Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Možnost opravovat v neautorizovaném servisu skončí. Bojuje se o prodloužení

V květnu příštího roku končí platnost takzvané blokové výjimky pro motorová vozidla. Mimo jiné zaručuje majitelům trvání záruky na jejich automobil i v případě využití služeb neautorizovaných servisů. Má smysl, aby se platnost prodloužila?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy zuří dlouhá léta konkurenční boj. První argumentují rozsáhlým diagnostickým vybavením, druzí zase zpravidla nižší cenou. Zákazník si může vybrat, čemu důvěřuje víc. Na straně autorizovaných provozoven dříve stálo uznání záruky. Řada motoristů dodnes žije v domnění, že opravou jejich vozu v neautorizovaném servisu automaticky přichází o záruku. Takovéto pravidlo však více než deset let neplatí díky takzvané blokové výjimce pro motorová vozidla.

Podle ní nesmí být servis automobilů výlučně vázaný pouze na autorizovanou síť výrobce značky vozu. Pokud neautorizovaný servis při opravě dodrží automobilkou stanovené postupy a použije náhradní díly odpovídající kvality, není nijak ohroženo právo majitele uplatnit na svůj vůz záruku. Může přitom pracovat s levnějšími součástkami odpovídající kvality.

Ale platnost blokové výjimky příští rok končí. Neautorizované servisy logicky bojují za její prodloužení. Podle společnosti LKQ CZ, která je největším dodavatelem autodílů na českém trhu, je prodloužení platnosti z pohledu zachování otevřenosti trhu nezbytné, zároveň je však třeba dbát na dodržování definovaných zásad.

„Bloková výjimka je přirozenou reakcí na ochranu zákazníků proti pokusům výrobců originálních dílů monopolizovat trh. Stále více součástek je však vyřazováno z konkurenční sféry a jsou vyráběny takzvaně na zakázku. Výrobci originálních dílů tak získávají větší podíl na sekundárním trhu tím, že navrhují systémy, které vylučují nezávislé opravny, a získávají tak monopolní postavení v mnoha klíčových oblastech,“ uvádí Ján Kondáš, ředitel korporátní komunikace LKQ CZ a regionu pro střední a východní Evropu.

Loterie, která zbytečně stojí desítky tisíc. Test autoservisů odhalil rozdíly

„S koncem blokové výjimky by mohlo dojít k monopolizaci stávajícího trhu a tím i výraznému nárůstu cen oprav vozidel,“ varuje také Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, franšízové sítě nezávislých autoservisů. „Trh autoopraven samozřejmě není černobílý. Nedá se říct, že by všechny autorizované servisy byly neúměrně předražené, a naopak ty menší nevykonávaly svoji práci s patřičnou profesionalitou. Obzvláště v dnešní ekonomicky složité době je však důležité ponechat zákazníkům možnost svobodné volby, komu při servisování svůj vůz svěří.“

Souhlasí s tím i Ivan Dzido ze společností LKQ, který společně s dalšími kolegy připomínkuje i příslušnou legislativu na úrovni EU: „Pokud se výše uvedené problémy nebudou řešit, vznikne monopol výrobců originálních dílů a jejich smluvních distributorů/opravářů na stále větší množství dílů. To povede k omezenému výběru pro spotřebitele a k inflaci spotřebitelských cen, protože počet nezávislých opraven se sníží, a tím se celkově zúží výběr pro spotřebitele.“

Autorizované servisy mají naopak logicky trochu jiný názor. „U zánovních vozů je pravidelný autorizovaný servis zásadní podmínkou dobrého dalšího prodeje,“ tvrdí třeba Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto. „Pokud majitel zánovního vozu jezdí do neautorizovaných servisů, sníží tím cenu svého auta o výrazně větší částku, než by případně ušetřil levnějším servisem.“

Bloková výjimka také možná nepřežije masový nástup elektromobility, protože servisní zázemí pro elektromobily je technologicky velmi náročné a vyškolení odborného personálu trvá dlouho a také není levné. „U menších servisů, zaměřených na více značek, nebudou dávat takové investice ekonomický smysl,“ tvrdí dokonce Pavel Boháč, ředitel obchodu a marketingu servisních služeb Louda Auto.

Podle předběžných informací Evropská komise plánuje nařízení prodloužit o dalších pět let. Očekávají se však určité změny odrážející nejnovější technologický vývoj. Evropská komise má návrh pravidel konzultovat se zúčastněnými stranami ve druhém čtvrtletí roku 2022. Konečné přijetí nařízení se předpokládá ve druhém čtvrtletí roku 2023.

„Pro majitele vozidel se jedná spíše o smysluplné opatření, které by mělo být zachováno i do budoucna, protože jim umožňuje větší svobodu při volbě servisu. Nicméně je třeba zachovat alespoň základní úroveň kvality v neautorizovaných servisech,“ myslí si Petr Knap, vedoucí partner pro oblast automotive v EY Česká republika. „Na druhé straně pohledem výrobce automobilů, importéra nebo majitele autorizovaného servisu se může jednat o opatření, kvůli kterému přicházejí o část zákazníků a tedy o podstatné tržby. Zároveň nemohou zaručit kvalitu prováděných oprav v neautorizovaných servisech. Část těchto subjektů by tedy jistě preferovala zrušení tohoto opatření.“

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...