

Již letos se na silnice dostane první model z dlouho připravované platformy „Neue Klasse“. Ta je vytvořena zcela „od píky“, a ačkoli některé její prvky budou použité i v nových vozech se spalovacími motory, jedná se především o nastupující generaci elektromobilů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Všechny budou především zadokolky, nicméně platforma je připravena na zástavbu i dvou, tří nebo čtyř motorů – to pro vrcholné sportovní variatny „M“.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Hlavní motor bude cize buzený synchronní, vyvinulo si ho přímo BMW. Oproti předchozí generaci bude mít nižší hnotnost a o 40 procent nižší energetické ztráty – což se kladně podepíše na spotřebě vozu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pro přední nápravu jsou připraveny asynchronní motory, které lze snadno v případě nepotřeby „vypnout“ a mají pak téměř nulový vliv na jízdu – elektronika se do pohonu zapojí jen v případě potřeby.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Premiéru bude mít v „Neue Klasse“ akumulátor složený z cylindrických článků. Ty budou sice vyráběné v Číně, BMW se ale na jejich vývoji podílelo a vlastní k nim řadu patentů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nové baterie by měly mít o 20 procent vyšší energetickou hustotu a mít o 40–50 procent nižší výrobní náklady, což se promítne do ceny vozu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Akumulátor již nebude složen z modulů, ale přímo z jednotlivých článků, a zároveň bude součástí strukturální konstrukce vozu – nikoli jen podvěšen pod podlahou, jak tomu zpravidla bývá.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
To se projeví na nižší hmotnosti vozu, nicméně již v případě poruchy článku nepůjde snadno vyměnit jen konkrétní modul, ale rovnou celý akumulátor. Podle BMW je to ale zcela výjimečná situace – aspoň dle dosavadních dat a zkušeností.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Neue Klasse bude postaveno na 800V architektuře, což umožní rychlosti nabíjení i nad 250 kW. Podle výrobce by mělo doplnění energie na ujetí 300 kilometrů trvat jen deset minut. Počítá se s obousměrným nabíjením nejen „vehicle to load“, ale i „vehicle to grid“.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V prvním případě, V2L, se vozidlo chová jako powerbanka a může napájet elektrické spotřebiče, zpravidla 230V / 3,6 kW. Ve druhém případě, V2G, může po napojení na speciální wallbox sloužit i jako zdroj energie pro domácnost, případně i pro vykrývání potřeb rozvodné sítě.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Součástí nového systému je řídicí jednotka „Energy Master“, kompletně vyvinutá v BMW. Ta ovládá vše, co se týká toků energie, řízení motorů a nabíjení. Vylepšovat ji půjde přes „over the air“ aktualizace.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Jako první vyjede na silnice model iX3, jehož podobu jste mohli vidět na předchozích snímcích, na tomto snímku pak vidíte snad téměř finální nové i3, které by mohlo dorazit na trh na začátku roku 2026.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Již při návrhu bylo myšleno na celkovou ekologickou stopu vozidel, je snaha využívat recyklované materiály a díly vyrábět tak, aby se vozidlo mohlo na konci životnosti recyklovat nejen na materiály, ale v některých případech i na znovupoužitené díly.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zároveň má BMW vlastní závod na recyklaci automobilů a také na recyklaci vysloužilých akumulátorů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Některé díly se svým recyklovaným původem doslova chlubí. Zda se takto dostane do výroby, nevíme.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zrcátka zastupují vnější kamery a vnitřní displeje, což pomáhá snížit spotřebu vozidla. Chybí i kliky, nahrazují je senzory ve dveřích, které mají dobře fungovat i u vozidla pokrytého námrazou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ozdobné prvky oken by měly být defakto e-ink displeje, které mohou na povel změnit barvu, nebo dokonce zobrazit grafiku.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na lednovém veletrhu CES 2025 v Las Vegas BMW představilo i novou koncepci kabiny, respektive pracoviště řidiče – říkají mu Panoramic iDrive. Zajímavý je volant s řadou ovládacích prvků, podsvětleny budou vždy jen ty, které jsou v tu chvíli relevantní. Všechny mají haptickou odezvu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Hlavními prvky jsou široký displej pod čelním sklem, na kterém si uživatel může prvky – ikony a widgety – poskládat dle uvážení, dále rozměrný centrální displej, HUD displej před řidičem a nová hlasová asistentka.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vše bude řídit nový operační systém nazvaný X, který má být intuitivnější a s uživatelem komunikovat co nejpřirozeněji.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Skalní příznivci značky nemusí být poměrně revolučními změnami potěšeni, nicméně zástupci mnichovské automobilky ujišťují, že i Neue Klasse bude radost řídit.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz