O krok blíž k sériové výrobě. Prapodivné BMW i3 přišlo o zadní dveře

  14:00aktualizováno  14:00
Obdivovatelům aut mnichovské automobilky musí při pohledu na koncept BMW i3 Coupe významně poškubávat obočí. Zavalité kupé připomíná spíš malé MPV a nebýt přední masky, tak by nezaujatý pozorovatel spíš čekal novinku od Citroënu. Technika pod kapotou je ovšem veskrze zajímavá.

BMW i3 Concept Coupe | foto: BMW

Ač se BMW snaží, jako ostatně i jiné značky, využít každou skulinu na automobilovém trhu, drží se na rozdíl od konkurence pověsti výrobce dynamických a sportovních aut. Nemá v nabídce rodinné MPV, i nejmenší model si zachovává klasickou koncepci s pohonem zadní nápravy a jedinou úlitbou trhu jsou modely SUV, které prostě mít musí.

Fotogalerie

Jenže v rámci těchto mantinelů už nezbývá BMW příliš mnoho prostoru, a tak pokukuje po segmentech trhu, kde by auto s vrtulí ve znaku čekal málokdo. Prostor pro rozšiřování portfolia má BMW především směrem dolů. Třída 1 je stále relativně dost velká a drahá. Konkurenční Audi má ještě níž model A1 s délkou pod čtyři metry a cenou začínající na zhruba 420 000 korunách, nejmenší BMW je o 150 000 korun dražší.

A právě do stejného segmentu Audi A1 má namířeno BMW i3. Jenže k přímému konkurentovi pro malinké audi je cesta dlouhá a BMW se zatím chlubí čistě elektrickým kupé. Automobilka však již testuje sériové provedení a podle všeho nabídne jak čistý elektromobil, tak i hybridní variantu. A pravděpodobně i model s klasickým spalovacím motorem.

První koncept i3 ukázalo BMW už před rokem. Pětidveřový model v podobě kompaktního hatchbacku vynikal výrazně prosklenou karoserií včetně průhledných bočních panelů. Po jejich odstranění ovšem působil hatchback vcelku sériovým dojmem.

BMW i3 Concept Coupe

Nejnovější i3 Concept Coupe ukazuje třídveřovou verzi modelu a přestože ji automobilka hrdě prohlašuje za kupé, je to opět spíš klasický malý hatchback. Auto si odbylo veřejnou premiéru na nedávném autosalonu v Los Angeles a podrobnosti o sériové výrobě si zatím výrobce nechává pro sebe. Připustil ale, že vedle pětidveřové verze přijde na řadu i tato sportovnější varianta.

Oproti prvnímu konceptu přišlo kupé o průhledné panely karoserie. Výrazné prosklení tak reprezentuje netradičně zalomené zadní boční okno, které přechází, stejně jako u pětidveřového konceptu, do navazující úzké lišty v C sloupku. Místo až k nárazníku prosklených pátých dveří má kupé ve spodní části dveří lesklý černý plast. Opět řešení, které je blíž sériové produkci.

BMW i3 Concept Coupe

Oproti loňskému konceptu i3 se příliš nezměnil interiér, respektive palubní deska. Opět má velmi čisté tvary s dvojicí dominantních displejů. Multimediální uprostřed opět působí výrazně sériovějším dojmem než v předchozím případě. To samé platí o vcelku konvenčním panelu ovládání audiosoupravy a klimatizace. Tradiční je orientace středové části palubní desky směrem k řidiči. Výrobce navíc slibuje snadné propojení systému auta s mobily na platformě Android a s iPhony. To je praktické u elektrického pohonu auta, kdy si z domova bude možné naplánovat trasu a ověřit dojezd či možnosti dobíjení. Aby to fungovalo, je v BMW trvale vložena SIM pro komunikaci auta na dálku.

Co se za rok nezměnilo, je pohon auta. BMW u konceptu stále ukazuje čistě elektrický pohon. Elektromotor s výkonem 125 kW a točivým momentem 250 Nm pohání přes jednostupňovou převodovku zadní kola. Energii mu dodávají v podlaze uložené lithium-iontové akumulátory. Výrobce slibuje dojezd až 160 kilometrů, v praxi ale bude nižší. Ze tří jízdních režimů ten nejúspornější nedovolí překročení devadesátikilometrové rychlosti. Pro ekonomickou jízdu má auto nezvykle velká a úzká kola: 155/60 R20 vpředu a 175/55 R20 vzadu.

Rozměry BMW i3 jsou opravdu kompaktní. Na délku měří 3,95 metru, což je překvapivě o deset centimetrů víc než loňský pětidveřový koncept. Šířka 1,77 metru je pro daný segment obvyklá, výška 1,55 metru je naopak někde mezi klasickými hatchbacky a MPV. Rozvor 2,57 metru je na daný segment velkorysý.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě...

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Volkswagen e-Golf

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

VIDEO Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Za Prahu elektromobilní, volají organizace. Přibudou desítky stanic

Elektromobil stojí při dobíjení  na chodníku. Na silnici z druhé strany je...

VIDEO Do čtyř let by mělo v Praze přibýt šest desítek dobíjecích stanic pro elektromobily. Podle...

Honda chce za šest let prodávat v Evropě už jen auta na elektřinu

Honda e Prototype

Japonská automobilka Honda plánuje v roce 2025 prodávat v Evropě pouze elektromobily a hybridy....

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

Rychlá nabíjecí stanice od ABB

„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm minut. Nabíječka je k...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

K volajícímu autu poslali vyprošťovací tým, nezraněný řidič už byl venku

Havarované auto nedaleko Karlových Varů samo zalarmovalo záchranáře.

Auto vybavené systémem automatického tísňového volání eCall havarovalo dopoledne na silnici z Karlových Varů směrem na...

Najdete na iDNES.cz