Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

  13:38
Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením kombi nové generace, které i nadále nese označení Touring. Trojka v tomto vydání dospěla ve skutečně univerzální vůz, který je přitom nadále radost řídit.
BMW 330d Touring xDrive

BMW 330d Touring xDrive | foto: BMW

Trojkové BMW patří už mnoho let k etalonům střední třídy, tedy kategorie, kterou mnoho automobilek v poslední době opouští ve prospěch SUV. U BMW ovšem, zdá se, nic takového nehrozí. Ostatně, jen loni vyrobili v továrně přímo v Mnichově přes 340 tisíc derivátů trojkové a čtyřkové řady, tedy vozů střední třídy.

A od loňského roku postupně přichází na trh nová generace „trojky“, která se kromě Mnichova vyrábí i v Číně a v Mexiku. Nejprve přijel sedan, letos se představilo i provedení kombi, které jsme mohli krátce otestovat právě v okolí domovského města vozu. 

Potvrdilo se, že i nová trojka generace G20 umí být velmi příjemné auto, které je komfortní a dostatečně prostorné pro posádku, přitom umí řidiče při svižné jízdě bavit. Jen to chce vybrat pravou kombinaci.

BMW 3 se v průběhu let proměnilo v trochu jiné auto, než jaké byly první generace. A ne každé provedení má to, co řidič od takového auta čeká. Ano, trojka je univerzálnější než kdy dřív, ale na první pohled se také trochu odcizila svým ideálům. Generace G20 opět o něco povyrostla, s délkou 4 709 mm už to není žádný prcek, i když stále patří spíš k menším autům daného segmentu.

Nárůst rozměrů může naznačovat i další odklon od sportovního pojetí. Proti tomu však stojí snížení hmotnosti a samozřejmě očekávaný mezigenerační pokrok třeba ve vyladění podvozku. Nakonec je tedy BMW 3 G20 opravdu „zajímavý materiál“.

Počáteční skepse

Ke kombi BMW 3 jsme ze začátku přistupovali trochu opatrně. A to z důvodu našich předchozích zkušeností se sedanem 3, který jsme měli možnost projet jen pár týdnů před testem kombi. 

A auto v nás zanechalo dost smíšené pocity: provedení 330i (tedy dvoulitrový přeplňovaný benzinový čtyřválec) je sice hezky svižné, dojem z auta však kazily příplatkové M doplňky, především v podobě obřích dvacetipalcových kol, která zcela zničila komfort odpružení a ani řízení auta s nimi nebyla moc velká zábava - každý hrbol a výmol na silnici se hlásil tak nepříjemnou ranou, že to řidiče k rychlému tempu moc nesvádělo.

BMW 330d Touring xDrive
BMW 330d Touring xDrive

Důvod je vcelku jednoduchý – tato verze je původně odladěna na mnohem „realističtější“ rozměry kol a extrém tu vybočuje z toho, co inženýři pro dané provedení zvolili. U silnějších verzí může být podvozek vyladěn trochu jinak a i obří kola tak nemusí být tak nepříjemná. 

Když k tomu připočteme, že čtyřválec pod kapotou má sice hodně síly a auto s ním umí být velmi rychlé (výkon je 190 kW, zrychlení na stovku trvá jen 5,8 sekundy), ale nemá výraznější špičku (navíc automatická převodovka nám přišla trochu váhavější), na kdovíjakou zábavu ani pohodlí za volantem to na první pohled moc nevypadá.

Opravený pohled

Jenže usednutí za volant nového trojkového kombi nám rychle tento špatný dojem napravilo. Do rukou jsme dostali provedení 330d Touring obuté do osmnáctipalcových kol, které se ukázalo být krásně vyváženým vozem po všech stránkách.

Za prvé jasně ukazuje, že obří kola nejsou nutná, dostatečně velké osmnáctipalcové ráfky přináší velmi dobrý jízdní komfort a k tomu dávají řidiči jistotu při ostřejší jízdě. Namísto „počítání ran“ jsme mohli 330d Touring popohnat k opravdu svižnému tempu a vyzkoušet, že se trojka může nadále chlubit čitelným a přesným řízením a krásnou ovladatelností. 

Úrovní jízdního komfortu se pak může toto provedení směle rovnat Mercedesu C, který tak má drobný náskok snad jen v oblasti odhlučnění. Ostatně, odhlučnění je i jeden z mála faktorů, který trojku odlišuje od pětkového BMW, kterým jsme mimochodem do Mnichova přicestovali. Ve vysokých dálničních rychlostech se už u 3 Touring projevuje nějaký ten aerodynamický svist, zatímco model 5 zůstává opravdu tichý. Inu, někde musí být rozdíl mezi třídami znát.

K vyváženému charakteru auta přispívá i šestiválcový motor pod kapotou. Menšímu sedanu či kombi od BMW šestiválec nadále sluší a dodává vozu určitý charakter, klid při pohodové jízdě a výbušnost při té rychlé. To je něco, co čtyřválcové jednotky BMW nedovedou, i když se chlubí úchvatnými jízdními výkony. 

BMW 330d Touring xDrive

Vždyť třílitrový turbodiesel tu má výkon 195 kW, tedy „jen“ o pět více než benzinový čtyřválec 330i. Ovšem jeho 580 Nm v rozmezí 1 750 – 2 750 otáček zajišťuje mohutný zátah a zrychlení na stovku i díky tomu trvá 5,4 sekundy. Motor si také lépe než podobně výkonný benzin rozumí s osmistupňovým automatem.

Model 330d Touring jsme testovali v provedení s pohonem všech kol, které u něj bude v nabídce samozřejmostí a BMW se nejspíš nebude obtěžovat tuto variantu nabízet bez něj (v ceníku není). Pravdou je, že se suverénním dieselem je čtyřkolka rozumná kombinace, už kvůli spotřebě, která tu bude v praxi o dost nižší než u benzinu. Kombinovaná hodnota v rozmezí 6 – 6,4 litru není nic nedosažitelného.

Překvapivý prostor

Jestli v něčem BMW 3 dlouhá léta nevynikalo, byl to vnitřní prostor. Ten se výrazněji zlepšil až s předchozí generací F30, ale „pořádné“ auto je právě až toto provedení. Ani nadále to není žádný stěhovák, ale trojkové kombi konečně působí jako univerzální auto, které splní veškeré požadavky.

Vpředu s místem problém nebyl, tady není co řešit. Na zadních sedadlech ovšem místo výrazně narostlo, za 185 centimetrů vysokým řidičem se stejně vysoký dospělý cestující rozhodně nebude tísnit. Navíc je tu i dostatek místa nad hlavou a BMW 3 v provedení kombi tak z tohoto pohledu vypadá jako naprosto dokonalá kombinace sportovní útulnosti a praktické prostornosti. 

Jednoduše si tu posádka nepřipadá, že by byla hýčkána přebytkem místa, ale na druhou stranu tu nejsou opravdu žádné důvody ke stížnostem. To nás příjemně překvapilo.

BMW 330d Touring xDrive
BMW 330d Touring xDrive

Kombi je samozřejmě daleko praktičtější než sedan z hlediska využití zavazadlového prostoru. Ten má solidních, ale nijak rekordních 500 litrů. Prostor je příjemně pravidelný a dobře využitelný, se sklopenými sedadly BMW 3 Touring má1 510 litrů objemu. Zajímavé jsou praktické vychytávky. 

Za příplatek může mít zavazadelník zajímavé protiskluzové řešení. S otevřenými dveřmi lze po podlaze i hodně těžkými předměty snadno posouvat po podélných ocelových lyžinách, po uzavření dveří se „přifouknou“ podélné gumové lišty uprostřed nich a náklad malinko nadzdvihnou. Ten tak přestane v prostoru cestovat.

Další, pro trojku tradiční vychytávkou je samostatně výklopné okno pátých dveří, které umožní dovnitř věci lépe „zaskládat“, nebo usnadní přístup k některým zavazadlům či odložení přebytečného batohu. Zadní sedala jsou dělena v poměru 40:20:40 a lze je snadno sklápět přímo ze zavazadlového prostoru. Dodejme, že trojkové kombi bude mít standardně podélné střešní lyžiny pro umístění příčníků na nosič zavazadel.

Ideální auto?

Nové BMW 3 Touring je tak pro mnohé ideálním vozem. Patří stále ke kompaktnějším kombíkům své třídy, přitom místa je v něm dost a má i praktické vychytávky. Je to auto, které je svou velikostí „tak akorát“ - prostorné a pohodlné, přitom jízdně zábavné a skvěle ovladatelné. BMW navíc u nové generace G20 zvolilo zajímavé ceny.

Testované provedení 330d xDrive Touring je prozatím vrcholem nabídky a začíná na 1 326 000 korunách. Kombi je zatím dostupné ještě ve verzi 320d a 330i, v obou případech lze vybírat mezi pohonem zadních a všech kol. Nejlevnější trojkové kombi vyjde na 1 053 000 korun (320d). Příplatky dovedou ceny vynést o hodně výš, ale v dané konkurenci jsou odpovídající.

Jediné naše drobnější výhrady tak směřují k designovým detailům nové generace trojkové řady. Ne každému se musí líbit třeba zadní světla, více drobností najdeme v interiéru (shluk tlačítek na středovém tunelu, uspořádání některých prvků v přístrojovém panelu i v infotainmentu). Někdy se zdá, že tu BMW 3 dělá ústupky tak, aby tolik neohrožovalo řadu 5.

BMW 330d Touring nám také ukázalo, že trojková řada umí mít celou řadu poloh. A záleží hodně na tom, jak si vůz zákazník nakonfiguruje. Některé neuvážené volby dovedou auto nepříjemně pokazit. Kdo se jim vyhne, bude mít v trojkovém modelu příjemného společníka.

  • Nejčtenější

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vejtřaska slaví v armádě sedmdesát let. Díky funkční konstrukci stále slouží

Vejda, vejtřaska, vétřieska, vejtra, zkrátka Praga V3S, tedy vojenský třítunový speciál. Tento nezmar, který začínal už...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

První opravdové porsche slaví 75 let. Model 356 vyráběli v Rakousku z Brouků

Automobil Porsche 356, který získal schválení k provozu 8. června 1948, se zapsal do historie automobilismu jako první...

Tip na nový cíl emisní inkvizice: i náplň do ostřikovačů znečišťuje ovzduší

Premium Vaše snaha o čisté přední sklo poškozuje životní prostředí. Protože v kapalině do ostřikovačů nechybí těkavé organické...

Stát online: na internetu máte body a auta, chystá se řidičák v mobilu

Na přelomu let 2023 a 2024 plánuje vláda spustit aplikaci eDokladovka, do které by mělo být možné nahrávat jednotlivé...

Volvo veze z Číny městské elektroSUV, cenou se blíží spalovacím modelům

Od malého plně elektrického městského SUV si Volvo slibuje, že se brzy stane jejím nejprodávanějším automobilem. I...

Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?
Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?

Podravka NATUR využívá pouze čerstvé a kvalitní suroviny, bez umělých přísad, konzervantů nebo barviv. Vyzkoušely jsme kombinaci zeleniny, koření a...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...