Autofotka týdne: Nejmenší BMW chrlí plameny a nesmí na silnici

aktualizováno 
Modely aut většinou vznikají jako věrné kopie skutečných vozů. V případě malého a pořádně zlého BMW to bylo přesně naopak. Malinká isetta byla původně angličákem, který se stal mezi sběrateli tak úspěšným, že inspiroval vznik skutečného dragsteru.

1959 BMW Isetta Whatta Drag | foto: rmauctions.com

Originální oranžový dragster s názvem Whatta Drag se poprvé na trhu objevil jako hračka společnosti Mattel, která od roku 1968 vyráběla speciální edici Hot Wheels věnovanou dragsterům. V ní se objevily nejen repliky závodních automobilů, ale také originální kousky stvořené fantazií designérů.

Z celé kolekce Hot Wheels sloužily jako předloha k výrobě pouze čtyři modely a jedním z nich je i Whatta Drag, který v roce 1998 navrhl Phil Riehlman. Koncept vychází z kombinace dragsteru a křehkého vozu Isetta z roku 1959. Populární lidový vůz, do kterého se nastupovalo předními dveřmi, po celém světě vyrábělo hned několik firem pod licencí původního italského výrobce Iso. Nejoblíbenější se stala verze, kterou převzalo BMW a do které dodávalo i vlastní technologie. Přečtěte si BMW Isetta: vajíčko slaví padesátku

Fotogalerie

Mezi sběrateli se Whatta Drag stal tak populárním, že se Bruce Weiner, sběratel mikrovozů, rozhodl přetavit modýlek ve skutečnost. Za vzor si vybral model 213 z roku 2000, jeden z celkem sedmi verzí, které Hot Wheels vyrobily. Právě tento model měl nejlépe provedené detaily a pro inženýry se stal vhodnou předlohou.

Karoserii převzal Bruce Weiner ze skutečného BMW Isetta z roku 1959, koncept však získal nový robustní rám a přeplňovaný osmiválec Chevrolet 502 o výkonu 544 kW (730 koní). O přenos brutální síly se stará dvoustupňová převodovka, kola brzdí dvouokruhový brzdový systém s řídicí jednotkou a nápravy byly převzaty z BMW M3.

Výsledek je tak dramatický, že výrobce přidává k vozu i jedno varování: "Obrovský krouticí moment, který produkuje motor Chevrolet 502, může být při nesprávném používání nebezpečný. Vůz je striktně určený pouze pro závody a neměl by být používán na silnicích."

1959 BMW Isetta Whatta Drag

Pokud byste měli o tohoto svalnatého drobečka zájem, slavná aukční síň RM auctions ho bude nabízet k prodeji 16 a 17. února na speciální aukci přímo v muzeu mikrovozů Bruce Weinera ve městě Madison v Georgii. Majitel se malinkým autům poctivě věnoval 20 let a nyní celou sbírku rozprodává.

V nabídce se objeví také český zástupce, populární Velorex Oskar roku 1959 od bratrů Stránských. Jeho vyvolávací cena je ovšem poměrně vysoká: 15 tisíc dolarů zaplatí spíše pobavený americký sběratel než český nadšenec. Více informací o velorexu najdete v článku Advent s velorexem. Plátěný král vystavuje v Praze.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Mikrospánek nepřemůžete, zastavte

Ilustrační snímek

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Škoda představila Scalu na zemní plyn, chystá se další škodovka na CNG

Škoda Scala G-TEC

Škoda představuje nový model Scala v provedení na zemní plyn. Ten je pro uživatele zajímavou alternativou k...

Najdete na iDNES.cz