náhledy
V průběhu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary vystavovalo BMW v centru lázeňského města jedinečný maskovaný prototyp svého vlajkového modelu i7. Byl to skutečně vzácný úkaz, jelikož maskované prototypy automobilka běžně nevystavuje. A ihned po skončení festivalu zamířil prototyp do šrotu.
Autor: BMW Česká republika
BMW svůj sedan pro testovací účely ve vývojové fázi zamaskovalo opravdu důkladně, což jsme si mohli v Karlových Varech skutečně detailně prohlédnout a také výsledek porovnat se sériovým BMW i7, které stálo uvnitř budovy krásně zrekonstruované Sparkasse.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Sériové auto uvnitř bylo také prototypem, ale už v podstatě v kompletní sériové specifikaci a bez maskování. Ukazuje třeba obří rozdíly na přídi, na které se experti na maskování u BMW doslova vyřádili.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
U maskovaného prototypu pro rané testování v běžném provozu není mohutná maska s obřími ledvinkami vůbec patrná, tak moc maskování vzhled auta změnilo.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Pečlivě zamaskovány jsou i čelní světlomety, sériové auto má dva pruhy, ale na maskovaném prototypu je vidět jen jedna sestava, která navíc hodně splývá se samotným maskováním.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
I mohutnou záď makování poměrně rozčlenilo, zároveň opět schovalo zadní světlomety, které jsou u sériového auta v podstatě dominantou.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Velké plochy a do nich doslova zaříznuté úzké světlomety, to je záď sériového provedení, která je u maskovaného prototypu prakticky k nepoznání.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
„Možnost prohlédnout si maskovaný prototyp takto detailně a z blízka je opravdovou vzácností. V průběhu vývoje jsou maskované prototypy neustále v pohybu a když někde zastaví, okamžitě je posádka schovává pod plachtu,“ říká mluvčí českého zastoupení BMW David Haidinger.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Důkladné maskování prototypu začíná už speciální černou fólií s křivolakými bílými linkami. Ty mají za úkol zmást oko pozorovatele, a na první pohled tak pozměnit tvary karoserie. Ty skutečné se obzvlášť za jízdy takto špatně „čtou“.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
BMW nezůstalo jen u maskování pomocí fólie. Pohled například na přední blatník odhalí i tvarované panely, které jsou na skutečný karosářský díl přišroubované a mají jiný tvar než díl pod nimi.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Právě hlavně pomocí těchto panelů u BMW skutečně výrazně proměnili příď svého vozu, od sériového provedení se liší skutečně extrémně. Maskovací účel znamená, že se tu nehledí na kvalitu zpracování, slícování nebo aerodynamiku: ta se testuje v jiných podmínkách.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Maskovací panely jsou pak na ty skutečné „natvrdo“ přišroubované. Někoho možná použití takové „brutální“ metody u vzácného prototypu nevyčíslitelné hodnoty překvapí, ale je to jednoduché a účelné.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nově tvarované panely tak příď testovacího prototypu hodně zaoblily. Dále na karoserii je již změn méně.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Ona černobílá maskovací fólie má také za úkol trochu zamaskovat mohutnost auta a jeho skutečné rozměry. To se podle nás podařilo, obzvlášť na fotkách vypadá maskovaný kousek kompaktněji než sériové auto.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nicméně z řady úhlů je jasné, že tento prototyp rozhodně není žádný drobeček. Však je také nové BMW řady 7 největší ve své historii, délka vozu narostla až k hranici 5,4 metru, což je o výrazných 13 centimetrů víc než u předchůdce.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
I proto se zdají být kola na prototypu docela malá: rozhodně to nejsou ráfky v nejvyšší specifikaci, nicméně BMW 7 je prostě velké auto a menší ráfky tu mohou působit „utopené“. U prototypu to rozhodně nevadí.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Na zadním víku překvapí přítomnost loga BMW: to je ovšem opět ukryto pod maskovací fólií.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Pozměněné tvary a linky najdeme i na zadních partiích, dalším nezvykým detailem je opět jednoduše přišroubovaná odrazka. U prototypu se prostě na krásu nehledí, jde o funkčnost.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Jedinečné auto už teď nejspíš neexistuje. „Přítomnost na festivalu byla pro tento prototyp jeho posledním úkolem. Po skončení MFF si vůz odvezli zpět do automobilky k sešrotování,“ popisuje David Haidinger osud vozu. Auto se do Karlových Varů dostalo mimo jiné i díky tomu, že nedaleko, u Sokolova, dokončuje BMW svůj „tajný“ testovací areál, kde se budou právě taková maskovaná auta prohánět. Prototyp právě na tuto spojitost upozornil.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz