BMW M3 sedan – rodinný tryskovýlet

  13:50aktualizováno  13:50
Po několikaleté přestávce, během níž labužníci nakládali rodinu do své nové M3 přes sklopená přední sedadla, se vrací na scénu čtyřdveřové provedení, které skončilo s výrobou druhé M3, vyčarované z tehdejší generace E36. UVNITŘ: VIDEO

BMW M3 sedan | foto: BMW

Svět se propadá do hlubší a hlubší inflace výkonů, co před pěti lety ohromilo, dnes vyvolá sotva mírný zájem.

Takové to je i s civilními sporťáky, jakým je BMW M3. Donedávna vyráběný šestiválec 3,3 l ve své době vyhrával ankety s výkonem 252 kW, dnes je ovšem potřeba daleko více, aby si svět vůbec všiml.

Proto již před časem padlo v Mnichově rozhodnutí provést již druhou radikální změnu v historii BMW M3 a stejně jako v roce 1992 znovu přidat dva válce.

Srdce z hliníku
Krátkozdvihový monoblokový osmiválec s nevšedními parametry vznikl, zjednodušeně řečeno, ubráním dvou válců z desetiválce M5.

Oproti konstrukčně zcela odlišným civilním osmiválcům se chová výrazně sportovněji a maximální otáčky předvádí s lascivní lehkostí. Zatímco větší desetiválec vyvíjí jmenovitý výkon při 8250 otáčkách, menší "vé-osmička“ dokonce až při 8300.

Výkon dosahuje hodnot, jakými ještě donedávna oslňovalo například Ferrari 360 Modena, a litrový výkon zastiňuje i fenomenální mateřský desetiválec. 309 kW a 400 Nm znamená nárůst o 22 % proti minulé M3 a především dočasný náskok před AMG, které zatím silnější motor pro konkurenční Mercedes-Benz C nepředstavilo.

V dostizích o absolutní čísla momentálně vede Audi RS4 se shodným výkonem a mírně větším krouticím momentem, ovšem potřebovala k tomu dvě deci zdvihového objemu navíc.

Technologie snů pomáhají nejen dosahovat, ale především bezpečně užívat špičkových výkonů. Každý válec kontroluje samostatná škrtící klapka, spolu s ostatními parametry ovládaná extrémně výkonnou řídicí jednotkou.

Čtveřice nezávisle elektricky poháněných olejových čerpadel je aktivně regulována podle zrychlení automobilu a konstrukce s tzv. úložnou deskou (bedplate), kterou do sériové výroby zavedla před třemi roky právě M5, zlepšuje tepelné podmínky pro ložiska klikové hřídele a tím omezuje jejich deformace při špičkové zátěži.

Písty jsou chlazené olejem a usazené na lehkých ojnicích, dělených lomem. Na rozdíl od evropské specifikace větší M5/M6, dočkali se entuziasté tentokrát i ručně řazené převodovky a zanedlouho se mohou těšit na dvouspojkovou sekvenční skříň ZSG, pracující na podobném principu jako konkurenční DSG.

Nechybí samozřejmě diferenciál se 100% svorností, stabilizační systém s dvoustupňovým účinkem a celá paleta elektronických asistenčních systémů.

K dispozici je i trojstupňově nastavitelná tuhost tlumičů EDC, avšak na rozdíl od M5 za příplatek. Objednat zvlášť je třeba i M Drive – dávkový spínač všech sportovních nastavení, včetně tlačítka Power, které sice nepřidává výkon jako v M5, ovšem zrychluje reakce na sešlapávání plynového pedálu a ztužuje posilovač řízení.

Sedan podruhé
Je to podobné jako před třemi lety po premiéře desetiválcového přízraku jménem M5. Svět se ještě nestačil probrat z šoku, a už je tu další karosářská verze.

Po temně rudé M3 coupé, která již oslnila motoristický svět, přichází mírněji vyhlížející sedan. Rozdíly oproti dvoudveřové verzi víceméně odpovídají odlišnostem mezi běžným kupé a sedanem trojkové řady.

Dovnitř se tedy opět vejde pětice cestujících i se zavazadly, blatníky nejsou vytaženy o takový kus, příď a hlavně záď působí daleko civilněji a především odpadla karbonová střecha, která M3 coupé snižuje hmotnost a těžiště.

Podvozek z velmi lehkých slitin je poněkud jinak naladěn, ovšem na sportovnosti to sedanu příliš neubralo. Vyšší pohotovostní hmotnost sice přidala ke zrychlení 0-100 km/h jednu desetinu vteřiny na výsledných 4,9 s, ovšem stále se jedná o bezesporu vynikající hodnotu.

Nejvyšší rychlost samozřejmě činí omezených 250 km/h, průměrná spotřeba 12,4 l/100 km se nezměnila, příjemný je pokles ceny proti kupé na 64 750 eur, tedy o celých 1900 méně.

Je vysoce pravděpodobné, že se dočkáme i kabrioletu, vyloučeno není ani kombi.

Ovšem představa zlověstného kombi s českými RZ na devatenáctipalcových kolech, nad jehož čtveřicí začernalých výfuků se rýsuje "vězeňská" odpočtová mříž, je přímo odporná.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz