Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky nejohroženější skupinu účastníků silničního provozu v létě - děti. Třetina všech dětí, které v letech 2006 až 2016 zemřely při dopravních nehodách, zahynula v červenci a srpnu. Experti apelují na dodržování pravidel.

Dítě v autě. Ilustrace | foto: Profimedia.cz

O prázdninách děti netráví volný čas ve školách, ale jsou od rána do nočních hodin venku v doprovodu dospělých nebo „se hlídají samy“. V silničním provozu se vyskytují nejčastěji jako spolucestující, chodci nebo cyklisté. Podle statistik dopravních nehod jsou červenec a srpen pro děti nejnebezpečnější měsíce v roce. V letech 2006 až 2016 totiž zahynulo průměrně 29 procent všech dětí, které přišly o život na silnicích, právě během prázdninových měsíců.

Jak zajistit, aby vaši potomci prázdniny ve stále houstnoucím silničním provozu bez úrazu přežili? Pamatujte na správné autosedačky i u starších dětí, poutání v autě i na důsledné nošení cyklistické přilby, připomínají experti.

„Podle statistik hrozí největší nebezpečí dětem, které jsou spolujezdci v osobním automobilu. V roce 2018 z celkového počtu 1 669 nehod s účastí dětí jich 1 515 bylo v autech,“ uvedl Jan Straka z Ředitelství služby dopravní policie s apelem na všechny řidiče. Nejen ty, co mají děti. „Pozor, v autech jsou děti, které někdo veze na prázdniny, dopřejte jim pocit bezpečí!“. Během loňských letních prázdnin bylo při dopravní nehodách těžce zraněno sedmnáct dětí, další čtyři na silnicích zemřely.

Každé dítě do 36 kilogramů nebo 150 centimetrů musí řidič přepravovat ve speciálním zádržném systému – autosedačce. „Děti, které v takové sedačce přepravovány nejsou, čelí sedminásobně vyššímu riziku úmrtí při dopravní nehodě,“ upozornil šéf Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. Podobné je to v případech, kdy nejsou správně připoutané nebo mají nevyhovující autosedačku.

Nebezpečí pro malé chodce

I na děti v roli chodců číhá v silničním provozu spousta nebezpečí. V létě se jim totiž mění pravidelnost a zaběhnutý režim související se školní docházkou. Bývají nesoustředěné a roztěkané, nedávají tolik pozor. Řidiči by tedy měli být mnohem ostražitější, protože v praxi to na cestách a chodnících znamená mnohem více dětí bez ohledu na denní dobu. V létě 2018 zemřely tímto způsobem tři děti a šestnáct jich bylo těžce zraněno. Připomenout si pravidla by proto na poslední chvíli měli ve školách i učitelé.

„Je nezbytné před prázdninami poučit ve školách i v rodinách děti o správném a bezpečném chování v roli chodce. Děti by přes prázdniny neměly zapomenout základy, které souvisejí s přecházením silnice po přechodu i mimo něj, jak se chovat při pohybu na chodníku, stezkách či silnicích nebo jak vybrat vhodné oblečení pro pohyb v noci či za snížené viditelnosti,“ upřesňuje metodička dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Pracovní listy na prázdniny

  • Tým silniční bezpečnosti připravil pro děti a jejich rodiče veselou obrázkovou dopravní výchovu, která hravou formou připomíná základní pravidla silničního provozu.
  • Projekt Markétina dopravní výchova již ve spolupráci s Policií České republiky apeloval v dubnu a květnu na nezbytnost poutání dětských pasažérů.
  • Právě na letní měsíce si projekt, který je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, připravil výukový a současně zábavný materiál pro nejmenší, který bude upozorňovat na důležitost ochranných pomůcek při cyklistice nebo na nebezpečí, které hrozí při hrách v blízkosti pozemních komunikací.
  • Do rodin je bude distribuovat Policie České republiky, k dostání budou materiály také na dopravních hřištích nebo akcích Týmu silniční bezpečnosti. Volně k dispozici by měl materiá být také ve vybraných čekárnách praktických dětských lékařů a dětských oddělení nemocnic. Stáhnout si je můžete také online ZDE.

Vedoucí táborů nebo třeba kroužků by neměli zapomenout na pravidla správného a bezpečného chování, pokud se s dětmi po silnici pohybují se jako útvar chodců.

„Útvar musí být za snížené viditelnosti označen bílým světlem vpředu na obou stranách a červeným světlem vzadu na obou stranách. Vztahují se na něj pravidla jako na řidiče, tedy po komunikaci se pohybuje při pravém kraji vozovky,“ doplnili experti.

Přilba není trapná!

Obecná pravidla jízdy na kole si většina školáků i řidičů pamatuje. Kromě toho však odborníci na dopravu připomínají, že po silnici nesmějí jet na kole bez doprovodu dospělého (osoby starší patnácti let) děti mladší deseti let.

Takové omezení ovšem neplatí pro jízdu po chodníku, cyklostezce, na pěší či v obytné zóně, a tak se může stát, že řidiče překvapí nevypočitatelný osamělý malý cyklista. Zde by měli být řidiči obezřetní a předvídat i za něj.

Samozřejmě platí, že cyklista, který není plnoletý, musí pro jízdu na kole použít cyklistickou přilbu. Schválenou a správně nasazenou. „Jedná se o nezodpovědnost především rodičů, pokud v roce 2018 byly čtyři děti těžce zraněné při nehodě na kole, aniž měly ochranou přilbu,“ upozornil ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. Dalších osm dětí bylo těžce zraněno, přestože za jízdy nasazenou přilbu měly.

„Ze statistik je patrné, že dítě je nebezpečné samo sobě, ale na druhé straně nejvíce dopravních nehod dítě nemohlo ovlivnit. Proto apelujeme i na dospělé účastníky silničního provozu: Pozor, prázdniny se blíží!“, uzavřela dopravní expertka Týmu silniční bezpečnosti Stanislava Jakešová.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Auta zlevňovat nebudou, na některá se čeká až 14 měsíců, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

ANALÝZA: Toyota převálcovala GM na jeho vlastním hřišti. I díky tsunami

Premium Automobilka Toyota definitivně dobyla americký trh, když dostala po 90 let vedoucí koncern General Motors na lopatky....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...