roku 1960, poté byla baterie vyvíjena hlavně v Bellových laboratořích. První prodejní verzi vyrobila firma Sony v roce 1991.

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J49i35ř92í 91K93r64á50t52k12ý

10. 9. 2019

Jak to myslíte „...vyrobili z něj vodíkové články."? Palivový článek je zařízení, které přímo z vodíku generuje elektřinu, nevyrábí se z vodíku a není to baterka na jedno použití, distribuovat a tankovat se musí čistý vodík, máte v tom řetězci jeden článek navíc, palivový článek je pevnou součástí auta, nikam se nepřeváží

2 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

O61n87d22ř43e93j 61N34o95v70á84k

10. 9. 2019

on si myslí, že palivový článek je něco jako elektrický článek ... tedy něco jako vodíková baterie .....

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M75a64x 50D87e62v60a74i84n42e

10. 9. 2019

Ne, spíše špatná formulace, vysvětlení viz níže.

Zdar Max

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

R62a88d19i35m 38S14v61o74b30o48d41a

10. 9. 2019

Palivove clanky nejsou vyrobene z vodiku

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M14a85x 45D31e88v76a96i38n76e

10. 9. 2019

Ano, nejsou nevhodně jsem to formuloval (protože i samotná životnost palivových článků je prachbídná).

Problém je ten kolotoč, vyrobit vodík z elektřiny a následně složitá logistika a pak výroba elektřiny z toho dovezeného vodíku + stejně nutnost nějakých baterií a energetické náročnosti skladování paliva.

Účinnost palivových článků je asi kolem 60% při hodně dobré konstelaci.

Zdar Max

2 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P68e79t57r 96H20a70r48i84p84r15a39s42a89d 65H20a48j72i77č

10. 9. 2019

U stacionárních článků se dosahuje běžně až 70%, teoreticky lze jít až k hodnotám blízkým 100%, podle typu média. U vodíku je to někde kolem 90%. Oproti fosilům je to dost jinde.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M85a14x 89D10e59v74a32i52n70e

11. 9. 2019

Můžete mi sem hodit nějaký zdroj ohledně těch 90% ať si počtu?

Já zatím narazil jen na mnohem nižší účinnost.

Díky

Zdar Max

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P77e14t66r 72Ř82i76h56á64k

10. 9. 2019

Pripadne exploze budou v cene? :D

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P93e19t61r 38H27a42r23i89p44r42a11s71a95d 79H21a49j14i29č

10. 9. 2019

Budou. Lepší než Thorium. Viz příspěvek výše.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

Z51d71e77n79ě97k 31M87o27r77á16v80e47k

10. 9. 2019

Tomu thoriu není potřeba nasazovat psí hlavu, není to jako uran nebo plutonium. Rozpadem se uvolňuje záření, které odstíníte alobalem. Navíc - potřebné množství v řádu gramů by se dalo uzavřít do havárií víceméně nezničitelné schránky. Problémem je, jak z něj smysluplně uvolnit potřebnou energii. Nejdostupnější izotop je příliš stabilní a využitelné izotopy zase výrobně nákladné a v provozu vlastně nezastavitelné.

http://vtm.e15.cz/proc-jeste-nejezdime-na-thorium

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J65a58n 22J18a54n54e62č25e57k

10. 9. 2019

No zatím to podle fotografií z Frankfurtu vypadá, že BMW bude úzce spolupracovat s firmou Viatop:

https://ekatalog.tue-hd.de/assets/uploads/products/attachments/.tmb/thumb_attachment_1516571826_719647253_resize_1000_800.JPG

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

A86d57a86m 68H39r88n51č98i81ř34í55k

10. 9. 2019

Toto je řešení. Ne baterka.

10 3
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P33e77t57r 14M91i25c39h63a16l

10. 9. 2019

Jenže pořád máme problém se skladováním.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M39a24r45t83i63n 94D44i22v82i70š

10. 9. 2019

Se skladováním čeho ? Elektřiny. To u vodíkového pohonu není zásadní problém. Je třeba uchovat energii jen pro vykrytí extrémů - tj zejména prudká akcelerace...

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M65i93r51e13k 93T84u30r91e38č90e97k

10. 9. 2019

Na prudkou akceleraci jsou velmi vyhodne superkondenzatory a na jine pripady mnohem mensi baterie staci.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J75i77ř34í 56K91r42á80t64k13ý

10. 9. 2019

Se skladováním vodíku. Je to poněkud výbušné a vzhledem k jeho vlastnostnem i relativně neefektivní. Má sice velkou energetickou hustotu na kg, ale velmi malou na objem, takže je nutné ho skladovat pod velmi vysokým tlakem, aby zabíral co nejméně místa a i tak to není ono, takže nádrže jsou velké, těžké a ke sltačení spotřebujete ekvivalent cca 30% energie, která je v tom vodíku uskladněna. Takže distribude a skladování je celkem nebezpečné a hlavně velmi drahé. Řešením je chemické skladování formou nějaké molekuly s více atomy vodíku, jedno už existuje (cyklohexan - C6H12), ale zase to má háček v potřebě platinového katalyzátoru, aby se ten vodík zase uvolnil k použití a odpaním produktem je benzen C6H6, který je toxický, ale třeba ho budou umět proměnit zpět na ten cyklohexan a bude se tedy recyklovat. Každopádně až to někdo vyřeší, tak bude s naftou a benzínem amen.;-)

2 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P62e39t33r 61H50a57r42i51p84r75a93s16a85d 98H62a88j38i36č

10. 9. 2019

Stačí z toho udělat CH4. Takové palivové články už taky jsou.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M54a20x 16D93e46v34a24i40n48e

10. 9. 2019

Problém je spíš s výrobou, než skladováním.

V Německu mají lokomotivy na vodíkové palivové články. Plánovali výrobu z přebytků z větru, ale reál je takový, že ho stále vyrábí ze zemního plynu, případně z jiných né úplně eco zdrojů.

Výhodou v tomto případě je, že tam nejsou troleje, ale finanční rentabilitu bez posílení dotacemi bych od toho nečekal.

Zdar Max

2 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M66a58x 17D12e12v41a28i67n13e

10. 9. 2019

Pokud si to neuvědomujete, tak baterie je součástí celého řešení.

Jinak řešením by to bylo, kdybychom mohli vodík nějak lehce získávat. V současné době jsou režie na získávání vodíku hodně velké a celé to kolečko (elektřina na vodík, vodík na elektřinu, elektřina do baterie, baterie do motoru) je šíleně nerentabilní.

Osobně si myslím, že tu dřív budou baterie s dojezdem pro 1000km a minimálně 20 let životností, než se objeví nějaký finančně rentabilní stroj na vodíkové články.

Zdar Max

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

S63t27a50n52i37s87l50a53v 25K14r68e91j34c92a12r

10. 9. 2019

Nu, až teprve reálnábudoucnost ukáže .......! Zatím se jen bavíme o elektromobilitě a vodíku včetně cng/lpg . Kolik asi v roce 2025 bude stát naplnění nádrže vodíkem ve srovnání s cng/lpg ? Co bude pro majitele ekonomicky výhodnější? Bude vodík opravdu tím lepším ekonomickým řešením nebo to bude jen pro horních xy ? Investiční výstavba vodíkových stanic bude srovnatelnou investicí s cng nebo dražší a složitější pro provozovatele ?

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

O13n53d19ř92e55j 45N86o36v35á26k

10. 9. 2019

bude to výhodnější do té doby, než lidi začnou houfně přecházet, stát začne ztrácet výnosy ze spotřební daně a DPH z nafty a benzínu a daňově zatíží vodík, cng / lpg ... elektřina je dneska už prudce zdaněná - a přesto, jeslti se rozmáchnou elektroauta - další zdanění bude následovat ... aby se zároveň mohla dotovat ... je to postavené na hlavu - zdaní se elektřina aby se mohla elektřina dotovat ...

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M92a84x 35D68e90v14a54i79n94e

10. 9. 2019

Tipnul bych si, že v roce 2025 to bude s vodíkem podobné jako nyní.

Zdar Max

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít