Autofotka týdne: Konec s výjimečností, nové BMW 1 otáčí motor

aktualizováno 
Je to známá historie. Automobilka BMW na přelomu dekády zjistila, že většina majitelů modelu řady 1 považuje svůj vůz za stroj s pohonem předních kol. Právě unikátní architekturu, na kterou mnozí majitelé přísahají, teď BMW u nové generace jedničky opouští. Přelomový moment vystihuje pohled pod kapotu.

Nové BMW řady 1 | foto: BMW

Pohon předních kol mají už mnichovská MPV Active Tourer a Grand Tourer patřící do řady 2, pak také crossover X2. Motor napříč má ovšem od nynějška jednička jako jediné BMW z těch klasicky tvarovaných modelů značky, předchozí dvě generace měly tradiční BMW architekturu.

A jedničku si mnozí kupovali právě pro to jedinečné chování vozu s poháněnou zadní nápravou. Klasické řešení bylo kdysi víceméně standardem, od sedmdesátých let ho ovšem z nižších automobilových kategorií vytlačila levnější a kompaktnější architektura s motorem vpředu napříč u poháněné nápravy. Puristé ovšem chodili právě pro jedničku, která se v zatáčkách řídí také plynem.

A tak se motor pod kapotou jedničky pootočil o devadesát stupňů a pohání přední kola. Ordinérnější řešení samozřejmě umí motoráři a podvozkáři vyšlechtit k dokonalosti, ovšem punc jedinečnosti mizí. Je to symbolické, potvrzuje to, že většina klientely značky stejně jako u ostatních (třeba taky prémiových značek) dá na výbavu a moderní technologie víc, než na mechanický grunt.

BMW řady 1 předchozí generace (F52)
BMW řady 1 předchozí generace (F52)

Předchozí generace BMW řady 1

Pozná se to i na designu. Předchozí dvě generace jedniček (první se představila v roce 2004, druhá v roce 2011) jednoznačně svou siluetou ukazovaly, která náprava je poháněná - dlouhý čumák s předním kolem úplně vpředu a kabina posazená pevně na zadní nápravě. Nová „jednička“ má postoj obyčejnější, charakteristický pro předokolkové hatchbacky.

„Příjezd zcela nového BMW řady 1 předznamenává úsvit nové éry,“ píše se v tiskové zprávě automobilky. Ta také zdůrazňuje výrazný nárůst vnitřního prostoru - to je kromě zjednodušení mechaniky jeden z dalších benefitů architektury „vše vpředu“.

Nové BMW řady 1
Nové BMW řady 1

Pět let trvající vývoj pohonu předních kol u jiných modelů vyvrcholil u BMW právě v nové řadě 1. „Výsledkem je dynamická ostrost, která nemá u vozů s poháněnou přední nápravou obdoby a s níž nové BMW řady 1 stanovuje ve třídě prémiových kompaktních vozů zcela nové standardy,“ naparuje se BMW. „Nová architektura s pohonem předních kol navíc umožňuje, aby řada 1 třetí generace nabídla podstatně více vnitřního prostoru, zejména pro cestující na zadních sedadlech a rovněž v zavazadlovém prostoru.“

Fotogalerie

Nové jedničkové BMW samozřejmě dostane také provedení s pohonem všech kol. Pod kapotou budou tří a čtyřválce. Benzinová patnáctistovka se 140 koňmi a 306koňový dvoulitr. Turbodiesely mají stejné objemy a 116, 150 a 190 koní.

Třetí generace BMW řady 1 se veřejnosti poprvé představí 25. až 27. června  v budově BMW Welt v Mnichově. Výstavní premiéru si odbude v září na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Celosvětové prodeje začnou 28. září.

Nové BMW řady 1

Evropská hvězda

Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě odsud.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

Nissan Qashqai

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob,...

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Najdete na iDNES.cz