1 Buďte vidět
Češi chodí v tmavém, podle průzkumů až 70 procent lidí. A zapomínají na reflexní prvky, přitom jejich použití zvyšuje viditelnost chodce ve tmě až na dvě stě metrů. Zvlášť nebezpečné je to na hlavních cestách, nejvíce chodců umírá v noci na silnicích I. a II. třídy. Ve dne jsou to pak místní silnice. Hlavní zásadou je proto být vidět.
„Reflexní prvky už se docela rozšířily, ale lidé je neumějí správně umístit. Ideální je omotat pásku nad kotníkem, a to vždy na straně do silnice. Světlomety aut totiž těsně nad zemí dosvítí nejdál a odraz nejlépe zachytí,“ radí šéf Besipu Tomáš Neřold. Kdo má pásky dvě, může jednu přidat na ruku nad zápěstím.
Určitě nestačí nacvaknout je na kabelku. „Tu přehazujete ze strany na stranu a řidič tak může být zmatený, na které straně chodec je,“ upozorňuje Neřold. A velký pozor na batohy! Reflexní plochy musejí být na popruzích – uvědomte si, že na silnici vždy jdete vstříc autu, a batoh není vidět. Na zádech může být odrazka také, ale spíše jako bonus.
Totéž platí i pro dětské školní brašny. Na nich reflexní popruhy většinou bývají, ale když nejsou, dají se dodatečně našít. „Není třeba chodit do galanterie, stačí reflexní pruh vypárat z vesty, která stojí 80 korun. Dětem je dobré koupit i boty s odrazkami a oblečení už rovnou s reflexními prvky,“ dodává Petr Vomáčka z Besipu.
Reflexní prvky jsou už pár let povinné, ale jen pro chodce mimo město za snížené viditelnosti, tedy i za mlhy, hustého deště nebo sněžení. Ve vlastním zájmu je ale noste i ve městě, kde je méně veřejného osvětlení a úplně nejlépe vlastně všude. Čím víc budete vidět, tím lépe.