Německý výrobce luxusních automobilů a ikonických sporťáků se tedy potýká s klesajícím ziskem, velkou patálií jsou také slabé prodeje v Číně.
„Oliver Blume je dlouhodobě kritizován za svou dvojí roli generálního ředitele koncernu Volkswagen i jeho dceřiné společnosti Porsche. Analytici a finanční investoři už měsíce naléhali na to, aby si vrcholový manažer mezi těmito dvěma rolemi jasně vybral,“ vysvětluje magazín Quattroruote. Nyní, po rozhodnutí dozorčí rady sesadit finančního ředitele Lutze Meschkeho a obchodního ředitele Detleva von Platena, je Blume zpět pod tlakem.
Süddeutsche Zeitung píše o „boji o moc, který zuří už týdny“, Meschke prý zaplatil za svou ambici zaujmout Blumeho místo ztrátou podpory a důvěry rodin Porsche a Piëch, které ovládají Porsche i koncern Volkswagen.
Dozorčí rada tedy oznámila 1. února, že pověřila předsedu dozorčí rady, aby zahájil jednání s Lutzem Meschkem a Detlevem von Platenem ohledně smírného předčasného ukončení účasti v představenstvu společnosti Porsche.
Podle magazínu Autoforum mají oba manažeři opustit automobilku ještě v únoru. „Změny odráží širší změnu strategii zaměřenou na revitalizaci společnosti uprostřed vysoce konkurenčního boje v automobilovém sektoru, mají vést ke zvýšení provozní efektivity a obnovení důvěry investorů a reflektují výzvy, kterým společnost čelí při přizpůsobování se rychle se měnícím podmínkám na trhu a preferencím spotřebitelů,“ cituje magazín z oficiálního vyjádření automobilky a dodává, že Porsche začíná brzdit v elektromobilizaci a mluví o setrvání u spalovacích motorů. Porsche v loňském roce odvolalo záměr prodávat od roku 2030 nejméně 80 procent aut s bateriovým pohonem. Podle magazínu Autocar následně zásadně přehodnotilo svou strategii a dokonce uvažuje, že dodatečně implementuje spalovací pohon do modelů, které jsou dnes čistě elektrické – konkrétně do nové generace Porsche Macan, které bylo v předchozí „spalovací“ generaci stěžejním modelem značky.
„Blumeho dvojí roli také kritizují akcionáři od doby, kdy Porsche vstoupilo na burzu, a generálnímu řediteli rozhodně nepomáhá ani současné zhoršující se hospodaření společnosti,“ vysvětlují Quattroruote. V roce 2024 v Číně spadl prodej porschí o 28 procent na 56 887 vozů oproti 79 283 vozům prodaným v předchozím roce.
Porsche v roce 2024 prodalo na celém světě 310 718 vozidel, to je meziroční pokles o tři procenta. „Očekáváme, že ekonomické a geopolitické podmínky pro nás budou větší výzvou v roce 2025 než kdy jindy. Nicméně naším cílem je dále posilovat naši značku globálně a využívat její tržní potenciál,“ komentoval Detlev von Platen výsledky v lednu.
„Situaci zhoršila souběžná krize v koncernu Volkswagen, který se dohodl s odborovým svazem IG Metall na snížení objemů, kapacit a pracovních sil, ale zatím není v bezpečí před novými programy úspor.“
Samotný Blume požívá v automobilce Porsche obrovský respekt, v neformální atmosféře firmy se pohybuje uvolněně, zaměstnanci o něm mluví jako o „Olliem“. Ovšem za koncern Volkswagen je ve vystupování na veřejnosti spíš neviditelný.
„Proto byl Blume požádán, aby si vybral a zaměřil se na problémy jedné nebo druhé společnosti,“ shrnují Quattroruote a všímají si spekulací o možných nástupcích.
Český vzdělávací systém se musí zrychlit, zdůrazňuje manažer z vedení Škody![]() |
Meschkeho místo by podle spekulací mohl zaujmout Holger Peters, nebo Jürgen Rittersberger, finanční ředitelé Škody a Audi, von Platena by mohl nahradit Martin Sander, šéf prodeje Volkswagenu; Marco Schubert, vedoucí prodeje a marketingu u Audi; či Alexander Pollich, číslo jedna Porsche v Číně).
Mezi kandidáty na nástupce Blumeho na pozici šéfa Porsche má být nynější šéf Škody Auto Klaus Zellmer, který před mladoboleslavskou značkou strávil celou kariéru u Porsche, dalším jménem je Gernot Döllner, současná jednička u Audi, a Stefan Weckbach, šéf strategie Volkswagenu. Mezi jmény citovanými německým tiskem je také Peter Bosch, generální ředitel Cariadu, softwarové divize skupiny Volkswagen a bývalý výrobní ředitel Bentley.
Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky![]() |