Čtvrtek 1. října 2020, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 1. října 2020 Igor

Autofotka týdne: Konec s výjimečností, nové BMW 1 otáčí motor

Je to známá historie. Automobilka BMW na přelomu dekády zjistila, že většina majitelů modelu řady 1 považuje svůj vůz za stroj s pohonem předních kol. Právě unikátní architekturu, na kterou mnozí majitelé přísahají, teď BMW u nové generace jedničky opouští. Přelomový moment vystihuje pohled pod kapotu.

Nové BMW řady 1 | foto: BMW

Pohon předních kol mají už mnichovská MPV Active Tourer a Grand Tourer patřící do řady 2, pak také crossover X2. Motor napříč má ovšem od nynějška jednička jako jediné BMW z těch klasicky tvarovaných modelů značky, předchozí dvě generace měly tradiční BMW architekturu.

A jedničku si mnozí kupovali právě pro to jedinečné chování vozu s poháněnou zadní nápravou. Klasické řešení bylo kdysi víceméně standardem, od sedmdesátých let ho ovšem z nižších automobilových kategorií vytlačila levnější a kompaktnější architektura s motorem vpředu napříč u poháněné nápravy. Puristé ovšem chodili právě pro jedničku, která se v zatáčkách řídí také plynem.

A tak se motor pod kapotou jedničky pootočil o devadesát stupňů a pohání přední kola. Ordinérnější řešení samozřejmě umí motoráři a podvozkáři vyšlechtit k dokonalosti, ovšem punc jedinečnosti mizí. Je to symbolické, potvrzuje to, že většina klientely značky stejně jako u ostatních (třeba taky prémiových značek) dá na výbavu a moderní technologie víc, než na mechanický grunt.

BMW řady 1 předchozí generace (F52)
BMW řady 1 předchozí generace (F52)

Předchozí generace BMW řady 1

Pozná se to i na designu. Předchozí dvě generace jedniček (první se představila v roce 2004, druhá v roce 2011) jednoznačně svou siluetou ukazovaly, která náprava je poháněná - dlouhý čumák s předním kolem úplně vpředu a kabina posazená pevně na zadní nápravě. Nová „jednička“ má postoj obyčejnější, charakteristický pro předokolkové hatchbacky.

„Příjezd zcela nového BMW řady 1 předznamenává úsvit nové éry,“ píše se v tiskové zprávě automobilky. Ta také zdůrazňuje výrazný nárůst vnitřního prostoru - to je kromě zjednodušení mechaniky jeden z dalších benefitů architektury „vše vpředu“.

Nové BMW řady 1
Nové BMW řady 1

Pět let trvající vývoj pohonu předních kol u jiných modelů vyvrcholil u BMW právě v nové řadě 1. „Výsledkem je dynamická ostrost, která nemá u vozů s poháněnou přední nápravou obdoby a s níž nové BMW řady 1 stanovuje ve třídě prémiových kompaktních vozů zcela nové standardy,“ naparuje se BMW. „Nová architektura s pohonem předních kol navíc umožňuje, aby řada 1 třetí generace nabídla podstatně více vnitřního prostoru, zejména pro cestující na zadních sedadlech a rovněž v zavazadlovém prostoru.“

Fotogalerie

Nové jedničkové BMW samozřejmě dostane také provedení s pohonem všech kol. Pod kapotou budou tří a čtyřválce. Benzinová patnáctistovka se 140 koňmi a 306koňový dvoulitr. Turbodiesely mají stejné objemy a 116, 150 a 190 koní.

Třetí generace BMW řady 1 se veřejnosti poprvé představí 25. až 27. června  v budově BMW Welt v Mnichově. Výstavní premiéru si odbude v září na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Celosvětové prodeje začnou 28. září.

Nové BMW řady 1

Evropská hvězda

Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě odsud.

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví. Elektromobily a klasická auta...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Unikátní analýza čtyř tisíc hypoték: zjištění jsou mnohdy překvapivá

Premium Hypoteční trh zlevňuje a trhá rekordy. Jaká je ale realita při poskytování hypotečních úvěrů? Jak rychle je lze získat,...

  • Další z rubriky

Tyhle jste měli koupit! Pět sporťáků, které každým dnem stoupají na ceně

Premium Trh se sportovními vozy je nevyzpytatelný. I když obecně platí poučka, že limitované edice věhlasných modelů nebudou na...

VIDEO: Retardéry štvou řidiče. Často jsou na nesmyslných místech

Zpomalovací pruhy zvané retardéry zvyšují podle odborníků bezpečnost v ulicích až o třicet procent. Používají se hlavně...

Slavné dodávky nezastavil déšť ani covid. Transportery projely Prahou

Koronavirus zhatil původně plánovaný obří sraz Volkswagenů Transporter na Výstavišti v pražských Holešovicích. Zlatý...

První vidlicový šestiválec spočítal geniální inženýr, exceloval v lanciích

Před sedmdesáti roky začala automobilka Lancia montovat do svého modelu Aurelia vidlicový šestiválec s úhlem 60 stupňů...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Herečka Veronika Arichteva je maminkou. Syna rodila patnáct hodin

Herečka Veronika Arichteva (34) se na sociálních sítích pochlubila, že je od úterý maminkou. S režisérem Biserem...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...

Na Tinderu jsem se nestačila divit, popisuje redaktorka seznamování

Seznamovací aplikace využívá devětapadesát procent Čechů. A to už je dost na to, aby nám dokázaly pěkně zamíchat...