Jak nezničit veterána moderním biopalivem? Tankujte prémiový benzin

Biopaliva mají pomoci snižovat emise CO2 a chránit přírodu a planetu, nicméně v každodenní praxi spíše způsobují celou řadu potíží. Třeba benzin se zhruba 10 % etanolu (označovaný jako E10) se nehodí do řady aut vyrobených před rokem 2005 a už vůbec „nechutná“ veteránům. Existují ale cesty, jak si tímto palivem historické auto nezničit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

V Česku zatím palivo nazývané E10 povinné není, nicméně setkat se s ním čas od času dá. Běžné je třeba v Německu a od počátku letošního roku je povinné také na Slovensku, takže majitelé starších vozů by měli zbystřit při případných výletech za hranice.

V Británii, kam většinou čeští motoristé po vlastní ose nemíří, zvažuje vláda povinné zavedení paliva E10, tedy benzinu s 10% podílem biosložky (bio-etanolu), od roku 2021. Tamní pobočka pojišťovny Hagerty, která se specializuje na pojišťování historických automobilů, tak přišla s řadou rad, jak mohou motoristé své plechové miláčky před poškozením novým palivem uchránit.

Hagerty tvrdí, že přechod na E10 je z technologického hlediska nejvýznamnější a nejrizikovější záležitostí od přechodu na bezolovnatý benzin (ten byl v Británii zakázán v roce 2000). Podle britského autoklubu RAC by se novému palivu měli rozhodně vyhnout řidiči s vozy vyrobenými před rokem 2002.

U většiny moderních aut, zejména těch vyrobených po roce 2005 (ale jistotou je až rok 2011), by pak palivo nemělo představovat problém, vůz je na jeho využití již připraven a tankování E10 by nemělo mít vliv na servisní intervaly nebo třeba spotřebu oleje. Zvýší ale mírně spotřebu jako takovou, jelikož palivo E10 má oproti běžnému benzinu mírně menší výhřevnost, a tedy na získání stejného množství energie je nutné spálit o trochu více paliva.

Britská pojišťovna ve svém materiálu připomíná, že zatímco se stávajícím palivem E5 s 5% podílem etanolu zvládne fungovat i většina starších vozů, zdvojnásobení podílu lihu již může představovat zásadní potíže. Etanol totiž váže vodu, a ta se pak může usazovat v celém palivovém systému a způsobovat korozi: čím větší podíl lihu, tím větší riziko koroze tu je. Coby rozpouštědlo pak může líh ničit různá těsnění či plastové části, které jsou u starších vozů využity. Moderní auta již využívají materiály, které líh nerozpouští, ale u veteránů je potřeba dát pozor.

Ekologický otazník

Nad ekologickým přínosem paliva E10 se neustále vedou diskuse. Teoreticky má sice spalování biolihu přinášet snížení emisí CO2, jenže mírné zvýšení spotřeby a především samotná potřeba pěstovat plodiny pro výrobu biopaliva podle mnohých tuto bilanci narušují. Při zavádění E10 v Německu v roce 2011 proti tomuto palivu protestovaly i ekologické organizace jako Greenpeace nebo Nature and Biodiversity Conservation Union. Organizace připomínají, že kromě toho, že biopaliva zabírají místo potravinovým plodinám, často kvůli nim farmáři v mnohých částech světa sahají po kácení lesů či vysoušení bažin. Určitou nadějí jsou sice takzvaná biopaliva 2. generace (a generací dalších), jenže jejich výroba je zatím příliš nákladná a v praxi je jejich zastoupení minimální.

I u nich je možné vyměnit kritické části za ty z modernějších materiálů, někdy však bývá složité funkčnost takových dílů ověřit. V Británii ale vydává seznam použitelných materiálů tamní Federace britských klubů historických vozidel (FBHVC).

Jedinou spolehlivou cestou, jak se vyhnout nákladným (byť třeba preventivním) opravám, je využívání paliva bez biosložky. Taková jsou na benzinových stanicích bez problémů k dostání, biosložku neobsahují mnohá prémiová paliva, tedy ta, která různé čerpací stanice označují svými různými marketingovými názvy: Shell prémiová paliva proslavil svým V-Power, Benzina používá název Verva a tak podobně. Jenže takové palivo stojí víc než palivo s příměsí biosložky.

Pro málo používané historické vozy s minimálním nájezdem jde ale o nejsnazší a nejjistější řešení. Už jen proto, že dlouhodobé stání auta s biosložkou v nádrži je největší potíž – složka se z paliva odděluje a způsobuje ještě větší problémy. Dva nebo tři měsíce stání auta tak mohou způsobit velké potíže. K jejich prevenci lze použít aditiva (Hagertu doporučuje třeba Castrol Classic Valvemaster, který zároveň slouží i jako aditivum za olovo – a tedy je využitelný u aut vyrobených před rokem 1996), modernější klasická auta s katalyzátorem mohou zvolit aditiva jako Millers Ethanol Protection nebo Lucas Oil Ethanol Fuel Conditioner. Nevyužívání paliva s biosložkou je však vždy větší jistotou.

Možností je také výměna částí, které mohou být biosložkou poškozovány. To znamená například i výměnu palivové nádrže: místo laminátové je třeba instalovat hliníkovou, palivové vedení by nemělo být z gumových hadiček. Líh narušuje i pájené spoje, i na to je třeba pamatovat.

Britská pojišťovna dále motoristy uklidňuje, že nechtěné natankování paliva E10 by jejich vůz nemělo zásadně poškodit. Není tedy třeba se nádrže paliva okamžitě zbavit, jako při chybném natankování benzinu do naftového vozu (nebo nafty do benzinového). Doporučení ale zní: palivo co nejdříve spotřebovat a ideálně ho v průběhu ředit běžným palivem E5 nebo prémiovým bez biosložky.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...