Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Drž si odstup, frajere! Jak velká je skutečná bezpečná vzdálenost

V evropských zemích postupně vstoupily v platnost předpisy určující konkrétní bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Rozhodli jsme se prakticky ověřit, jak je to s bezpečnou vzdáleností v praxi, jak ji určit a jakým pravidlem se řídit.

Vozovka je mokrá, voda od pneumatik stříká na přední skla aut vzadu, ale i přesto si mezi sebou řidiči nechávají rozestup jen 0,6 až 0,8 sekundy. | foto: Matěj Smlsal, iDNES.cz

Nedodržení bezpečné vzdálenosti bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod na českých silnicích. Překonává i další obávané strašáky, jako je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nezvládnutí řízení nebo nedání přednosti v jízdě. Nehod způsobených nárazem do vpředu jedoucího vozu je mnohem více než čelních srážek a jde o závažné a velice reálné nebezpečí.

Příčiny kolizí tohoto typu jsou různé: od nepozornosti a rozptýlení, třeba kvůli používání mobilního telefonu, až po špatně odhadnutou vzdálenost.

23. ledna 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Brzdná dráha není vše

Brzdná dráha od okamžiku plného sešlápnutí brzdového pedálu až do momentu zastavení závisí na mnoha faktorech: druhu povrchu vozovky, kvalitě pneumatik, typu vozidla, a dokonce i na síle řidiče. Není to však hlavní faktor, který rozhoduje o riziku srážky.

Mnohem důležitější je to, co se děje před samotným šlápnutím na brzdu. Od chvíle, kdy si vašich brzdových světel všimne řidič za vámi, vždy uplyne určitý čas, obvykle 0,5 až 1,5 sekundy. To je takzvaná reakční doba. Další půl sekundy pak zabere plné sešlápnutí pedálu brzdy v případě nouzového brzdění. To znamená, že jednu až dvě sekundy vůz vzadu pokračuje v jízdě plnou rychlostí a jeho vzdálenost od brzdícího vozidla vpředu se snižuje.

A právě vzdálenost, kterou za tuto dobu ujedeme, je třeba považovat za bezpečnou vzdálenost. V reálných podmínkách všichni potřebujeme dvě sekundy na zahájení brzdění, abychom neskončili v kufru auta před námi.

Na sekundy, nebo jinak

Na základě výše popsané úvahy považují některé státy (např. Francie) za bezpečnou vzdálenost dráhu, kterou při dané rychlosti auto ujede za dvě sekundy. Při 50 km/h to tedy bude 28 metrů, při 100 km/h 56 metrů.

Dva modely

Existují dva jednoduché způsoby, jak odhadnout vzdálenost mezi auty. V mnoha zemích včetně Francie se za bezpečnou považuje vzdálenost, kterou auto ujede za dvě sekundy. Při 100 km/h urazí 28 metrů za sekundu, takže bezpečný odstup činí 56 metrů. V Německu si má řidič udržovat vzdálenost rovnou alespoň polovině hodnoty rychlosti (např. při 100 km/h je to 50 m).

  • po francouzsku: dvě sekundy
  • po německu: polovina rychlosti

Sami si přibližnou bezpečnou vzdálenost pro určitou rychlost můžete vypočítat tak, že vydělíte rychlost v km/h číslem 1,8. V praxi ale během jízdy samozřejmě člověk nic nepočítá. Je třeba sledovat, jakou dráhu ujedeme za dvě sekundy, a přibližně takovou, nebo větší vzdálenost si udržovat.

Jiné země, například Německo, aplikují ještě jednodušší pravidlo: rychlost jízdy vydělíme číslem 2 a dostaneme potřebnou vzdálenost v metrech. Za povšimnutí stojí, že tato metoda má velmi podobné výsledky jako ta předchozí, určit cílovou hodnotu je však mnohem snazší.

Při rychlosti 50 km/h je to 25 metrů, při 100 km/h je to 50 metrů a při 140 km/h na dálnici je to přinejmenším 70 metrů. Jasné a přehledné.

Vyzkoušeli jsme, jaká vzdálenost mezi jedoucími auty umožňuje bezpečně zabrzdit...

EXPERIMENT: Vyzkoušeli jsme, jaká vzdálenost mezi jedoucími auty umožňuje bezpečně zabrzdit z rychlosti 80 km/h.

Jak odhadnout vzdálenost?

V autě obvykle nemáme žádné nástroje, které by nám pomohly zjistit vzdálenost mezi auty, takže je třeba orientovat se podle okolí. První možností jsou směrové sloupky, které jsou na rovném úseku silnice rozmístěny vždy po 50 metrech. Při 100 km/h tedy musíme zachovávat vzdálenost rovnou minimálně vzdálenosti mezi dvěma sloupky.

Vzdálenost 20 metrů zase odpovídá zhruba délce kamionu s přívěsem, zatímco autobus má obvykle něco přes 10 metrů. Pokud se někomu „lepíme na nárazník“, většinou jsme asi 3 až 4 metry za ním. To je ovšem bezpečná vzdálenost jedině na parkovišti, kde jedeme pomalu na jedničku.

Asistenční systémy

Čím dál více současných modelů aut má takzvaný adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control). Ten je vybaven laserovým nebo radarovým senzorem, který měří vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a dokáže samočinně brzdit bez zásahu řidiče, když se tato vzdálenost zmenší.

Zařízení první generace, jejichž éra začala v roce 2009 systémem Distronic v Mercedesech, ještě sama neuměla zcela zabrzdit; již zhruba deset let se ovšem používají systémy druhé generace, které takové omezení nemají a dobře fungují i při popojíždění v zácpě.

Mnoho modelů má i systémy, které přímo nezasahují do rychlosti auta, ale jen varují řidiče, že se k vozu před sebou blíží příliš rychle.

Shrnutí: Bezpečná vzdálenost není abstraktní pojem, ačkoli některé zákony ji tak stále ještě chápou. Na základě průměrné reakční doby a rychlosti je možné určit konkrétní hodnotu minimální vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. Její dodržování se už roky vyžaduje v mnoha okolních zemích.

Jak odhadnout bezpečnou vzdálenost

INFOGRAFIKA: Jak odhadnout bezpečnou vzdálenost

Dva systémy

  • Varovný systém: některá auta, zejména ze střední a nižší třídy, jsou vybavena systémem, který řidiče varuje před nebezpečně se snižující vzdáleností od vozu vpředu. Ta se počítá v sekundách a poklesne-li pod jednu sekundu, je považována za nebezpečnou. Kromě varovného hlášení však systém nijak nezasahuje.
    Příklady varovných systémů: Citroën: Distance Alert, Fiat: Brake Control, Ford: Distance Alert, Opel: FCA, Renault: Systém kontroly bezpečné vzdálenosti, Toyota: TSS Toyota Safety Sense.
    Varování: „0,5 s“ upozorňuje na kriticky malou vzdálenost od vozidla vpředu.

  • Systém zasahující do brzd: Před deseti lety byl součástí aktivního tempomatu v dražších modelech, v současnosti se již používá i jako protikolizní systém v mnoha levnějších autech. Řidič si může nastavit udržování větší nebo menší vzdálenosti od vozů vpředu a v případě potřeby auto odpovídajícím způsobem zabrzdí.
    Příklady aktivních systémů: BMW: Frontal Collision Warning, Ford: Pre-Collision Assist, Mercedes: Distronic, Nissan: Distance Control Assist System, Opel: AEB, VW: Front Assist.
    V těchto systémech se obvykle volí okamžik zásahu (brzký, střední, pozdní).
Bezpečná vzdálenost - předpisy v jiných zemích

Bezpečná vzdálenost - předpisy v jiných zemích

Autor:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...