BMW se bojí, že mu ujíždí vlak. Zaměstnance školí, jak vypadá nepřítel

aktualizováno  10:04
Tradiční mnichovská značka kvůli rostoucí konkurenci pořádá speciální školení pro vývojáře, marketéry i manažery. Prezentují se na nich úspěchy soupeřů nebo obličej Elona Muska.

BMW Vision Next 100 | foto: BMW

Automobilový trh se vydává směrem, který si ještě před několika lety nikdo nedokázal představit. BMW chce odrazit útok Tesly nebo rostoucího Mercedesu.

BMW léta bylo na vrcholu technologického vývoje a stále dokáže generovat pořádné zisky. Jenže loňský rekordní rok byl rovněž i ve znamení ztráty. Nejúspěšnější prémiovou značkou na světě se stal Mercedes, z Mnichova zmizeli významní inženýři: dva vedoucí vývojáři elektrické podznačky „i“ odešli k nově vznikající čínské konkurenci, designéři se rozutekli také - například značka Mini, která koncernu BMW patří, je bez šéfdesignéra už tři čtvrtě roku.

Revoluce v designu

Designér Škody má dát BMW novou tvář

Nejen v elektromobilitě BMW aktuálně ujíždí vlak. Podle informací iDNES.cz panuje ve vedení značky (a podle průzkumů také mezi zákazníky) nespokojenost s aktuálním uniformním designem aktuálních vozů z Mnichova. Modelová paleta značky je dnes velmi bohatá a komplikovaná, ale vizuálně se vozy odlišují jen velmi málo.

Revoluci má přinést Jozef Kabaň, který po pětadvaceti letech letos v únoru opustil koncern Volkswagen. Tvůrce Bugatti Veyron, Volkswagenu Lupo, Audi Q5 první generace, ale také muž, který z pozice šéfdesignéra zavedl designový jazyk aktuálních škodovek, má jedinečnou šanci. Jako šéfdesignér značky BMW bude měnit tvář této kultovní automobilky.

Školeními o budoucnost a konkurenci prošlo na popud šéfa automobilky Haralda Kruegera již na 14 000 lidí. Musí se připravit na chvíli, kdy si zákazník místo nového auta objedná pomocí aplikace autonomní taxi. A v prezentacích ukazuje úhlavní nepřátele, třeba obličej Elona Muska, kontroverzního vládce značky Tesla.

V očích některých analytiků BMW ztrácí již teď, řadám 7 a 5 se v porovnání s adekvátními Mercedesy, které prošly radikální designovou proměnou, příliš nedaří. A to i přesto, že jsou „pětka“ se „sedmičkou“ nové modely. Proti tradiční „trojce“ nasadí Tesla konkurenční Model 3, jenž bude schopen vysoké úrovně autonomní jízdy.

„Ztrácíme v elektronice a elektromobilech,“ tvrdí Ingo Speich, manažer Union Investment, minoritního vlastníka automobilky.

BMW sice patřilo k prvním značkám, které uvedly čistě elektrické vozy (karbonová BMW i3 přišla v roce 2013, plug-in hybridní kupé i8 o rok později), ale do konce dekády to podle nejnovějších informací na představení dalších modelů na baterky nevypadá. První zcela autonomní vůz dorazí až v roce 2021.

Oba modely se zprvu prodávaly skvěle, na i3 stáli nadšenci doslova fronty, okouzlení ovšem pominulo a prodeje obou elektrických BMW prudce padají. Ti, co je chtěli a měli na ně, si je už koupili a ostatní zákazníci BMW jdou po jiných kvalitách.

Model i3 se v dohledné době dočká faceliftu a představit by se měla ještě varianta roadster odvozená od i8. Oba aktuální modely vyrábí BMW v továrně v Lipsku.

Konkurence je dál

Konkurenti jsou v některých ohledech dále, modernizovaná třída S od Mercedesu a nová generace Audi A8 přijdou již koncem roku s pokročilými systémy samočinného řízení. „BMW přišlo o své vedoucí postavení v technologickém vývoji,“ tvrdí analytik Jürgen Peiper.

Fotogalerie

„Je snadné usnout na vavřínech,“ potvrzuje částečně jeho slova jedna z vedoucích speciálních školení, Jutta Schwerdte z marketingového oddělení automobilky. Na testovací dráze BMW jsou pro účastníky připraveny ukázky toho, kam značka míří.

Koncept BMW iNext, který je zcela autonomní a má sklopitelný volant, Rolls-Royce, jemuž se pro snadnější nastupování zatáhne i část střechy, a Mini, které je určené pro carsharing a mění barvy podle nálady posádky.

Nová éra po roce 2021

iNext se v roce 2021 stane vlajkovou lodí automobilky. Samořiditelný vůz tuto roli převezme od řady 7.

Ona a její tradiční sourozenci zůstanou v nabídce ještě řadu let, klasická auta se spalovacími motory budou tvořit finanční zdroje pro přechod značky k technologiím budoucnosti. Takový přerod čeká i konkurenci. Automobilový trh bude za pár let možná zcela jiný než dnes.

BMW iNext má být prvním modelem nové éry značky, který spadá do nové strategie „Strategy Number One - Next“. Podle ní mají být kromě autonomního řízení tématy budoucnosti také nové obchodní modely, od sdílení aut až po spolujízdu. iNext nemá být jediným modelem, má být vlastně novou značkou, která klade na první místo moderní technologie.

BMW bude iNext vyrábět ve své fabrice v Dingolfingu, s vývojem systémů autonomního řízení automobilce pomáhá Intel a Mobileye. Továrnu v Dingolfingu automobilka zvolila proto, že je nedaleko Landshut, kde BMW vyrábí řady 7 a 5 a také elektromotory a akumulátory pro jejich hybridní verze.

Autoři: ,

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Ilustrační snímek

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů,...

Další z rubriky

Pařížský butik na kolech: pocta kubismu a kamera hledající díry

DS7 Crossback

Francouzská značka DS představila mondénní SUV. Levné není, za cenu kolem milionu ovšem dá porci špičkové techniky i...

Benz uměl všechno opravit. A tak postavil první auto

Dobová reklama na první auto Benz Patent Motorwagen

Denně lidstvo otočí klíčkem či zmáčkne startér jedné miliardy automobilů. A jedeme. Můžeme za to poděkovat muži...

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou...

Najdete na iDNES.cz