Billboardů u silnic ubude. Jsou ošklivé a nebezpečné

  11:02aktualizováno  11:02
Některé billboardy, které stojí u dálnice D1 a u hlavní silnice na Tábor E55 na Benešovsku, zřejmě zmizí. Ozvali se ochránci přírody, kteří nyní posílají na stavební úřady podněty k odstranění staveb. Vadí jim především to, že ovlivňují vzhled krajiny, a upozorňují rovněž, že v okolí billboardů se stává více nehod.

Billboardy jsou nebezpečné také tím, že odpoutávají pozornost řidiče. - ilustrační foto | foto: Radek Miča, MF DNES

Některým reklamám navíc už loni vypršelo povolení. "Už před deseti lety jsme jako účastníci správního řízení nesouhlasili s postavením billboardů, proto byla reklamní zařízení povolena jen na určitou dobu," uvedl Jakub Hromas z okresního sdružení Českého svazu ochránců přírody Benešov.

"Ve většině případů těmto stavbám vypršelo povolení už k loňskému roku a jejich vlastníci je měli odstranit, to se ale bohužel záměrně nestalo," míní Hromas.

Před čtrnácti dny rozeslali podněty na stavební úřady do Benešova, Sázavy, Votic a Vlašimi. Požadují, aby reklamy zmizely, jak jim bylo slíbeno. Jde například o obrovskou orlici Mattoni u Ostředka, billboard u odpočívadla na Střechově či o reklamu na silnici E55 v Miličíně.

"Budeme bojovat proti dalším reklamám u silnic"
"Počítáme s tím, že vlastníci budou chtít, aby jim úřad opět povolení na stavbu prodloužil, ale budeme bojovat za to, aby se tak nestalo," upozornil Hromas.

Ochráncům přírody se nelíbí především to, že reklamy zasahují do krajiny.

"Tyto stavby by měly úplně zmizet, protože jejich nové umísťování je v rozporu se současnou krajskou koncepcí ochrany přírody a krajiny Středočeského kraje," poznamenal Hromas.

Podle něj budou dál sledovat, kdy vyprší stavební povolení dalším billboardům, a budou žádat o jejich odstranění.

Billboardy jsou nebezpečné
Ochránci přírody také poukazují na to, že billboardy mají vliv na vyšší počet nehod v místech, kde stojí. To potvrzují i odborníci na dopravu.

"Největším nebezpečím jsou reklamní zařízení na dvou stojnách. Bohužel, mnoho jich je v blízkosti silnic a dálnic," potvrdila Lucie Hauserová, krajská pracovnice nadace Besip. Podle ní billboardy postupně mizí, ale ne příliš rychlým tempem.

"Zakázat billboard mohou stavební úřady, ale často se stává, že jim dál povolení prodlouží. I obce se mohou bránit. Pokud stojí zařízení v obci, jsou pak účastníkem řízení. Většinou ale stavbu odsouhlasí," vysvětlila Hauserová.

Billboardy jsou nebezpečné v tom, že odvedou řidičovu pozornost. "Při řízení rozhodují setiny vteřiny. V koloně vozidel pak jakékoli poohlédnutí po reklamě může znamenat náraz," upozornila Hauserová.

Ještě nebezpečnějším je ale jejich umístění. Když řidič vyjede ze silnice a narazí přímo do betonové konstrukce billboardu, má nehoda podle Hauserové vždy vážné následky.

"Už jsem si na reklamy zvykla, myslím, že je tolik nevnímám. Spíše je sleduji, když jedu jako spolujezdec. Určitě bych byla pro to, aby jich ubylo, především u dálnic, kde se jezdí vysokou rychlostí," uvedla Martina Vycpálková z Benešova.

Právní úprava z roku 2001 stanovila, že billboardy nesmějí být v ochranném pásmu podél dálnic, které je široké 250 metrů.

Reklama větší než osm metrů čtverečních je stavbou, na kterou musí být stavební povolení. Reklamní agentura o něj musí požádat stavební úřad a ke stavbě se vždy vyjadřuje i odbor dopravy. Pokud nějaký investor hodlá umístit billboard tak, že by mohl narušit krajinný ráz, je k tomu potřeba souhlas orgánu ochrany přírody. Pokud billboard nemá povolení, stavební úřad nařídí jeho odstranění.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz