Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se přestala vyrábět první generace. Ta byla výjimečná, ale také velmi neúspěšná. Od novinky mnichovská automobilka očekává mnohem lepší výsledky.
BMW 8 2018

BMW 8 2018 | foto: BMW

V osmdesátých letech minulého století mělo BMW v nabídce jedno povedené kupé řady 6. Dařilo se mu na závodních tratích a bylo populární i u zákazníků. Jenže mnichovská automobilka nástupce nechystala, sportovně laděné zákazníky lákala na M5 a ty toužící po luxusu na řadu 7 s až dvanáctiválcovým motorem. A komu by ani jedna varianta nevyhovovala, ten si mohl od roku 1989 pořídit kupé řady 8. Tehdy úplnou novinku, zcela se vymykající produkci značky. 

Elegantní auto mělo několik specialit, které BMW té doby neznala. Třeba víceprvkovou zadní nápravu, výklopná přední světla, chybějící B sloupek a třeba i elektronickou kontrolou trakce, adaptivní tlumiče nebo posilovače řízení s proměnlivým účinkem. Pod kapotou pak byl rovnou dvanáctiválec s objemem pět litrů a výkonem 220 kW. Prostě špičkové auto, které se však netrefilo do správné doby. Zájem byl kvůli mnoha okolnostem velmi vlažný, až se BMW rozhodlo nabídnout i slabší verzi s osmiválcem. To mělo označení 840i, silnější varianta 850i. První osmička skončila v roce 1999 bez nástupce.

Později BMW vrátilo do hry šestkové kupé, ale to v druhé generaci zůstalo jen ve čtyřdveřové verzi. Klasické kupé nepokračuje, protože je tu nová osmička. Ta se poprvé ukázala loni jako koncept, nyní již známe produkční variantu, která se začne prodávat na podzim. A to i v Česku. Dodejme, že BMW má nějakou dobu v nabídce i velmi ostře řezaný model i8 s hybridním pohonem. Ale to je velmi specifický model.

Nová osmička s tou předchozí logicky moc společného nemá. Tedy s výjimkou postavení modelu v hierarchii značky a karosérie kupé. Design je veskrze moderní a s ohledem na současné bezpečnostní předpisy nemohlo BMW do hry vrátit ani výklopné světlomety, i kdyby chtělo. V každém případě je nové kupé velké auto s délkou 4,84 metru a šířkou 1,9 metru. Sportovní šmrnc karoserii nechybí, ale subtilní sportovec to rozhodně není a ani neměl být. 

Přední partie je velmi mohutná s velkými ledvinkami, ovšem stále relativně konvenčních tvarů s alespoň symbolickým nárazníkem, to původní koncept nic jiného než ledvinky vepředu neměl. Na bocích zaujmou velké výdechy za předními koly, ještě větší jsou pak za těmi zadními. Kabina se dozadu výrazně svažuje, jak to také u pravověrného sportovního kupé má být. Uvnitř se tak usadí 2+2 pasažéři, když ti vzadu budou děti. Opět  kupé klasika. 

BMW 8 2018
BMW 8 2018

Zatím BMW ohlásilo dvě varianty, jednu s benzinovým motorem a jednu se vznětovým agregátem. Ano, i velké sportovní kupé může mít pod kapotou diesel. Pokud vám to přijde divné, tak můžete volit i jinou bavorskou osmičku - i8, která má hybridní pohon.

Diesel má označení 840d a je to třílitrový šestiválec s dvojitým turbodmychadlem. Výkon rozhodně není malý, 235 kW a 680 Nm stačí na zrychlení z nuly na stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlost je 250 kilometrů za hodinu. To ovšem není reálná maximální rychlost, jen omezovač auto na vyšší rychlost nepustí.

Stejnou maximální rychlost má i silnější benzinový osmiválec, opět kvůli omezovači. Ovšem už ve zrychlení je docela podstatný rozdíl, 850i xDrive se na stovku dostane už za 3,7 sekundy. Zaslouží se o to osmiválec s objemem 4,4 litru a výkonem 390 kW a točivým momentem 750 Nm. Navíc, jak název verze napovídá, je to čtyřkolka, dieselová varianta začíná jen s pohonem zadní nápravy. Obě verze mají osmistupňový Steptronic. Spotřeba není u takového auta podstatná, ale diesel bude v klidném provozu úsporný, vezme si okolo šesti litrů nafty. To silnější benzin bude potřebovat minimálně 10 litrů naturalu na 100 kilometrů.

Zatím české zastoupení automobily uvádí v konfigurátoru základní cenu modelu 840d, který startuje na částce 2 694 900 korun. Ale takové auto si pořídí málokdo, protože příplatková výbava je tradičně opulentní a taktéž tradičně velmi nákladná. Takže stovky tisíc navíc nejsou při zaškrtávání položek žádný problém.

BMW 8 2018
BMW 8 2018

V základu je jediný bílý lak, metalíza stojí 30 tisíc, ale také 65 tisíc korun v případě speciální šedé. K té si navíc musíte vzít buď M paket za 132 tisíc, nebo balíček M Individual za skoro 250 tisíc korun. A tak to jde dál a dál. Připlácí se třeba za laserové světlomety, základní jsou diodové. Platí se za lepší kůži, audio, karbonovou střechu a tak dále. 

Interiér je luxusně decentní, místo budíků je už tradiční displej, druhý je pak uprostřed v rámci multimediální výbavy. Osmička je sportovní kupé, takže prostorem se uvnitř neplýtvá. Výrobce dbal především na ergonomii, takže palubní deska je tradičně mírně nakloněna k řidiči a tříramenný volant je příkladně tvarovaný s tlustým věncem.

Autor:
  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Premiéra elektrického fordu pro Evropu. Influencerka s ním objede svět

Seznamte se: toto má být budoucnost Fordu. Elektrická, jak jinak. Nové kompaktní auto pro Evropu má mít cenu pod 1,1...

OBRAZEM: Pražský veletrh domů na kolech

Novinky ze světa obytných aut, karavanů či lodí zaplnily o uplynulém víkendu expozice v pěti halách letňanského...

Arogance za volantem. Řidiči unikli tragédii jen náhodou

Nedívají se do zpětných zrcátek nebo jen spoléhají na to, že ostatní řidiči sešlápnou brzdu a pustí je. Rozum ale...

Zázračně přežili. Nehody v F1, které měly být smrtelné. Ale nic se nestalo

Asi každý zná slavnou nehodu Nikiho Laudy, při které Rakušan téměř uhořel. Vážné popáleniny ho poznamenaly na zbytek...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...