BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

  • 63
Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské centrále. Napsal o tom bez udání zdrojů list Manager Magazin s tím, že plán, jehož cílem je snížit náklady, má být zveřejněn v prosinci.

List, z nějž cituje agentura Bloomberg, rovněž uvádí, že firmu zřejmě příští léto opustí Klaus Fröhlich, který v představenstvu zodpovídá za výzkum a vývoj. Fröhlich chce podle Manager Magazinu odejít proto, že nemá zájem pracovat s novým generálním ředitelem Oliverem Zipsem, který se funkce ujal minulý měsíc. Fröhlich byl druhým kandidátem na místo generálního ředitele, po odchodu Haralda Krügera (čtěte více).

V BMW se pod novým šéfem Oliverem Zipsem v současnosti uskutečňuje plán, který má firmě pomoci uspořit 12 miliard eur (necelých 311 miliard Kč). To by mělo umožnit financování vývoje a uvedení na trh 25 elektrifikovaných modelů, většina má být čistě bateriových. Společnost doufá, že jí moderní nabídka a vyšší efektivita pomůže proti konkurentovi Mercedes-Benz.

Právě elektrifikace je jedním z hlavních témat expozice BMW na autosalonu ve Frankfurtu, který trvá do neděle 22. září. Automobilka tam oznámila flotilu vodíkem poháněných prototypů, které vyvíjí společně s Toyotou (podrobnosti čtěte zde).

BMW už má v nabídce elektrifikované modely. Kromě hybridizovaných provedení klasických modelových řad jsou hlavními hvězdami BMW i3 a i8, první je futuristický městský elektromobil, druhý hybridní sporťák.

Ty symbolizují jeden ze směrů vývoje elektromobilů dneška: modely stavěné od začátku na elektrický pohon se svébytným designem. S tím je podle posledních informací u BMW konec. Příští i3 už nedorazí, oznámil podle francouzského magazínu Caradisiac šéf prodeje a marketingu mnichovské automobilky Pieter Nota. Možná až příliš polarizující neortodoxní design totiž může některé zákazníky odrazovat. Počáteční euforie a dlouhé pořadníky na auto opadly a celkové prodeje jsou podobně malé jako u ostatních elektrických aut.

Konvenční tvarování

Chystané elektrické modely BMW mají být tedy už konvenčněji tvarované. Aktuální bateriovou novinku, kterou je elektrické Mini (britská značka patří už skoro dvacet let BMW), doplní brzy modely iX3, i4 a iNext.

BMW ovšem zůstane ještě nadlouho hlavně výrobcem klasických aut se spalovacím motorem. Potvrdil to ve Frankfurtu prezident italského zastoupení značky Massimiliano di Silvestre, který prohlásil, že diesely vydrží v nabídce ještě alespoň dvacet let, benzinové motory pak ještě o dekádu déle. 

Všechny tři druhy pohonu (benzin, diesel, elektro) budou v příštích letech podle di Silvestreho existovat v symbióze. Všechny studie týkající se elektrifikace vozového parku uvádějí, že v roce 2025 bude maximálně 30 procent aut do zásuvky.

Frankfurtský šok

Velkým překvapením expozice BMW na autosalonu ve Frankfurtu byl koncept chystaného kupé.

Řada 4 dnes v nomenklatuře mnichovské značky označuje kupé a kabriolet patřící do rodiny tradiční trojkové řady. Kdo k rudému kupé přichází zboku nebo odzadu, zaujme ho agresivní postoj s dynamickou siluetou. Pohled zepředu ovšem přinese šok, tradiční designérský prvek BMW v podobě ledvinek tvořící masku chladiče a dávající vozům tvář, je v tomto případě doveden do extrému. Je obrovský, plasticky tvarované orámování zasahuje do kapoty a působí jak dodatečně přidané. Orientace na výšku má odkazovat na slavná BMW dávné minulosti, celé to však působí spíš jako karikatura.

Výrazné kupé naznačuje podobu chystané nové generace čtyřkové řady, která je připravená na start v roce 2020. To má kromě benzinových a naftových čtyř a šestiválců dostat také elektrifikovanou plug-in hybidní variantu. Chystá se také ostrá verze M4.

BMW Concept 4
BMW Concept 4