Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pokuta 2,6 milionu švýcarskému lepiči. V Česku se měření odstupu stále chystá

Zatímco v Česku nejsou pokuty či jiné tresty za nedodržení bezpečného rozestupu zavedeny, pokud tedy nenabouráte, v zahraničí je to jinak. Ve Švýcarsku navíc výši pokuty stanovují dle příjmu řidiče. Kvůli tomu je tam k milionové pokutě jen kousek.

Jakkoliv resort dopravy už řadu let, navíc bez ohledu na zrovna působícího ministra, mluví o zavedení trestů za nedodržení bezpečného rozestupu, realita má do těchto plánů daleko. V Česku se nedodržení bezpečné vzdálenosti pokutu fakticky až ve chvíli, kdy kvůli tomu nenabouráte, laicky řečeno, když nedobrzdíte. Ovšem třeba ve Švýcarsku upřímně doporučujeme si od ostatních držet uctivou vzdálenost. Tamní pokuty jsou opravdu extrémní.

Chystá se bič na lepiče. Ministerstvo zkoumá, jak měřit nebezpečný odstup

U některých přestupků se totiž odvíjí od toho, jaké má dotyčný příjmy. Zjednodušeně řečeno tedy platí, že vysoké příjmy se rovnají vysoké pokutě. A velmi důkladně se o tom přesvědčil jeden z tamních řidičů, který před pár dny obdržel za nedodržení bezpečného rozestupu pokutu 98 500 švýcarských franků, tedy asi 2,6 milionu korun.

58letému Švýcarovi byla vyměřena na základě ročního příjmu asi 1,7 milionu eur. Částka se může zdát astronomická, ale opravdu je zcela v souladu s tamními zákony.

Řidič se sice odvolal k federálnímu soudu, ten však jeho odmítnutí zamítl a původní pokutu zachoval. Kromě pokuty tak řidič navíc zaplatil soudní výlohy za v přepočtu zhruba 344 000 Kč.

Češi nedodržují bezpečnou vzdálenost, na dálnicích jim pomůže nové značení

Švýcarský systém má ještě jedno pravidlo, takzvaný princip odkladu. To znamená, že pokud se řidič během následujících dvou let nedopustí dalšího přestupku, nebude danou pokutu muset platit. Má jít o jistou formu rehabilitace, ale i o snahu odradit ostatní od recidivy.

Švýcaři jsou jedni z mála, kteří pracují se systémem progresivních sankcí. A stojí si za tím, že to funguje. Ostatně, cílem má být to, aby řidiči pokutu vnímali jako skutečný trest bez ohledu na jejich sociální postavení či příjem. Jinými slovy, pokuty jsou úměrné příjmu toho, kdo trestný čin spáchal. A má to svou logiku. Zatímco pro některého je 100 franků vysoká částka, pro jiného jsou to směšné drobné. Proto jsou pokuty nastaveny tak, aby je pocítil každý dle svého příjmu.

6. října 2022

Nejčastější příčina nehod

Jak už jsme připomněli. V Česku se o pokutách za nedodržení bezpečného rozestupu neustále jen mluví. Policisté přitom upozorňují, že jde o jednu z nejčastějších a zároveň zbytečných příčin dopravních nehod. Mimochodem, v roce 2024 šlo o 4 500 nehod, které se staly právě pro nedodržení rozestupu. Ale další tisíce se nestaly, přesto mnoho řidičů řešilo takzvané lepiče, tedy motoristy, kteří se vám pověsí na zadní nárazník a vy jen čekáte, kdy přijde rána, protože nedobrzdil.

Drž si odstup, frajere! Jak velká je skutečná bezpečná vzdálenost

Zákon přitom říká: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“

Jenomže z praxe asi všichni víme, že jsou to jen prázdná slova, za které do nehody navíc nehrozí žádný trest. Asi každý zažil situaci, kdy si před sebou nechá dostatečný rozestup a během chvilky do té mezery někdo vjede.

„Nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Doporučený odstup 2 sekundy od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů,“ upozornil před nedávnem Besip.

V praxi by mělo platit pravidlo dvou sekund. To znamená, že vozidla by měla mezi sebou dodržovat takovou vzdálenost, kterou ujede při dané rychlosti za dvě sekundy, což je na suché vozovce při rychlosti 50 km/h – 28 metrů, při rychlosti 90 km/h – 50 metrů a při rychlosti 130 km/h – 72 metrů.

Čeští řidiči jsou nepoučitelní, stále ignorují bezpečnou vzdálenost

„Toto pravidlo umožňuje řidiči jednoduše svou vzdálenost kontrolovat a nemusí sledovat vzdálenost v metrech. Bezpečnou vzdálenost mezi vozidly si můžeme ukázat na následujícím příkladu – vozidlo, které jede před Vámi a mine u silnice nějaký pevný bod (například strom či dopravní značku), tak byste k danému bodu neměli dojet dříve než za dvě vteřiny. Samozřejmě záleží na stavu komunikace, na počasí, na schopnostech řidiče, ale i na stavu vozidla, pak se doba brzdění prodlužuje a je tak doporučován větší rozestup mezi vozidly,“ vysvětluje policejní tisková mluvčí Michaela Richterová.

23. ledna 2019

Na některých českých dálnicích jsou nakresleny na silnici piktogramy, které s určením bezpečné vzdálenosti pomáhají. Na dálnici D1 se značení nachází na 156,5 km v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5 km v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58 km v úseku u Nošovic. Řidiči přímo na vozovce uvidí šipky. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy tyto šipky dvě (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním). Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení Bezpečný odstup.

Nebezpečný odstup v Německu přesně změří. Metodika se chystá i v Česku

A co tedy s tím pokutováním? Faktem prostě je, že policisté v tuto chvíli nedisponují žádným certifikovaným zařízením či systémem, který by uměl měřit rozestup mezi jedoucími vozidly. Ano, policejní drony to umí, ale nejsou pro tato měření schváleny. Nicméně ministerstvo dopravy, jako už mnohokrát, říká, že na zavedení těchto měření a tedy i pokut usilovně pracuje.

2. listopadu 2017

Autor:

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Loučení se čtyřlístkovým stelviem. Alfasaurus s dotykem ferrari se řítí do cíle

Alfa Romeo v případě modelu Stelvio naučila mohutné SUV mravům nízkých kupé, a zejména u verze Quadrifoglio je to vstupenka do světa velkých zážitků. Nyní ovšem tato alfa dojíždí do cíle a její nové...

26. března 2025

Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku,...

26. března 2025

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025