Diskuse k článku

Řídili jsme elektromobil BMW i3. Je zábavný a mění dosavadní návyky

Jako jediní z České republiky jsme mohli poprvé okusit chystaný elektromobil BMW i3. Automobilka nás pozvala k prvnímu krátkému svezení do svého testovacího centra v německém Maisachu. Tam jsme zjistili, že i3 je překvapivě zábavné a důkladně promyšlené auto, které ukazuje budoucnost osobní přepravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70a30r16o48s39l45a20v 65Z72a36h75r60a36d18n12í48č39e53k 7775720724251

Neznám nic lepšího, než elektromobil. :-)

0/0
26.7.2013 16:24

P33e57t63r 54Z43d60e97n60ě13k 2924159394

Všechno by bylo ok, jen ty "zatracené baterky". Je to jako s transformátory - přes všechen technologický pokrok je trafo obludné zařízení, které se ani o polovinu (pro daný přenos) nepodařilo zmenšit. Tak babo raď.

0/0
20.7.2013 11:13

P68e72t14r 82M63i11c64h20a51l 2370354161352

Souhlas. Na baterkách zatím každý elektromobil "vyhořel".

0/0
21.7.2013 4:24

J49i39ř66í 23V81o33t64o83u55p96a57l 6847849125594

Energie na dobíjení se musí někde vyrobit. Nejčastěji se bude dobíjet v noci, tedy mimo provoz fotovoltaiky. Když vezmu v potaz spotřebu energie na výrobení tuny uhlí, účinnost tepelných elektráren a spotřebu energie na výrobu bateríí, tak mi vychází ne efektivnost celého systému. Je to slepá ulička.

+2/−4
19.7.2013 22:50

P67e22t32r 81Z54a96s48k38o43č55i88l 2755182618729

"baterie s kapacitou 22 kW" je blábol, autor asi chtěl říct "22 kWh". BMW i3 má při 22kWh NEDC dojezd 190km, zatímco Tesla Model S má při 85 kWh NEDC dojezd 500 km. Model S je velmi optimializovaný na aerodynamiku, což se o i3 říct nedá. S baterkou z Tesly by i3 mělo mít NEDC dojezd 734km, asi na spotřebě energie dost hraje roli váha té baterky.

0/0
19.7.2013 20:58

R94a32d56e28k 93H30o41d46a31ň 9696497551233

85 kWh akumulátory do Tesly S mají kolem 600 kg, tohle má 22 kWh a 230 kg. U elektromobilu musíte prostě volit kompromis mezi dojezdem a cenou akumulátoru protože zatím co u spalovacího motoru potřebujete na 100 km zhruba 7 kg paliva, u elektromobilu potřebujete na tutéž vzdálenost zhruba metrák s tím, že samozřejmě přijde problém efektivního dojezdu (protože zatím co 7 kg benzínu nehraje moc roli, u elektromobilu potřebujete na 100 km čím dál víc, protože musíte kompenzovat i poměrně citelné zvýšení hmotnosti).

0/0
20.7.2013 14:18

P75e56t97r 78Z97a14s52k39o15č52i61l 2385102118329

Výrobní cena akumulátoru Tesly je dle diskusí docela nízká, nyní kolem USD 10000. Nejspíš díky tomu také Tesla již vrátila státní půjčku a je zisková, Model S za USD 100000 je dojná kráva. Větší kapacita baterky má pak kvůli její váze tak vliv jen na nutnost vyššího dobíjení, ale vzhledem k tomu, že cena elektřiny je vůči ropě zanedbatelná, tak mi příjde volba Tesly co největšího aktumulátoru správná. Při velkých objednávkách cena akumulátorů klesá, jak si Elon Musk nejspíš spočítal. Ale stejně je to drahý, Tesla i BMW.

0/0
20.7.2013 14:39

R67a91d56e56k 31H81o11d35a38ň 9656187391353

Výrobní cena auta je taky nízká, ale na něčem se ten vývoj zaplatit musí. Cena elektřiny přece na velikost akumulátoru žádný vliv nemá, rozdíl je jen v tom jak často budete muset dobíjet. Na stejnou vzdálenost potřebujete ale zhruba pořád stejné množství.

Cena elektřiny není zanedbatelná. Je sice celkem výrazně nižší, ale je potřeba brát v potaz že více než polovinu ceny benzínu/dieselu tvoří daně. Je nepravděpodobné, že o ty se stát připraví pokud se elektromobily rozšíří, protože by neměl z čeho rozhazovat.

0/0
20.7.2013 15:35

P74e10t22r 15Z51a34s61k86o56č19i77l 2135192438899

Právě, že dle výpočtu dojezdu Tesly vs. BMW mi příjde, že spotřeba energie na 1 km právě na velikosti akumulátoru docela závisí, je to logické, akumulátor je tam (alespoň u Tesly) nejtěžší část auta, a neustálé zrychlování a zpomalování těžšího autaq pak žere víc proudu.

0/0
20.7.2013 16:12

J78a94n 89P92š29e18n78i38č22k92a 2330408743302

Zpomalovani by melo rekuperovat zpet do baterii, takze pri brzdeni by melo tezsi auto vice dobit.

0/0
1.8.2013 13:28

J69a23n 89F74r26o63l14í39k 6556850755484

Nějak jsem autora nepochopil co je na tom autě zábavného. Jestli vystupování nebo skutečnost, že na neplánované objížďce dojde šťáva a můžu si zábavně zavolat odtahovku. Na téma akcelerace bych autora rád upozornil, že vlastnosti stejnosměrných motorů jsou notoricky známy víc než 100 let.

+1/0
19.7.2013 18:06
Foto

P45e20t81r 77K52r21a48t20o55c42h74v24í19l 7274952701988

Dostat zadara tak proč ne ;-D

0/0
19.7.2013 15:52

O21d27s93t86r65a86n95ě87n38ý 92U79ž84i48v48a13t27e80l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
19.7.2013 15:36

J72a67n 56F44r50o22l91í63k 6746360475744

Citroen v tomto směru dost pokročil. Frantíci považují bateriový pohon za slepou uličku a delší dobu vyvíjejí pohon na stlačený vzduch. Prototyp má dvě nádrže. Jedna na olej a druhá na vzduch. Tak jsem zvědav jak uspějí.

0/0
20.7.2013 12:35

R65a98d66e43k 40H44o68d80a61ň 9786337841893

Jenže to jste zase na začátku, ne? To je v zásadě jedna věc, jen pořád dokola: na to aby to "palivo" vykonalo nějakou práci je potřeba nejdřív tu práci vynaložit abyste získal to palivo. Jestli spálíte uhlí abyste získal elektřinu a měl elektromotor, nebo spálíte uhlí, vyrobil elektřinu a tu následně využil na elektrolýzu k získání vodíku, nebo spálit uhlí, vyrobit elektřinu a tou pak stlačit vzduch... pořád dokola to samé, řešíte vlastně jen problém jak nejefektivněji vozit tu "energii" aby moc nevážila. U auta a benzínu 6-7 kg/100 km, u elektromobilu 80 kg/100 km (u kratších dojezdů, pak i 100 kg/100 km). Jak to vypadá u stlačeného vzduchu?

0/0
20.7.2013 14:23

J24o28z68e34f 16K93o70s96t38e53l37a24n64s69k15ý 8125322909596

Viem si predstaviť aj nabíjanie elektromobilov. V prvom rade by malo byť automatické. Vodič príde na miesto vybavené nabíjačkou a jediné čo musí urobiť, je nastaví nabíjanie na ON. Všetko ostatné sa už robí automaticky. Nabíjačka si overí identifikačné údaje auta a majiteľa (napr. pomocou vodičského preukazu s čipom zasunutého do prístrojovej dosky), Vyhľadanie zásuvky a spojenie sa s ňou by mal na starosti automobil - a nie nabíjačka. Aby náklady na nabíjačky boli minimálne.

Pred supermarketmi by tak nemal byť problém inštalovať aj 100 nabíjacích staníc na bežných parkovacích miestach. Rovnako aj v centrách miest. A tí, čo by nabíjali auto, by mali parkovanie zdarma. Mestá by tak zarábali aj na predaji elektrickej energie. 

A keď by sa masovo používal nejaký univerzálny jednoduchý "port" či systém na nabíjanie, náklady na nabíjacie stanice by výrazne klesli.

Ak náklady na čerpaciu stanicu u nás sú 1 až 1,5 mil. €, tak za túto sumu by sa mohlo dať postaviť aj 1.000 jednoduchých nabíjacích staníc. Stačí na parkovisku rozviesť káble a na parkovacích miestach inštalovať port na nabíjanie.

0/0
19.7.2013 13:09

M58a23r72c92e22l 51P18a13v44l45í28k 7921444708539

celé nemecké nabíjanie je nezmysel.

správne to malo byť tak, že na parkovisku (v práci) sú nad placom strechy s foto, batérie sa za (osem?) hodín nabijú, doma sa auto pripojí na sieť a dodáva elektrinu ...

tak sú "elektrárne" ostrovné, nepotrebujú zálohu, ...

0/0
20.7.2013 8:52

P36a92v32e39l 67D42i75v76i36s 7549394288745

To by se mi take libilo, ale myslim ze se toho ve svych 28 asi nedoziju... dobra Futurama...

0/0
22.7.2013 22:26

D73a63v78i39d 86R72y36c76h51e34t55s82k96ý 9896361610190

Jako fanoušek BMW (i když pohasínající) musím ocenit že pořád dělají věci lépe než ostatní, ale elektromobil je elektromobil je elektromobil. Všechno máme - motory máme, měniče máme, rekuperaci máme, prostě ale NEMÁME BATERIE. Dokud ujede auto (bez klimy, bez topení a bez jízdy dálniční rychlostí) "něco jako" 100 km s novými a nabitými bateriemi a potom se promění v patník zralý na odtah, nikdo to chtít nebude. Samotné baterie stojí stovky tisíc a jejich kapacita se věkem brutálně snižuje. Navíc i elektřina vychází na cca 1Kč/km, což by byly náklady na normální spalovací auto kdyby na benzín nebyla 60% daň;-OEU!! A pořizovat s i auto čistě na městské jezdění v době kdy zdivočelí ekofanatici uzavírají centra měst bez ohledu na jakoukoli logiku je taky blbost.

+7/−1
19.7.2013 11:52

D59a91v52i20d 43R21y78c92h33e27t81s45k45ý 9476821330430

BMW i3:

náklady na palivo cca 1Kč/km

cena 1.000.000,- (z toho půlku stojí baterie s několikaletou životností), dojezd v perfektní kondici 130-160km bez topení, poté odtah

Fiat Punto LPG

náklady na palivo cca 1Kč/km

cena 210.000,- vč. tování přestavby, dojezd neomezený, nízké servisní náklady, topí, chladí...

+5/0
19.7.2013 13:06

P39e79t65r 88Z16a70s44k76o84č67i76l 2555692518499

Proč odtah? Vždyť článek mluví o dobíjecích stanicích, člověk si zajde na oběd a má dobito. Těch ~150km není nic moc, Tesla s 500km je na tom líp. Kdo by chtěl jet víc než 500km bez zastávky na půl hodiny je pako.

0/−2
19.7.2013 21:02

J25a26n 94P46š74e63n40i52č10k46a 2630558533402

Jako ani ta Tesla se nenabije z a1/2h. To by asi neresili automatickou vymenu baterek.

Jinak u toho BMW pojedes 150km a potom pul hodiny pauza a nabijes 80% (a to i podle clanku je boudoucnost, jinak 8h do 100% na 3f rychleji). Takze po pulhodine cekani, budes moct ujet uz jen 120km... Jak dlouho budes takhle poskakovat treba z Plzne do Popradu?

Jinak na jezdeni do prace bych to bral, ale to by muselo stat tak 1/10

0/0
1.8.2013 13:27

P15e85t72r 59H63a60r55i94p30r53a31s18a43d 58H52a12j46i62č 8743420294287

Budou to chtít. Kdo si jednou sedl do elektromobilu, už nebude chtít vystoupit. Samozřejmě jsou nadšenci, kteří nebudou chtít přestoupit. Pamatuji si, jak někteří nechtěli v převodovce synchrony, protože si zakládali na tom, že dokázali řadit dolů s meziplynem. :-)

+3/−2
19.7.2013 13:20

M52a46r57c78e98l 37P65a52v51l25í89k 7451784818139

bez synchrónov sa aj nahor radilo s dvojím vypnutím spojky. akurát sa nepridával plyn, ale nechali klesnúť otáčky.

a ten dôvod je vycucaný z prsta.

+1/0
20.7.2013 8:56

M95a16r89t92i30n 95V50o25k65o29u80n 9988973983106

model S od Tesla Motors ujede 400 relanych km na jedno nabiti.

+1/−1
19.7.2013 15:37

R79a21d20e85k 43H36o11d83a61ň 9276387761113

Ano, ujede, protože místo 2 metráků akumulátorů vozí 6 metráků. Taky by mohl vozit 10 nebo 20 metráků, jenže jaksi to naráží na to, že čím víc vozíte, tím jste jednak těžší, ale hlavně prakticky lineárně s hmotností roste i cena akumulátorů. A pochopitelně i nabíjecí doba.

0/0
20.7.2013 14:25

L15i28b97o78r 70W97a49l56a84c48h 9987328115313

Pokud by to auto bylo nižší, proč myslíš, že by bylo těžší. Bylo by lehčí. Aerodynamika má vliv na spotřebu už od nějakých 50-60 km/h. A velice pochybuji, že i když je určeno do města, nikdo s ním nebude jezdit rychleji než 60km/h, takže lepší aerodynamika by se určitě vyplatila

0/0
19.7.2013 11:43

J90a59k27u38b 67Š52a50f44a77n34d92a 7475767941311

Protože by to auto bylo delší. A to do města není výhodné. Auto je vyšší protože má tlustou podlahu ve které jsou akumulátory.

0/0
19.7.2013 13:49

L38i74b90o29r 49W19a46l30a12c38h 9987598535943

Nechápu proč to auto, když je zaměřeno na co nejnižší spotřebu energie, má tak nevýhodný aerodynamický tvar /krátké a vysoké/. Vždyť konstruktéři dobře vědí, že aerodynamický odpor má na spotřebu větší vliv než hmotnost. Škoda, že není uvedena hodnota cx

+1/0
19.7.2013 11:28

J71a21k63u41b 14D19a34v44i88d 7701334594

to sice jo, ale to platí na dálnici. Tohle je městské auto a u toho záleží rozhodně spíš na hmotnosti

+1/0
19.7.2013 11:36

D70a50v73i84d 32R30y54c34h56e73t17s12k61ý 9226541380240

Vliv aerodynamiky roste s rychlostí, tohle auto se bude pohybovat rychlostmi kde je mnohem důležitější nízká váha než nízké Cx. Proto i3 "obaluje" prostor pro posádku, nízké aerodynamické auto by bylo dlouhé a široké.

+1/0
19.7.2013 11:38

R98a67d92e96k 49H15o22d39a16ň 9716847951923

Protože někam ty metráky akumulátorů nacpat musíte. A protože jsou to metráky, budou ovlivňovat těžiště vozidla, takže čím níž tím lépe.

+1/0
19.7.2013 15:17

V84l30a94d88i47m95i56r 26S15o77u15k28a48l 4970131601786

Jel jsem jednou s elektrickým Peugeotem a skvělá zkušenost, taky jsem remcal co dojezd co náklady, co nabíjení, ale jak jsem do toho sedl, tak prostě nadšení a nejdednou jsem si říkal že bych se všem těm omezením nějak dokázal přizpůsobit. Není to auto pro všechny účely, ale na většinu věcí to stačí, je třeba o tom přemýšlet jinak. Jak to krásně lehounce tiše jede, jen tak jemně bzučí, přitom to má zátah, že pojezdíte skoro všechny. Ještě jsem nejel v autě co by mě tak zamáčklo do sedačky..Doufám že časem technologie ještě pokročí, to by se v těch městech žilo jinak..

+2/0
19.7.2013 11:06

J91a64n 95B30á89r12t39a 3620306448

Jenže právě města jsou hodně nepříznivá pro domácí nabíjení. Až na vyjímky je to prakticky nemožné. Pak budete odkázán na několik málo nabíjecích stanic a to vám hodně snižuje možnosti užívání. 

Lepší možnosti jsou v satelitech a na vesnicích ale tam zase narážíte na hranice dojezdu. 

A dobíjet auto generátorem ... to už si můžete rovnou koupit benzínové auto.

+2/0
19.7.2013 12:39

P60e55t26r 58H68a37r62i87p86r16a72s73a57d 81H96a92j89i87č 8773110164197

Několik málo stanic? Záleží na tom, který rok máte na mysli. Právě ve městě, kde je všude infrastruktura není žádný problém ke každé pouliční lampě přidělat patník se zásuvkou za pár korun. Cenu lampy to moc nezvedne.

0/0
19.7.2013 13:28

J77a36n 79B30á10r72t94a 3270656358

Problém to není ale v současnosti nic takového neexistuje a v nejbližších několika letech ani nebude.

+1/0
19.7.2013 13:39

M26a60r94c70e88l 29P45a89v84l20í25k 7531164288169

"štát" vypíše tender a zásuvky budú.

+1/0
20.7.2013 8:59

M24a32r95t22i51n 83V29o37k51o77u88n 9778473373886

Je to hezke a je super, ze se toho BMW neboji, ale kdyz se koukam na Tesla Model S, ktery se uz docela dlouho prodava a na chystany Model S, tak mi to pripada trochu jako hracka.

0/0
19.7.2013 10:03

P91e68t50r 46Z56a95s85k36o14č69i51l 2875252958929

chystaný Model X

0/0
19.7.2013 21:04

P34e30t61r 23V85o50s98i15č23k50a 2960327528921

Takže auto za 500 litrů, když pojedu na schůzku z Prahy do Brna tak mi to u Humpolce řekne abych zaparkoval a dojel to vlakem, páč sem si dovolil jet 130. A za 3 roky bude potřebovat vyměnit baterky za 200 litrů. Nemluvě o tom, že když bych do toho Brna náhodou dojel, tak mi ho tam nikdo nedobije a můžu ho tam tak možná prodat do panoptika.

+5/−7
19.7.2013 8:34
Foto

R98o50m97a62n 95V28i56e12t68z70e 9191372959900

toto je stejné jako tvrdit o Vašem (doufám že máte auto) autě, že je na prd protože na jednu nádrž nedojedete do Španělska a že ve Francii budete muset sednout na vlak.

Toto je  MĚSTSKÉ VOZIDLO, věřím že chápete význam slova městský a tudíž Vás výrok o cestě do Brna beru jako výkřik do tmy a snahu se zviditelnit, kterou byste určitě k Vaší inteligenci a znalosti významu slov jindy než ráno nepoužil

+5/−5
19.7.2013 8:57

P51e98t95r 14V41o57s52i68č26k33a 2500487918621

s tím městskym autem máte pravdu. Jenže, pokud si teda pořídíte městské auto, tak budete potřebovat ještě jedno, jaksi ne městské. Takže si nakonec budete musit koupit 2 auta, jedno "nízkotučné" a jedno "plnotučné". Což jsou nesmyslné výdaje.

+7/−2
19.7.2013 9:04
Foto

M94i59c73h42a43l 14B28r53e34š29k76o46v31e60c 4891148574536

Je to tak, auta na baterky jsou prostě nesmysl a slepá vývojová větev. Je to drahé, neekologické (cokoliv na baterky je v podstatě nejdražší formou pohonu - výroba energie a vše okolo, výroba a likvidace baterií atd.), s mizerným dojezdem s obrovskou závislostí na počasí, respektive teplotě. Auto musí být prakticky permanentně na nabíječce.

BMW by mělo raději zamakat na vodíku, který také zkoumají, protože třeba Honda FCX Clarity je přesně ta cesta, kterou je potřeba se vydat. Pokud se vymaká technologie palivových článků, aby se to dalo pořídit za rozumnou cenu, tak není co řešit.

+4/−4
19.7.2013 10:00

M18a63r23t54i91n 90V94o49k40o34u73n 9218563353926

doporucuji vam si vas prispevek nekam ulozit a precist si ho za 10 let, jste stejny typ cloveka kteri drive tvrdili, ze osobni pocitac je nesmysl a nidko ho nepotrebuje

+4/−1
19.7.2013 10:04
Foto

M74i72c21h45a93l 62B85r32e55š70k83o63v21e31c 4171368294926

No to rozhodně nejsem, naopak, jsem velkým fandou technologií a právě proto říkám, to co říkám. Ostatně máte nějaký argument kromě planého výkřiku, že právě baterie jsou ta správná cesta a ne třeba právě mnou zmíněný vodík? Protože kromě zatím vysoké ceny technologie palivových článků vidím jen samé výhody (systém plnění plynu do automobilů není nic nového, a je to snadné a rychlé stejně jako tankování benzínu, srovnatelný dojezd s vozy na benzín, výhody/jízdní vlastnosti elektromotoru stejné jako u automobilu na baterie, nulové emise atd.). Na druhé straně u baterií vidím řadu problémů a nevýhod a cena zatím také nic moc.

0/0
19.7.2013 10:16

T93o83m98á23š 50Z66e81m47a92n 3735938784235

Kdyby se vodík nevyráběl z ropy, tak by se s vámi dalo souhlasit.

0/−2
19.7.2013 10:40
Foto

M71i50c52h56a87l 78B67r63e90š31k40o66v82e18c 4361828274326

Výroba z ropy a dalších organických látek, například běhen koksování uhlí, jsou jen některé z řady možností - např. výroba ze zemního plynu atd. A pochopitelně se zkoumají další možnosti průmyslové výroby jako např. bakteriálním rozkladem organických látek. Čili průmyslová výroba H2 vhodnou "ekologickou" metodou bez využití ropy a fosilních paliv je pouze otázkou času. Proto si myslím, že než investováním obrovských sum do nevhodných technologií "na baterky", viz americká Tesla, by bylo vhodnější směřovat investice právě do výzkumu palivových článků a výroby vodíku.

+1/0
19.7.2013 10:48

J96i54ř28í 61K51o92c60u31r53e62k 6555684225388

Prosím? Jak z uhlí vyrobíme vodík? Koksárenský plyn totiž není H2 ale CO (svítiplyn).

0/0
19.7.2013 15:24
Foto

M76i57c21h23a67l 73B29r56e61š38k12o61v68e55c 4671588554646

No snadno, protože ten svítiplyn není CO, ale směs různých plynů a v té koksárenské směsi je cca 50% H2.

0/0
19.7.2013 15:30

J74a50n 95B34á93r19t98a 3590946658

U toho vodíku je problémů dost od výroby po skladovaní (včetně nádrže auta). Spíš bych viděl budoucnost v palivových článcích na metanol.

0/0
19.7.2013 13:22

Najdete na iDNES.cz