Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

aktualizováno 
Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě standardně vybavený tříbodovými bezpečnostními pásy - Volvo PV544. V následujících 60 letech zachránil přes milion životů. Dodnes je považován za nejdůležitější bezpečnostní prvek ve výbavě automobilu.

Volvo Amazon | foto: Volvo

Zavádění bezpečnostních prvků do automobilů zvyšuje jejich cenu o jednotky procent ročně. Do výbavy aut se většinou dostávají kvůli regulačním opatřením nebo konkurenčnímu boji. 

„Bezpečnostní výbava vozů se rychle rozšiřuje, ať už pod tlakem regulace EU nebo konkurence. Vždy platí, že nepovinné bezpečnostní a asistenční prvky se prosazují nejdříve ve dražších vozech a po jejich výrobním zvládnutí a zlevnění větším výrobním objemem se prosazují i do nižších tříd vozů,“ řekl Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

V minulém roce se cena nových aut zvýšila v průměru o 3,1 procenta, což představuje asi 12 500 korun. Za zvýšením vedle rozšiřování bezpečnostních výbav stojí ale i jiné faktory, například nový způsob měření emisí WLTP.

Bezpečnost se promítá do homologačních požadavků na nová vozidla, která postupně v historii musela být vybavována nejen bezpečnostními pásy, ale i opěrkami hlavy, protiblokovacím systémem ABS, stabilizačním ESP, denním svícením, airbagy nebo nejnověji systémem automatického přivolání pomoci e-call.

Na základě požadavků EU se mají nároky na bezpečnostní asistenty v autech dále výrazně zvýšit v roce 2022. Povinné mají být například systémy na nouzové brzdění, rozpoznávání únavy řidiče, parkovací kamera a podobně. Více čtěte zde

Asistent udržování v jízdním pruhu

Asistent udržování v jízdním pruhu

„Pokud se na problematiku podíváme skrze opravy automobilů, tak Americká automobilová asociace (AAA) vydala studii, kde uvádí, jakým způsobem pokročilé asistenční systémy pro řidiče mohou prodražit opravu auta i při drobné kolizi. Cena narůstá nejen zakoupením nových senzorů, ale i jejich správnou kalibrací,“ podotkl Ondřej Simon z PwC.

Například oprava předních radarových senzorů, které jsou klíčové pro automatické brzdné systémy nebo adaptivní tempomat, stojí 900 až 1300 dolarů (od 25 tisíc korun). Výměna čelního skla u auta, které je vybaveno systémem automatického brzdění, adaptivním tempomatem a udržováním v jízdním pruhu, vyjde od 1200 do 1650 dolarů (asi od 30 tisíc korun).

Podle Knapa se dodavatelům i výrobcům v posledních desetiletích typicky dařilo poměrně úspěšně eliminovat nárůst komplexity a požadavků na bezpečnost zefektivňováním výroby. „Pokud ovšem přijde více požadavků najednou, jak diktuje EU, a povinně do všech segmentů najednou, tak může být nárůst ceny patrný. Navíc automobilový průmysl v tuto chvíli potřebuje zvládnout tvorbu nových produktů (elektromobilů a hybridních pohonů) i nových dodavatelských řetězců a nemůže tedy absorbovat náklady do své marže. Proto je možné, že uvidíme zdražení aut, které přesáhne výrazněji dříve obvyklých dvě až pět procent při zavádění některých dřívějších bezpečnostním opatření,“ dodal Knap.

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Ekologičtí aktivisté protestují proti autům, blokovali přístup na autosalon

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz